Fångsymptom/barfotaömhet?

J

joneya

Precis som rubriken säger - hur ter sig dessa symptom gentemot varandra?

Har läst om fånghästar som INTE tar an den typiska fångställningen. Hur vet man då vad som är fång och vad som är "ömmande barfota-hovar"? Vad gör en veterinär för att konstatera fång?
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Ååh vilken bra fråga! Intressant...vill höra många svar på detta!
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Det här är min personliga erfarenhet. Men jag soms ett både milda fånganfall och hovömhet tycker spontant att det för en 'amatör' är OTROLIGT svårt att se skillnad. Om det är ett lite ordentligare fånganfall däremot brukar det märkas skillnad. Du får en annorlunda isättning av hoven om det är fång gentemot 'bara hovömhet'. Men det kräver ju en viss 'grad' på fånganfallet, de där smygande där hästen är lite 'tassig' fram bara etc är knepiga. Vad jag vet via de veterinärer jag varit kontakt med genom åren så tar de hellre det säkra före det osäkra, och behandlar det som ett fånganfall om de är osäkra.

Initialt kommer ju både fångömma och barfotaömma att reagera lika, men på sikt kommer du få ett kvitto på om det var fång eller inte.

När stoet fick fång så hade jag ju haft ponnyn att 'träna' mitt fångöga på, och jag kan inte säga VAD det var som fick mig att tycka 'satan, fång!'. Stoet hade bara ytterst lindrigt ökad puls, svala hovar, var aningens 'tassig' och försiktig fram på hårt underlag, men inget annat. Men det syntes på ögonen att det inte var som det skulle.

Fick ha en diskussion med vet som ansåg att det inte var fång, men när jag påpekade att hon missade exakt samma smygande symptom på ponnyn, för på dagen ett år sedan, och ponnyn fick avlivas, så blev vi överens om att det eventuellt var fång. Och det var det också.

Stoet var dock skodd så det var ju aldrig tal om 'bara hovömhet'.

Men det är jätteknepigt att se skillnad som amatör, och i de där smygande, atypiska fångfallen svårt även för en veterinär. Och det finns ju en anledning att fångfallen oftast inte kommer in förrän ganska 'sent'.

Som spinoff så hade vi en ponny som fick smygande atypisk fång. Han var gammal, och brukade gå lös ur boxen på mornarna. I hagen levde han det ljuva pensionärslivet. Pappa tyckte dock att han vilade mycket, men hästen var pigg, glad och inga tecken på fång/ömhet. Men han fick en unghingst som kompis. Bara det att unghingsten också adapterade till sommarkollolivet och de snarkade ihop. Jaja, låt ponnyn hållas då..

En dag gick han inte ur boxen när dörren öppnades på morgonen. Följde glatt med när han leddes då. Pappa ringde mig, jag sa FÅNG, ring veterinären. Veterinären var ut och hittade INGENTING fel på ponnyrackaren. Ingen hälta/ömhet, ingen reaktion för visitertång, ingen puls, och svala fina ben och hovar. Så hon tyckte att 'ja han börjar väl bli gammal och få nycker'.

Sen en dag vägrade ponny gå ur boxen ens när han leddes. Vet ringdes ut igen, och konstaterade nu ett allvarligt fånganfall. Behandling sattes in, men tyvärr blev ponnyn bara sämre och fick avlivas.

Men där kan man snacka om knepigt, atypiskt anfall. Och hade jag inte 'tränat' på honom så hade jag inte upptäckt stoets problem i tid (och soms agt, fick påminna vet om ponnyn för hon skulle gå med på att stoet hade fång)
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Ett tecken är att hästen inte vill trampa ner tån!! Svårt att vända på sig i skritt, sänkt huvud!! Min dotters häst fick två anfall förra sommaren!!:(
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Hej!

Jag kan berätta hur det var med min häst. Han var 16 år (en morgan) och hade under våra 13 år tillsammans aldrig visat några tendenser på fång eller liknande. Sommaren 2000 var kall och blöt så gräset växte konstant utan några "tokryck".

Den 6 augusti låg han ner i hagen i regnet vilket han aldrig gjorde annars (lite pimpinett min pojke). Jag tog hem honom och ringde vet. som kom ut, kliade sig i huvudet och sa att han inte visste. Han var lite stel i gången, svag puls i kotorna runt om och belastade alla hovarna lika mycket.

Men det är precis som med barnen - man VET när det är något på tok. Dagen efter åkte vi, trots protester från övriga (det "behövdes" inte åka till Ultuna inte). Väl framme undersöktes han och vet var väl tveksam till varför vi kom. Han röntgades och han hade hovbens sänkning på alla fyra. Fram låg hovbens spetsen mot sulan. Avlining direkt! Och märk väl att det knappt syntes på honom att han hade ont. MEN han var en "hård" häst i psyket.

Mitt råd är att röntga hästen om du är osäker. Visserligen kostar det pengar - men vad kostar inte detta nöje!

Synd att jag inte visse om Strasser då ;) !

Mvh / Fia
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Röntga innebär ju transport... Min häst har en lite konstig hälta just nu. Han haltar på båda fram men BARA på hårt underlag - och de plana underlagen är värre än de steniga. Som barfotahäst har han ibland ömmat på grusvägar eller asfalt med grus på, för att gruset då tryckts upp i sulan - men alltid gåt tobebrytt på asfalt, betong och stenfria grusvägspartier; därav att jag är lite fundersam. Det knepiga är att detta är ett varmblod och han står med en shettis. Shettisen om någon borde ha fång - verkar konstigt att min skulle få det ensam. Har aldrig haft fångkänningar på min häst tidigare så jag känner mig ju skeptisk till att det ska vara något så stort. Han avlastar inte tårna - annat än att han stapplar fram väldigt bebrytt på hårda ytor (som betonggolver mellan boxen och stalldörren.)
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

joneya skrev:
Röntga innebär ju transport... Min häst har en lite konstig hälta just nu. Han haltar på båda fram men BARA på hårt underlag - och de plana underlagen är värre än de steniga. Som barfotahäst har han ibland ömmat på grusvägar eller asfalt med grus på, för att gruset då tryckts upp i sulan - men alltid gåt tobebrytt på asfalt, betong och stenfria grusvägspartier; därav att jag är lite fundersam. Det knepiga är att detta är ett varmblod och han står med en shettis. Shettisen om någon borde ha fång - verkar konstigt att min skulle få det ensam. Har aldrig haft fångkänningar på min häst tidigare så jag känner mig ju skeptisk till att det ska vara något så stort. Han avlastar inte tårna - annat än att han stapplar fram väldigt bebrytt på hårda ytor (som betonggolver mellan boxen och stalldörren.)


Hur gammal är den? Så började det när vår gamling fick fång pga cushing. Just ur ur boxen, stallgolvet. Inte på mjuka underlag. Det kom smygande som flera skrivit om här. Det visade sig bero på cushing och de tledde till att han till lust måste avlivas av djurskyddsskäl, eftersom fångangfallen återkom allt tätare och kraftigare. Det är en mycket vanlig följd av cushing.


Vet också ett betydlig yngre sto som fick samma smygande men allt värre symtom i samband med dräktighet och till slut måste avlivas. Det var dock inte vår häst och jag vet inte närmare detaljer.
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Hej!

Låter faktiskt mer som något åt strålbenshält hållet..............


Mvh / Fia
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Ger inte cushing övervikt? Stämmer inte bra in på honom. Han är "bara" 13 också om jag inte minns helt fel.

Strålbenshälta, på båda fram? Eller skulle strålbenshälta på vä. fram ge sådan överbelastning på hö. fram att han haltar på båda? Började på vänster fram enbart på volt - nu är det på båda när han går på hårda ytor.

Han är glad och positiv i hagen, så att han verkar inte ha ont när han står i hagen i alla fall. Jag har sett till att spåna upp boxen ordentligt också.

Vanligtvis är detta en häst som brukar få kraftiga humörsvängningar emellanåt vilket jag alltid fått för mig haft något att göra med att han haft träningsvärk eller liknande (känns konstigt att en valack skulle variera mycket i humör utan anledning.) Men nu är han som sagt var positiv, vilket inte rimmar med att han är så mör på hårt underlag. Verkar alltså inte almännpåverkad, så "fång" känns ju som en konstig diagnos.
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Om du skor hästen så kan du ju sen kanske utesluta "barfotaömhet" :idea:
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Inte för att skrämmas, men ponnyn vi förlorade i fång var positiv och glad in i det sista. Och han visade inledningsvis ingen hälta/värme/ömhet utan var bara lugnare i hagen än vanligt. Mycket siesta..

Från första symptom (mycket siesta i hagen) tills att han fick tas bort och hade då så kraftig hovbenssänkning att hovbenet var påväg att perforera sulan tog det mindre än en månad. Han var glad och bussig hela tiden, och det var inte förrän han var riktigt illan däran och bortom hjälp som han ömmade/haltade. Och han var hyfsat oöm på gräs även i det sista (han måste haft en enormt smärttolerans).

Stoet fick samma vaga symptom, var bara lite, lite 'tassig' fram på hårt underlag, helt ohalt i alla gångarter under ryttare på gräs, busade och brallade i hagen med. Men jag hade ju sett ponnyns elände, och såg i ögonen på henne att något var fel. Fick dock övertala vet om att det nog var fång. Diagnosen blev iaf 'eventuell fång' och hon behandlades som en fånghäst. Och visst var det fång. Som hävdes. Sen fick hon några lindriga anfall till de närmsta åren, blev helt återställd (SNABB behandling) efter samtliga. Men efter det femte, liiindriga så ömmade hon på hårt underlag (ej i hagen, men på grusväg under ryttare) och det gav sig inte. Då hästen var en arbetsnarkoman och jag bor så till att jag inte har mjuka sandstigar eller liknande att rida på så togs hon bort, hon mådde psykiskt dåligt av att bara drälla i hagen.

Så, en sak har jag lärt mig och det är att aldrig utesluta fång för att 'symptomen inte stämmer' om det i övrigt finns en risk att det kan vara fång.

Så, frågar du mig så skulle jag röntga hästen, även fast man då får transportera till klinik. Min dam med sina småå problem, och som på löpargången travade upp ohalt var de tveksamma om det verkligen var fång, men röntgen visade hovbenssänkning bägge fram och hovbensrotation ena fram. Vääldigt lindrigt dock så de gjorde böjprov för att se om det inte var något annat som gav problemen. 20 år gammal fd aktiv travare impade stort med att gå igenom böjprov =) Som sista steg bedövades hoven (minns inte vilken struktur, det var en lång dag) bort och voila så kom en rejäl häta andra fram, när den hoven bedövades bort försvann den där lilla ömheten.

Vi hade en av Sveriges bästa på fång, tack och lov. Hon fick sjukbeslag och order att vila i box tills hon var oöm. Efter tre veckor lackade hon ur på boxen och fick gå ut i hage. Efter 4 månader var hon inte bättre och började bli aggresiv och mådde mentalt dåligt så jag tog det svåra beslutet att låta henne somna.

Inte ens ponnyn med hovbenet påväg genom sulan stod förresten i fångställning, kan vara värt att ha i bakhuvudet.
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Relativt nyverkad = Inget att sko i. Dessutom har jag just nu inte pejl på någon bra hovslagare. Har betat av 5 av dem - 4 släpper jag inte på min häst igen, den fjärde skor bra när han är på bra humör men har avsagt sig min häst då han krånglade rejält bak sist (ovanligt bråkig - en ängel vid skoningen fram = misstänkte att han hade ont men han går fräscht så jag tänkte att jag sätter igång honom så han kan muskla sig; hade kunnat vara så att han var bråkig för att han är omusklad.) Han dängde till hästen några gånger vilket jag inte tänker klaga på eftersom han faktiskt inte kan rå för hur kundernas hästar beteer sig, men min häst var superstressad ett bra tag efteråt vilket får mig att känna att oavsett hur bra denna människa skor och även OM han skulle ta sig an min häst igen är det inte värt det. (skodd över vintern av en hovslagare med dåliga vinklar; bytte hovslagare sista skoningen med bättre vinklar som följd; har nu varit barfota igen i ca. 2 månader utan problem.)

Hästen har varit barfota i 2 år och aldrig varit i närheten av såhär öm; fast hel säker på att han inte är "barfotaöm" kan man ju aldrig vara. Ser inte vad skillnaden skulle vara däremot. Jag har haft samma verkare både innan och efter sko-perioderna. Och det som fått mig fundersam är att han ömmar på platt underlag; det har han ALDRIG gjort under min ägotid (det är snart 3 år.)

Just nu får han gå i sin mjuka hage så får jag se om det är oförändrat om någon dag. Hur beteer sig strålbenshälta vid "vila"? Oavsett behöver han mera hov för att kunna sko på något - kanske limning skulle fungera som tillfällig lösning, om jag bara får tag på en hovslagare som sagt. Har en bekant som skulle kolla upp någon hon hört gott om; Får se om det leder till något.
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Alexandra_W skrev:
Inte ens ponnyn med hovbenet påväg genom sulan stod förresten i fångställning, kan vara värt att ha i bakhuvudet.

Precis som min lilla hjälte.................

Mvh / Fia
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Hmm, man blir fundersam... Kanske är han just så snäll för att han har jätteont och är jättemån om att ha skydd av sin flock (och därav även matte.) Han är nästan ovanligt snäll - kanske också är en indikering. *ryser* Nej, får nog ringa veterinär helt enkelt. Något som har koll på vart man lättast får tag på veterinär i detta län? Är det Nyland eller har vi någon i Härnösand?
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Har precis ringt veterinären som sa att de SKA komma förbi idag eftersom han tyckte det lät som att det kunde vara fång. Väntar spänt på att få kollen överstökad och håller tummarna för att han bara är lite hårt verkad (han är verkad i fredags med backad tå för att vi först misstänkte att hältan i onsdags på vä. fram var senrelaterad då han fått gå två dagar på lite tyngre underlag. I kombination med lång tå = belastning på senorna. Dessutom hade han ofräsch lamellrand på sina ställen så hovväggen är rejält avrundad på framhovarna för att minska belastningen på lamellranden och bearbeta de utflytningar han har i hovväggen.) Vad jag kan minnas har han i och för sig haft den här typen av verkning innan utan att ömma såhär.

Vet inte alls vad jag ska vänta mig. Har jag jättetur så är han till och med bättre redan - jag tog inte in honom på hårt underlag igår utan lät honom stå i den mjuka hagen eftersom han har visat ömhet på det hårda golvet i två dagar i rad (lika öm båda dagarna dessutom, om inte lite värre andra dagen.) Nu är det alltså två dagar sedan jag SÅG att han stapplade på hårt underlag. Men fotade honom i hagen igår "bara för att" och ser på alla bilderna att han bär nästan all vikt på höger bak, vilket troligen innebär att han har ont i vänster fram även om han inte ser halt ut i hagen. Tycker så synd om min stackars häst just nu.

Fång känns inte helt långsökt med tanke på att det är ett varmblod och EN shettis som delat på hösilage hela våren. Som ni förstår har de ju inte fått i sig allt innan det blivit dåligt - och så fixar inte stallägaren ny mat på en gång eftersom man brukar anse att hästarna ska "städa" (när det som de lämnat är ofräscht.)

Men onödigt att spekulera just nu. Håller tummarna för att min häst ska bli bra, det är det som är viktigt.
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Vilken veterinär? Av**äs? Skulle vara lite småskeptisk att lita helt på vad han säger... Kan du inte testa att få tag på finnen som bor borta i Gussjö eller PH-vet närmare sundsvall?
Synd att du inte kom på föreläsningen igår, O.L pratade om röntgenfynd, hovbenssänkning och hovbensrotation, och mycket av det lät vettigt tyckte även duktiga hovisar som Ond**ek och norrmannen... Det gick ut på att på röntgen är det svårt att se hela nederkanten av hovbenet och hur den ligger mot sulan, man ser bara en "spets" som en genomskärning av hovbenet och då kan man ju inte avgöra om det är markparallellt, dessutom kan för höga trakter göra att hovbenet inte är markparallellt även om det är sulparallellt... Väldigt intressant faktiskt, lät logiskt... Kan jag inte få följa med om du far och röntgar? Jag överväger faktiskt att fara och röntga någon av mina bara för att få se hur det ser ut :crazy: :p
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Något klinikbesök verkar det inte bli i nuläget i alla fall.

Jag hade turen att få en viss PL (finns här på forumet också så han läser säkert detta.) Jag känner ett stort förtroende för denna veterinär. Hade jag fått en viss annan veterinär från denna klinik hade jag inte kännt mig lika trygg.

Hur som helst så var min häst bättre, men inte helt bra, idag. Veterinären tyckte väl inte heller att han var helt fräsch och ojade sig, precis som mig, över hagsituationen (med gammalt grovfoder som de stod och letade strån bland (ensilage dessutom.)) Han vågade inte svära på om det var barfotaömhet eller fång. Om jag förstod honom rätt ansåg han att det kanske rörde sig om en mild fångattack som hästen själv lyckats få bukt med (eftersom han var bättre idag än i söndags och måndags.) Kommenterade att hovarnas form såg bra ut och att han troligen inte, OM det vore fång, skulle ha hunnit få en rotation i hovbenet.

Veterinären tyckte väl, precis som mig, att det var konstigt att han ömmar på hårt, men jämnt underlag, och nästan MINDRE på grusvägen; annars ligger ju barfotaömhet nära till hands som förklaring om det inte vore för just detta (och att hästen varit barfota nu i 2 månader detta år (och över ett års tid innan denna vinter) gör ju att man också blir lite skeptisk till eventuell "barfotaömhet".)

Behandlas som fånghäst och jag blev nästan glad över diagnosen. Eftersom han ansåg att det var väldigt milt, och eftersom min häst är på bättringsväg, så verkar det inte vara allt för farligt just nu. Men JAG fick den där lilla pushen jag behövde för att våga påpeka till stallägarna att man inte kan ge ensilage till två hästar när det är plusgrader ute - och absolut inte låta dem "städa" det dåliga genom att inte ställa in ny bal i tid. Så idag har jag städat hagen i säkert 3 timmar, och är slutkörd. Stallägarna sa att de skulle försöka ta resten ikväll. Min häst får stå inne tills hagen är städad. Och hö ska införskaffas till båda hästarna.
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Vad skönt att du fått honom kollad, och håller tummarna att han snart är på bättringsvägen =)

har ni storbalshösilage till två hästar nu alltså? (Eller ni, stallägaren då) Då fattar jag att du är irriterad. Jag har ju två hästar och småbalshösilage (40 kgs balar) men fryser ju mitt såsnart jag öppnat det för det inte håller i värmen annars.
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

EN storbalsensilage till två hästar, ja. Varav ena är en liten shettis. Men trots att det länge stört mig har det kännts som att jag inte vågat säga till, för de gånger jag uttrycker mina åsikter runt hästfolk blir det oftast "Jamen, SÅHÄR har vi gjort och det fungerar för oss, så klart det inte är något problem med det" ungefär. Men nu när veterinären kunnat säga att det KAN ha varit fång så hade jag åtminstone lite argument bakom mina åsikter om fodringen. Stallägarna verkade väldigt tillmötesgående och jag förklarade snällt också att jag kunde tänka mig att betala mera för höet om det är så att det är dyrare eller så. Anledningen till att jag inte bytt stallplats är för att jag haft svårt att hitta en stallplats som fungerat, av olika anledningar. Ett stall fick jag lämna när stallägaren körde över mig totalt, andra stallet blev de tvungna att kicka ut mig för att kunna sjukskriva sig på heltid (man får inte ha inhyrda hästar OCH vara sjukskriven på heltid, som jag förstod det,) och de andra har jag inte varit nöjd med foderlösningarna hos. Min häst har känslig mage och det har blivit betydligt mindre tydligt när han har stått på fri tillgång; därför har det blivit mitt högsta krav. Att ställa honom ensam i en hage, eller låta honom stå ute i 12 timmar med bara 4 kilo hö känns nästan lika illa som denna ensilage-situation.

Jag hoppas på att diagnosen stämmer någorlunda och att det inte blir värre, att hovbenet inte roterat, och att han slipper återfall om det är/var just fång.
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Vad går ni efter när ni vågar rida era hästar som lätt får fång, om ni som jag har en häst som vare sig visar hälta, ömhet vid visitering med tång eller annan stelhet.

Förutom att pulsa, hur kan man veta om hästen har ont eller inte?
Är det enda sättet att rida och testa om den visar ovilja, eller vad?

Efter ett lindrigt anfall, med endast svag puls som symptom, hur lång tid efter det vågar man rida? Hur lång tid låter ni hästen vila?
Man vill ju inte belasta, och få det hela att blossa upp igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 080
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 357
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp