Fångstatistik ?

Hambo

Trådstartare
Som rubriken lyder.... hur är det med fång på Island ?
Vanligt ? Ovanligt?
Nån som vet ?
Hej från hambo

Sv: Fångstatistik ?

Det är inte lika vanligt som i Sverige. Men jag tror inte det finns någon ordentlig statstik på fång för Island.

Alltså, jag menar inte direkt nåt skriftligt utan mer om det är lika vanligt där som här.

Hej igen

Det är väl inte lika vanligt på Island som i Sverige då gräset här i Svergie är mer proteinrikt...har jag fått för mig iallafall. ;)

Förlåt, men jag läste fel, tyckte det stod fångststatistik, och som den flugfiskare jag är så hajade jag till, fullständigt OT...

*hmm* Kan säkert stämma, jag kan ha blandat ihop det...Men det känns som om det borde vara mer proteinrikt i sverige...fast det kanske är att det är magrare på Island då o kraftigare här? Nej, nu ska jag nog inte spekulera mer, är ju inte säker. ;)

Jag har oxå hört att gräset är mer proteinrikt på Island.
Men jag undrar hur alla hästar som går ute året runt kan klara sig
utan att få fång med tanke på det oftast alltid frusna gräset, eller har dom lyckats norpa i sig allt innan frosten kommer ?
Hej från en djupt funderande Hambo

Det finns nya forskningsrön på att fång har stora paralleller med diabetes typ 2 och tillfällig insulinresistens. Om man utgår från att det har betydelse så rör sig hästen mer på island och håller igång ämnesomsättningen bättre.
Jag tror att mycket har med hur mycket hästen rör sig att göra. På Island strövar ju hästen över stora ytor och håller så igång ämnesomsättningen på ett bra och jämnt sätt.

Min häst har haft fång 2 ggr och nu i veckan började han verka konstig och lite känslig i hovarna men ingen uttalad fångsymtom.
Jag ökade motionen på honom och efter några dagar verkade han sig själv igen. Lurigt nu när sockerhalterna kan gå upp i gräset vid frost mm.
Obs Jag menar inte att man ska motionera en häst som har fång, men för att undvika att den får det.

Socker och kolhydrater är ju vad man ska passa sig för först och främst inte proteiner. Proteinrikt är ju gräset på Island

http://www.thehorse.com:80/ViewArticle.aspx?ID=10256

Stort tack för att du hjälper mig med mina funderingar !
Jag tänkte faktiskt inte på att dom små liven rörde sig mer på Island !
Hoppas att det går bra med din fånghäst.
Min Ena häst var sjuk för 2 år sedan och har inte visat symtom sedan dess, däremot så såg min hovslagare att min andra häst haft en "släng" av det för ca 5-6 månader sedan, jag har inte märkt nåt:confused:

Min shettis däremot har precis tillfrisknat efter fång heeeela sommaren och ända in i september.
Han har nu fångskor och äter specialfoder ( safe and sound )+ självklart motioneras ca 45 min varje dag. Jag hatar fång !

Hej från hambo

Jo, min häst har också varit frisk i två år sedan förra(sista) gången han hade fång, så jag hoppas att allt ska fortsätta gå bra, men man får alltid vara extra uppmärksam och hålla den häst som är benägen för fång i extra god form.
Jag är supernoga med foder och motion till den hästen. Han mår toppen just nu.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Det stämmer det med sockerhalten i gräset, tidig morgon är sockerhalten väldigt hög, så har man en fånghäst är det allra bästa att den går ute mitt på dagen då sockerhalten är betydligt lägre, extra känsligt är det på våren då gräset börjar växa.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
788
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 170
Senast: linnsan
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
843
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden