fångvarning?!

Sv: fångvarning?!

Hej!

Jag håller med!

Connemaror utvecklas sent och en 4-åring (med fång eller ej) ska inte behöva gå så mycket med ryttare på ryggen, då kommer man snart behöva oroa sej för helt andra problem än fång, tex kotledsinflammationer och överansträngningar/överbelastningar.

Jag har själv haft en extremt tjock connemara som verkligen hade alla tecken på att ligga i fång-riskzonen, men hon fick inte fång ändå.

Det är jättebra att TS är rädd om sin pålle och är uppmärksam på fång och fetma, men det får inte heller gå till överdrift. Måttlighet är ordet med unga (ja egentligen alla) hästar!

/Lavinia, som hoppas TS tar till sej lite av denna tråd.

men, sa jag inte att vi tränar 2 ggr om dagen för att vi ska tävla galopp på lördag? :O

Tävla på lördag????:eek::eek: om hästen är sjuk ska du väl inte tävla?? vad jag förstår ska du tävla galopp och det är väl inte bra om hästen har fång då dom ofta har ont o hovarna och under galopp är det en hög påfrestning på hov och ben.???

men, sa jag inte att vi tränar 2 ggr om dagen för att vi ska tävla galopp på lördag? :O

Har du inte uppfattat vad många i tråden skriver om utvecklingen på connemaror!?

Och HUR vet du att han var väldigt "nära" fång före sommaren? Då måste han ju ha uppvisat någon form av symtom, vilket gör det ytterst olämpligt att hästen rids på det vis som du beskriver! Att bara basera det på vad vet. antog över telefon känns lite luddigt!

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

uhm, han hade INTE fång, han var NÄRA att få det. Theres a difference?
och jaa,

Men..

Du kan inte veta om din häst är "nära att få". Antingen har dom fått fång, eller så har dom det inte. Om din vet är så bra på att förutse fånganfall så borde han/hon vara världskänd- mej veterligen finns det ingen som kan det.

Sen kan hästen ha späcknacke och vara överviktig och därför vara i riskzonen, men att därifrån bestämt säja att den får fång är inte samma sak.

Och till råga på allt finns det massor med hästar utan "fångnacke" och fetma som ändå får fång, så säker kan man aldrig vara på när det kommer till just fång.

Och jag upprepar igen: en 4-årig connemara är inte samma sak som ett 4-årigt fullblod. Connemaror växer långsamt (min växte till 8 års ålder) och ska belastas efter det för att hålla länge. Oavsett ras är ridning 80 min/dag för mycket. (och sen finns det förstås belastningsfång också...).

/Lavinia, som sett många "kunniga" människor mata hästar med 4 kg hö och 4 kg havre /dag "för så ska man göra". Man ska nog välja vilka kunniga man lyssnar på.

Och det var ju det jag frågade....hur vet du att han var nära att få fång!?
Jag fattade det som att hästen var nära att få det pga fettnacken och allt det där, att om det hade gått längre hade häst kunnat få fång.

TS:
Bara allmänt nyfiken, om hästen ska klara av att gå löp på lördag, borde inte häst vara i ganska bra kondition och vara ganska trimmad då?

Jag kan inget om galopp och sånt och ännu mindre hur och när man börjar träna ponnysar till det så det uttalar jag mig inte om.

Varför ska du starta galopp med en ungponny som verkligen inte är redo för det? Det känns lite sent att börja träna hästen en vecka innan. Det krävs väldigt lång och noggrann träning för att hästarna ska klara av att gå galopp. Du kan INTE jämföra ett fullblod och en connemara, det är två helt olika hästar.

Ponnyn måste få chans att återhämta sig så den kan bygga muskler, vilket den inte får genom att bli riden två gånger per dag.

Startade du hästen i lördags eller tog du ditt förnuft till fånga och struntade i det?

svar till ALLA
Vi kom trea, ledde mer än halva banan. Någon som avunsjukt ska snäsa in en kommentar?

svar till ALLA
Vi kom trea, ledde mer än halva banan. Någon som avunsjukt ska snäsa in en kommentar?

Tror tyvärr ingen riktigt är avundsjuk på en tjockare ungponny som går löp.
Men du bör nog skaffa ponny i bättre form innan den utsätts för sånna påfrestningar som löp ändå är. Om man nu vill ha en hållbar häst alltså.

Vi bryr oss mer om ponnyn än att ni blev placerade. Varför skulle någon här bli avundsjuk?

Något som skulle vara riktigt intressant i sammanhanget är en nytagen bild på hästen! Lite svårt att bedöma hullet annars...

Springa är helt naturligt för en häst så det är inget problem för den. Men du som ryttare sitter där hästen redan lägger mest vikt, så tvinga en ung ponny som inte har musklerna för att klara av det är inte sjyst. Det sliter oerhört mycket på frambenen. Det är synd att ta sönder en så ung häst bara för att du vill starta galopp, men det är din häst och dina val. Vi här på bukefalos kan tyvärr inte ändra dom valen om du vägrar lyssna på oss..

Kikade lite på dina andra inlägg och fattade det så här:
Det här är en connemara på 4 år, 145 hög och som kommer från en ridskola och som sedan ridskolan gick i konkurs dels varit hos en annan ägare ett tag och sedan kom till dig! Innan den kom till dig var den avställd 2-6 månader (du har frågat hur man sätter igång en häst efter den tiden).
Du har haft den sedan feb/mars och bl a tävlat dressyr.
En kompis kompis var och tittade på hästen och började prata om fång eftersom nacken var tjock - och då framgår det av tråden att du tänkte ringa veterinär.

Jag tycker det är mycket som verkar konstigt - om hästen hunnit med att dels gå lektioner hos en ridskola och dessutom stå avställd och varit hos dig sedan februari - då var ju hästen max 3 år när den gick lektioner på en ridskola. Det trodde jag faktiskt inte var ok eller tillåtet.

Till det har du hunnit tävla dressyr och nu starta i galopptävling. Oavsett om det är klubbtävlingar - vill du ha kvar en frisk häst ska du nog börja lyssna på vad andra sagt här i tråden. Hade den här hästen kommit hem till mig hade jag ställt den på vila från ALL ridning och i stället promenerat den för att bygga upp en kontakt med den. Jag hade definitivt inte ridit den 2 gånger om dagen - inte ens skrittat den 2 gånger om dagen än mindre träningspass.

Jag hade sett till att den fick bra foder och en korrekt foderstat som andra också sagt. Den här hästen är inte på långa vägar färdig i kroppeh och kan inte heller vara färdigutbildad.

Som någon sa - skaffa dig bra och kunniga rådgivare för de som gett dig råd nu ifrågasätter jag också kunnandet hos.

Senast ändrad:

Håller med föregående talare!

Jag är heller inte det minsta avundsjuk på en ungponny som rids alldeles för hårt och kan springa fort- det kan alla ponnyer. Avundsjuk blir jag på dom som lyckas hålla sin häst/ponny skadefri till hög ålder. Att rida sönder en ungponny är inte särskilt svårt och inte ett dugg avundsvärt!

/Lavinia, vars 6-åring ännu inte tävlat då hon fortfarande växer i omgångar.

Liknande trådar

Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
795
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har stort behov av råd och hjälp. För 1 år sedan köpte jag en häst, en underbar individ. Fick veta innan köp att han haft ett...
Svar
17
· Visningar
2 266
Senast: Pellerell
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 135
Senast: MayGrace
·
W
Hästvård (Ligger detta under fel ämne ber jag vänligt att moderatorn flyttar den...) För nån månad sedan så kollade veterinären (i samband med...
2
Svar
20
· Visningar
5 373
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka