Fannar frá Audsholtshjáleiga

IrpaSnirpa

Trådstartare
Hittade ingen tråd direkt om denna herrn.

Ni som har avkommor efter honom, eller träffat honom personligen. Vad anser ni om hingsten?

Fannar är mitt förstahandsalternativ för betäckning på tant i år, såvida det inte blir semin, för då är det Mökkur som gäller (en pengafråga helt klart). Hur som haver.

Det som talar emot Fannar är väl storleken, tant är endast 1.28 i mankhöjd och Fannar själv är ju inte större än 1.34. Yrpas andra avkomma Odinn är ju efter Bjartur som även han är liten, 1.36, Odinn däremot ligger på 1.36-1.38.

Själv gillar jag ju de mindre islandshästarna, de som är större är lite mycket häst för mig att rida ihop känns det som, i alla fall utav dem jag ridit och tränat.

Men ja, för och nackdelar med Fannar?
Vill inte höra ngt smutskastande på någon häst i någon stam i denna tråden, är trött på spekulationer om vilken hingst som har ditten och vilken som nedärver spatt/eksem/dåligt lynne osv.

Tack på förhand
Anna

Sv: Fannar frá Audsholtshjáleiga

Många av Fannars avkommor är betydligt större än honom själv så jag tror inte du behöver vara orolig för storlekens skull till att börja med, men kolla i Hingststamboken - där finns aktuell indikation på storleken ju!

Med det stoet kanske du inte få någon jättehäst, men större än Fannar själv skulle jag tro att avkomman blir.

Har sällan sett en häst som kan bära upp sin ryttare som Fannar kan; trodde han var högre efter att ha sett Hreggi och honom i pausen på ett SM för några år sedan. Såg honom sen på Bärby när han gick i hagen och blev jätteförvånad :)

Han visades väl med avkommor helgen som var på Idunns show?

Jag är jättesugen på Fannar till Saga men eftersom Saga inte är min så är det inte jag som bestämmer. Ang. storleken så är det bra med en liten hingst till Saga eftersom hon själv är närmre 140 cm och jag vet att storleken på föräldrarna inte spelar nån roll. "Min" Mánadis har små föräldrar Gæfa på 132 och Dugur på 133 cm. Mánadis själv är redan ca 137-138 som treåring :eek:

/Jenny

Hittade ingen tråd direkt om denna herrn.

Ni som har avkommor efter honom, eller träffat honom personligen. Vad anser ni om hingsten?

Fannar är mitt förstahandsalternativ för betäckning på tant i år, såvida det inte blir semin, för då är det Mökkur som gäller (en pengafråga helt klart). Hur som haver.

Det som talar emot Fannar är väl storleken, tant är endast 1.28 i mankhöjd och Fannar själv är ju inte större än 1.34. Yrpas andra avkomma Odinn är ju efter Bjartur som även han är liten, 1.36, Odinn däremot ligger på 1.36-1.38.

Själv gillar jag ju de mindre islandshästarna, de som är större är lite mycket häst för mig att rida ihop känns det som, i alla fall utav dem jag ridit och tränat.

Men ja, för och nackdelar med Fannar?
Vill inte höra ngt smutskastande på någon häst i någon stam i denna tråden, är trött på spekulationer om vilken hingst som har ditten och vilken som nedärver spatt/eksem/dåligt lynne osv.

Tack på förhand
Anna

Jag är jättenöjd med min Fannaravkomma som är drygt 1,40. Vet inte riktigt höjden på mamman men hon är lägre än sin avkomma. Jättetrevligt lynne, enkel att ha att göra med, bra exteriör och 5 bra gångarter. Fannar sägs ju själv vara så snäll så han är nästan dum har jag hört (Ingen smutskastning!). Har köpt honom som hingstämne och det var meningen jag skulle visa honom i år nu som 5-åring var det tänkt men tyvärr var det ju en klumpig karl som körde på mig bakifrån så jag fick 5:e ländkotan förskjuten 4 mm och ridförbud ett antal månader... Så det får bli längre fram och ta den tid det tar för min kille är inte sutten på ens.

I stallet har vi ett sto som är dräktig med honom. Ett annat sto har åkt till danmark för att bli betäckt med honom i år.

Ska bli kul att se avkomman!!

*knapp*

Det blev Fannar till min lilla tant, lättflörtad som hon är fick han till det på första försöket. Nu blir hon kvar där ett par veckor så får vi se sedan.

Har fått träffa många Fannar-avkommor på Bärby, vilket gjorde valet så mycket lättare, likaså när man får träffa Fannar själv, en riktig gentleman ;)

Vad kul!!!

Jag ska använda honom nästa år, det blir en spännande linjeavel på Otur i det fallet.

Grattis till lilla embryot!!!

Jag kommer garanterat hitta mitt ytterligare ett sto till Fannar nästa år *vissel*

Vad är det för sto du använder till honom?
Min tant är en femgångare, men rids som fyrgångare. Vill hellre kalla henne 4½ gångare. Hon är liten hon med, bara 1.28 så avkomman borde inte bli stor, fast Fannar lämnar ju avkommor större än han själv.

Har en söt bild på en avkomma, fyra eller fem år, skulle ha visats i år.
1-9.jpg

Vad tror ni han gör? ;)

Jag kommer garanterat hitta mitt ytterligare ett sto till Fannar nästa år *vissel*

Vad är det för sto du använder till honom?
Min tant är en femgångare, men rids som fyrgångare. Vill hellre kalla henne 4½ gångare. Hon är liten hon med, bara 1.28 så avkomman borde inte bli stor, fast Fannar lämnar ju avkommor större än han själv.

Jag ska använda honom till ett sto jag fött upp själv och som jag är jättenöjd med.
Hon är jättetrevlig och sansad men älskar att springa fort fort i hagen.Okomplicerad i all hantering.Stort bra steg med mycket elastisitet i sina rörelser.
Och så det roligaste av allt hon och Fannar är så lika,modellen och huvudena är sjuk lika och uttrycket. Annars så är min häst bra i exteriören förutom att hon är medelrest och något kort hals,men utmärkt för hals manke bog och rygg och kors.Samt benkvalitet och benställning.Välproportioneligt ungsto med stora elastiska rörelser....
Sedan är hon mycket lydig snäll kärnfrisk och eksemfri.

Hon har också Otur som farfar som Fannar har som både farfar och morfar.

Så lite Oturavel känns det ju som.

Det här ska bli kul!!! Synd att det är så långt kvar men det blir ju några fölisar därimellan som tur är!!!

Gå in på www.grimislandshastar.se och kolla på hingststation,
voala, Fannar avkomma. Bor på samma gård som han nu. Forkur fra Austurkoti, superhingst! Galoppen är super. Han är jätte trevlig oxå. Går med tre ston nu och ett föl efter honom som ständigt biter han i haserna :crazy: men han bara ruskar på huvudet och låtsas jaga honom :D Jag ska betäcka mitt sto med honom nästa år!

Tittade på dem förut!
Jättefina bilder! Damen ser något chockad ut på sista bilden:D

Ja stackarn, jag hade ont i magen.. :/
Tycker hon är lite lössläppt.. :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka