Fångvarning?

S

solaris

Mitt 7-åriga halvblodssto har fått mkt puls i alla fyra hovarna. Hon är även ordentligt lös i magen av det kraftiga gräset. Uppvisar lindrig hälta vf på volt i trav. Hon är pigg och allert. Hältan kom för 14 dagar sedan. Pulsen likaså men har blivit starkare de senaste dagarna. Igår flyttade jag henne till ett betydligt magrare bete och stödfodrar med hö.

Kan detta vara fångtecken? Om inte vad kan det annars vara?

P.S. Var hos vet för 14 dagar sedan. Det var då hältan fram upptäcktes. Ingen böjprovsreaktion. Ingen nogrannare utredning gjordes då vi antog att hältan kom fr att hon var nyskodd.

Sv: Fångvarning?

Jag skulle kontakta veterinär igen! Du har inte möjlighet att åka till klinik så ev rotation kan upptäckas?

Jag har en återbesökstid nästa vecka.

Kan detta vara fångsymtom, egentligen är det ju bara pulsen i hovarna som tyder på det. Inga fångsymtom i övrigt. Kan den förstärkta pulsen komma av ngt annat?

Självklart KAN den förstärkta pulsen komma av annat, men jag hade inte chansat. En stark indikator på fång kan vara magens obalans.
Kan hon vända snävt? åt båda hållen? Sätter hon ner hovarna som vanligt när hon går? Feber? Svettningar?? Ligger lite mer än vanligt? Står där det är mjukast?
Åtminstone ring och fråga veterinär eller hovslagare. Eftersom hon haft puls i hovarna länge och den blivit starkare den senaste tiden kanske hovis har någon idé.

Men som sagt, jag tycker att det låter som att hästen kan ha symptom på fång. Rotation sker ju inte alltid, men många vill röntga för att se detta först.

Lycka till!
Meddela gärna hur det går!!

/Alanis

Hon har inga problem med att vända snävt, går som vanligt, ingen feber el svettning mm dvs hon är precis som vanligt i allt utom pulsen och den lindriga hältan vf.

En rotation borde väll ge betydlig mer smärta, eller?

Ska prata med vet i morgon och fråga om jag kan avvakta till min inplanerade kliniktid eller om det är akut.

En häst kan få rotation i en hov och inte visa mer än vad din häst gör - så gjorde nämligen vår.

Mycket tyder på fångkänningar. En häst i vårt stall var först halt i någon vecka innan han blev rejält stapplig. Han fick förstås endast vila först eftersom alla trodde det var en "vanlig" hälta.

var försiktig!

Veterinären tyckte jag skulle avvakta så länge det inte blir värre.

I morse konstaterade jag att hon har en allmänt förstärkt puls. Inte bara i hovarna utan den slår ovanligt hårt i hela benen samt vid ganacherna. Normalt antal slag /min (drygt 30). Så jag vet inte vad det är med henne.

solaris skrev:
Veterinären tyckte jag skulle avvakta så länge det inte blir värre.

I morse konstaterade jag att hon har en allmänt förstärkt puls. Inte bara i hovarna utan den slår ovanligt hårt i hela benen samt vid ganacherna. Normalt antal slag /min (drygt 30). Så jag vet inte vad det är med henne.

Vad känner du själv då? Jag skulle hellre åka till klinik en gång för mkt när det gäller just fång.

Jag ska be en veterinär på gården kolla på henne ikväll så får vi se vad hon säger.

Nu är hon bra i magen i alla fall. Hon får Quadrisol fr o m idag för säkerhets skull.

Liknande trådar

Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 780
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 096
Senast: axel
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 332
Senast: Bewelinn
·
Hästvård Hej. Har ett litet problem. Vår pålle gick tills för några veckor sedan på ett s k naturbete, dvs typiskt ogödslat ängsgräs. Detta...
Svar
2
· Visningar
4 143
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?