fångvarning?!

V

vibeke

Hejj allihop! :D
Nu äre så att min D-ponny på 4 år (connemara) har gått på magert bete i ca 2,5 månad. Är det okej om har går på en "plätt" (10x20) där det finns långt, dött gräs, men som varit färskt med lite klöver här och var?
Jag ska börja vänja honom så småningom vid vår vanliga, stora hage där det finns rikt gräs.
Kommer han att få fång?
Jag motionerar honom 2 gånger om dagen = 2 ridpass.:)

Sv: fångvarning?!

Man kan inte förutsäga vilka hästar som får fång .Men ursäkta sitter du och rider en som är 4 år 2 pass om dagen???
Anser att det är alldeles för mkt för en sådan ung häst.

svar till Pinto.
jag rider honom väldigt lätta pass om dagen för att
nu har han gått på magert bete i ca 2,5 månad, och när han sedan återvänder hem där det finns en massa näringsrikt & färskt gräs, så blir han ju jätte sjuk om han ska äta det helt plötsligt. Så nu går han i en mini-hage (ca 10x20 meter) där det finns långt, dött gräs men som ändå har liiiite mer näring än det magra, så att han så smått vänjer sej vid näringsrikt & färskt gräs igen. Och naturligvis ska han få beta lite då och då i den "vanliga" hagen. MEN, det är ju inte svaret på frågan om varför jag ska rida honom två gånger om dagen. Anledningen är att han får så mycket gräs i sej nu som är näringsrikare än det förra, han är ponny och jag vill minska risken för fång och han kommer förmodligen smälla upp som en ballong annars. Och, han & jag ska delta i två galopptävlingar snart och han kommer må bättre av musklerna.
och nu snackar jag inte om värsta drssyrpasset inför tränare, bara lite lätt.

Vänj in honom sakta i den nya hagen. Bara en timma första dagen och utöka med en timme i taget första veckan. Om du tror att han ska bli tjock så är det bättre att sätta munkorg på honom så att han inte kan äta så fort och mycket.

Jag tycker inte att det är lämpligt att rida en fyraåring två gånger om dagen. Hästen kommer inte muskla sig bättre för det utan snarare sämre. En så ung häst hade jag inte ridit oftare än varannan dag då det är under vilan de återhämtar sig och bygger muskler.
Om du vill motionera honom oftare så ta en promenad istället.

svar till TinyWiny.
Japp, jag ska börja vänja honom vid den "vanliga" hagen snart.
Men han måste ridas två ggr om dagen, annars blir han tjock och får fång.
Han måste dessutom hållas i form för att galoppsäsongen börjar :D

vi har dessutoom satt ihop ett träningschema för mig & hästen med hjälp & råd av en profesionell jockey :D

svar till TinyWiny, igen.
Träningen för varje pass är max 20 min, något i stil med framskrittning, trav tills uppmjukad, lugn stadig galopp circa 4 varv/ våda hållen.
väldigt lätt alltså. Och om man nu skulle bara rida honom en gång om dagen så vore de samma sak som de två passen, fast alltihop på en gång. Och det är bättre att bryta upp passen.

Hur sjutton hinner du att "framskrittning, trav tills uppmjukad," OCH galoppera "circa 4 varv/ våda hållen. " inom 20 minuter??
Är hästen verkligen så lätt att få igång mjukhet och värme i musklerna?

Hej!

Först måste jag fråga: Har din ponny haft en fångvarning eller är det bara du som är nojjig?? Har den anlag för fetma, eller är du bara lättskrämd?

Bara för att det är en ponny betyder det inte att den får fång, jag vet flera hästar med fång som inte varit ponnyer. Jag vet även flera feta ponnyer som inte fått fång (trots att man verkligen förväntat sej det. Min förra häst (connemara på 160 cm) tex hade ca 100 kg övervikt, åt kortison och gick på bete utan att kunna arbeta och fick inte fång. Det är inget jag rekommenderar, men alternativet var inget värdigt hästliv.

Sen håller jag med resten om att 2 pass/dag för en 4-åring är för mycket, även om det bara handlar om 20 min/gång (hur du nu hinner med någon ridning, när man ska skritta fram och av MINST 10 min före och efter).

Bara för att gräset är färskt innebär det inte att det är fullt av näring. Samtliga hästar i mitt stall går just nu ner i vikt eftersom näringen i gräset inte är lika mycket som i början av sommaren. Har han gått på bete hela sommaren borde det inte vara någon större risk och frostnätter är (iaf hos oss) en bra bit bort.

Sen kan du väl få nån liten eloge för att du inte vill att din ponny ska bli tjock, men jag tror du överdrivet litegrann.

/Lavinia, som spenderade flera år att banta förra hästen, men hon fick inte fång en enda gång trots alla foderbyten, beten och kortison..

Snälla du, har du inga föräldrar eller några kunniga människor som kan hjälpa dig. Du resonerar omoget och oansvarigt, kanske är det för du är ung o oerfaren......tänk efter

Vill inte vara taskig men ditt resonemang är helt absurt.
Om nu du är rädd för fång och att han ska bli för tjock så är en betesreducerare att rekommendera.
En fyraåring är inte färdigvuxen på långa vägar och den professionella jockeyn som lagt upp erat sk kallade träningsprogram ger jag inte mkt för.
En unghäst ska man ta det lugnt med så att den ska vara hållbar i framtiden.Connemaror är inte tidiga i utvecklingen om du ex. jämför med fullblod.
Muskler lär den def. inte sätta genom att gå 2 pass om dagen,det är viktigt att musklerna får en chans att vila ,det är då man bygger upp dem.
Det är oxå viktigt att en unghäst får viloperioder så att han hinner smälta allt den lärt sej.
Sen fattar jag inte hur du hinner med allt du skrev på 20 minuter med både framridning,galoppjobb och avskrittning,men det är väl jag som inte fattar!!!!
Har själv en unghäst och jag skulle aldrig komma på tanken att rida den som du beskrivet,men det är ju jag det.(och min tränare som är A-tränare)

Hejj allihop! :D
Nu äre så att min D-ponny på 4 år (connemara) har gått på magert bete i ca 2,5 månad. Är det okej om har går på en "plätt" (10x20) där det finns långt, dött gräs, men som varit färskt med lite klöver här och var?
Jag ska börja vänja honom så småningom vid vår vanliga, stora hage där det finns rikt gräs.
Kommer han att få fång?
Jag motionerar honom 2 gånger om dagen = 2 ridpass.:)

Undra här, precis som Lavinia, har hästen haft fång!? Eller oroar du dig bara för att han ska få det?

Och att rida 2 pass om dagen i 20 minuter vad leder det till? Som tidigare skrivits så hinner du ju inte mer än värma upp och värma "av"! Och attt hästen måste ridas 2 gånger om dagen annars får han fång? Vad grundar du det på?

Det du ska göra är i första hand att skaffa analys på ditt grovfoder. För iom. att du har en växande unghäst som är det ju viktigt att den får det den ska.
Samt att du bör rådgöra med en vet. ifa. det är så att hästen haft fång.

Kicki :laugh:

svar till lavinia:
jaa, min häst har varit VÄLDIGT nära fång precis innan sommaren. Vi har kollat gräset, och vi VET att det är näringsrikt.

Svar till Empalie:
jag har fullt av hästkunniga folk omkring mig.

svar till ALLA:
de 20 minutrarna inkluderar inte framskrittning eller avskrittning.

svar till lavinia:
jaa, min häst har varit VÄLDIGT nära fång precis innan sommaren. Vi har kollat gräset, och vi VET att det är näringsrikt.

Svar till Empalie:
jag har fullt av hästkunniga folk omkring mig.

svar till ALLA:
de 20 minutrarna inkluderar inte framskrittning eller avskrittning.

svar till _Elly_.
han va väldigt näta fång för att han hade tjurnacke, tjock, hade gått på rikt gräs och vi hade ringt veterinär och hon sa att de förmodligen var påväg att leda till fång.

Då rider du 80 min/per dag?
Jag skulle oroa mig för allt annat än fång med den träningssynpunkten på en så ung häst.

Byt ut ett av passen till en rejäl promenad? Gå ut och utforska lite,
tycker iaf jag att det vore lite bättre än upsuttet.

Låter för enformigt och mycket för en så pass ung häst.

Liknande trådar

Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
795
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har stort behov av råd och hjälp. För 1 år sedan köpte jag en häst, en underbar individ. Fick veta innan köp att han haft ett...
Svar
17
· Visningar
2 266
Senast: Pellerell
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 135
Senast: MayGrace
·
W
Hästvård (Ligger detta under fel ämne ber jag vänligt att moderatorn flyttar den...) För nån månad sedan så kollade veterinären (i samband med...
2
Svar
20
· Visningar
5 373
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka