Fångvarning?

Michelly

Trådstartare
Hejsan!
Har en nordistjej som är rejält överviktig (typ 50-75-100 kgs övervikt)
Rätt illa alltså..
Hur som hellst, vi köpte henne i somras, "satte igång henne" och saker började gå åt rätt håll!:banana: Sedan runt jul började hon plötsligt bli fruktansvärt grinig ( och då menar jag FRUKTANSVÄRT, hon högg efter en som gick utanför boxen, var omöjlig att ta in då hon bara bråkade och var allmänt "dum" ).. mot alla utom vi som äger henne, dvs jag och min syster. Pratade med den gamlaägaren och där hade hon fått fri tillgång... hos oss 8-9 kg.. Vi prövade att öka hömängden, och under de tre lovveckorna blev hon som en helt annan häst igen. Så nu går hon på ''fri'' tillgång. ( Ca 15 kg hösilage/dag ). Och det gick väldigt bra, hon motionerades ju, så det gick ju inte upp.. men inte ner heller..

Ska kanske tillägga att jag bor på internat och ser min häst varannan helg,

När jag sedan kommer tillbaka en helg i februari, fick jag en smärre chock. Fasiken vad hästen har blivit tjock. Tjockare än innan nästan..
Så nu under sportlovet har vi vägt en dags hömängd, hon fick 21 kg den dagen.. mot dom max 15 hon ska ha. Och har dessutom fått fångvarning på det.
Kulkul! Våren intågande och jag vill verkligen inte att mitt hjärta får fång..:(

HUR SKA JAG GÖRA?!?!!!! :crazy::confused:

Har ni några tips? Hon rids några (ca 4) dagar i veckan.. Tips på träning? Har även köpt en loksele, så vi ska köra in henne ( hon är inkörd, men inte körd på många år )..

Vi ska även börja väga höet själva nu, så vi har koll på vad hon får..
Tycker ni att vi ska ge henne en mer bestämd hömängd igen? Nackdelen är att vi inte vill att hon blir så grinig igen..
Sätta in halm i boxen?

Jag vet att det egentligen är vårat fel, så sådana kommentarer kan ni skippa.

Sv: Fångvarning?

Först och främst, vad menar du med fångvarning?

Svår sits:(! Hästen MÅSTE ju banta, helt klart. Fri tillgång ska hon nog inte ha. Vad är absolut minsta mängd hö som hon kan klara sig på utan att bli på hemskt humör? Jag skulle experimentera och hitta den mängden. Om det då fortfarande är för mycket energi, skulle jag definitivt försöka hitta bra halm och blanda höet med.

Du kan säkert få många bra tips i bantningstråden :)!

Vad bestod fångvarningen av? Om jag var du skulle jag göra en foderstat och även kolla sockret i grovfodret. Vilken torrsubstans har silaget? Halm är alltid bra sysselsättning, men var noga med kvaliten.
Lite rörigt men börja med att räkna ut en foderstat och se vad som behöver tillsättas/tas bort. Då ser du hur mycket hon behöver äta av grovfodret och om något annat tex. protein eller mineraler behöver tillsättas, energi verkar hon ju få mer än vad hon behöver redan nu eftersom hon blir tjockare.

Okej nu kanske jag tog i så taket lyfte, men hon mycket fett i nacken. SÅ det kanske inte är lika illa som jag påstår, men man blir ju orolig... det är ju ens lilla ögonsten, ni vet.:(

Hon åt 8 kg då, iof var det iiiiskallt ute då också. Nu (igår) började vi väga upp höet själva i höpåsar, så vi ska försöka på 12 kg hö nu och så får vi se hur det går.. Nu när vi vet hur det slutar kanske vi ser 'hungersymptomen' tidigare..
:)
Problemet med henne är att när hon blir en bitch, så vill inte någon hålla på med henne. Inte ens stallägaren som hållt på med hästar i över 50 år orkar med henne. Hungrig tjej + nordsvensk+ sto = Ingen direkt lyckad kombo, haha:angel::rofl:

Bra att du är medveten och försöker förebygga. Tro mig, du vill inte att din häst skall få FÅNG, som nog är det värsta som jag råkat ut för under alla mina år med hästar.:devil:

Ge henne halm att tugga på istället för så mycket hö. Alt hitta ett "dåligt" hö med dåliga värden.

Bra att du är medveten och försöker förebygga. Tro mig, du vill inte att din häst skall få FÅNG, som nog är det värsta som jag råkat ut för under alla mina år med hästar.:devil:

Näää, vi har två hästar, och utöver det har vi ett 'tredje' hjul med oss ibland, som hade fång för 4 år sedan, och det var ett riktigt illa anfall. Men trots att han idag fungerar som en helt normal ponny (med undantag för gräset:crazy:) där han körs och tricktränar och är en mycket glad och lycklig ponny, så vill jag inte att våran drabbas utav det.. Det är något jag inte önskar någon häst.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 767
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama