Fångrisk - ålder

Sv: Fångrisk - ålder

Och jag är övertygad om att det beror på att så många äldre hästar har PPID (cushing), oftast odiagnostiserat eftersom de inte har lockig päls....

Min vet har nämnt att min häst ev kan ha någon hormonförändring, som enligt h*n de flesta äldre hästar får. Det såg h*n tydligen på pälsen (tjock, lång men ej lockig). Inte nödvändigtvis PPID trodde h*n dock.
Betar in min häst noggrant och succesivt. Då finns alltså all anledning att fortsätta vara försiktig och inte tänka att "hästen är inte fångkänslig för den har aldrig haft fång/fångvarning".

Ja det tror jag.

Men i stort tror jag att mkt beror på vällevnad. Behovet är mindre från att de är vuxna o sen än mindre såvida de inte tränas ordentligt hela livet.
Vad jag vet har ingen tävlingshäst fått PPID.

Diabetes finns hos väldigt få äldre aktiva fd. idrottare.

många feta människor utvecklar tidigt diabetes, men kan bli friska om de börjar motionera o får ner kroppsvikten.

Det får de visst, dock är det många tävlingshästar som aldrig får möjligheten att bli gamla och då minskar givetvis risken att få PPID markant. Min häst tävlades framgångsrikt i hoppning men utvecklade ändå PPID vid 22 års ålder.

PPID har inget att göra med fetma eller felutfodring, det är inte diabetes! Väldigt många hästar med PPID har aldrig varit varken feta eller IR någonsin. Såklart finns det också EMS hästar som får PPID och några forskare tror att dessa kan vara något mer benägna att få PPID men det är definitivt inte så att det bara är de som får det! Den enda någorlunda säkra orsaken som kan vara en bidragande faktor är stress av olika typer, och det verkar även finnas en genetisk predisposition.

Vilken hormonstörningen skulle din häst ha enl din veterinär om inte PPID? Tidigare trodde man att lång päls hos gamla hästar "kom med åldern". Nu vet man bättre, den långa pälsen orsakas av PPID, som också kommer med åldern.... Veterinären borde tagit ett serum ACTH prov.

Inte alla hästar med PPID får fång (vilket iofs är bra men gör att sjukdomen är otroligt underdiagnostiserad).

Senast ändrad:

När jag gick utbildning till hovslagare kom Mikael Westberg och pratade om fång och av alla dom hästarna som har kommit till han med fång var den vanligaste åldern 16 år vid första fång anfallet.

Ganska intressant då medianålder för hästar med PPID i en studie var 15.5 år (15.5 när de fick diagnosen).

Vilken hormonstörningen skulle din häst ha enl din veterinär om inte PPID?[/QUOTE
Det sade h*n inte, och jag vet nästan ingenting om sjukdomen, så jag hade inga motfrågor att komma med då. Tänkte att jag har lite att läsa på...

Det är bara hästens vinterpäls som är längre, sommarpälsen är kort och fin och hästen fäller vinterpäls jämnt och fint. Är även sommarpälsen lång vid PPID? Mig veterligen inga andra symptom (som jag känner till) på PPID.

Finns skäl att gå vidare för ev diagnos? Vad är det som behandlas? Vilka risker om ej diagnos och behandling? Pinsamt okunnig om detta. Jag får söka mer info bland trådarna.

Men jag har fått svar på min ursprungsfråga - jag bör betrakta risken som högre för att min gammelhäst ska få fång.

Om du googlar på engelska så hittar du massa info och svar på alla dina frågor. :)

Nej det behöver den inte vara, faktum är att hirsutism oftast är ett av de senare symptomen och inte dyker upp förrän sjukdomen är i ett avancerat stadium.

Om du skall gå vidare är ju upp till dig, läs lite mer om PPID och se om det verkar stämma in på din häst. Hur länge har hästen haft ovanligt tjock vinterpäls och finns den någon uppenbar förklaring, tex extra kall vinter, otäckad etc. Alla raggiga hästar har inte PPID och en häst med PPID kan ha en helt normal päls. Hur gammal är den?

30 år är min häst. Ordentligt täckad både ute och inne vintertid. Efter ordentligt viktras (tandproblem) för ett par höstar sedan blev vinterpälsen väldigt tufsig och konstig och hon var besvärad under fällningen på våren. Vi fick ordning på allt med radikalt ändrad kost och hon är åter fin i hull och pälsen ser ändå välmående ut, blank och fin. Jag tror det var efter viktraset jag började uppleva att hon blivit mer långhårig (framför allt benen).

Det får de visst, dock är det många tävlingshästar som aldrig får möjligheten att bli gamla och då minskar givetvis risken att få PPID markant. Min häst tävlades framgångsrikt i hoppning men utvecklade ändå PPID vid 22 års ålder.
PPID har inget att göra med fetma eller felutfodring, det är inte diabetes! Väldigt många hästar med PPID har aldrig varit varken feta eller IR någonsin. Såklart finns det också EMS hästar som får PPID och några forskare tror att dessa kan vara något mer benägna att få PPID men det är definitivt inte så att det bara är de som får det! Den enda någorlunda säkra orsaken som kan vara en bidragande faktor är stress av olika typer, och det verkar även finnas en genetisk predisposition.

Vilken hormonstörningen skulle din häst ha enl din veterinär om inte PPID? Tidigare trodde man att lång päls hos gamla hästar "kom med åldern". Nu vet man bättre, den långa pälsen orsakas av PPID, som också kommer med åldern.... Veterinären borde tagit ett serum ACTH prov.

Inte alla hästar med PPID får fång (vilket iofs är bra men gör att sjukdomen är otroligt underdiagnostiserad).
Men knappast sålänge de är aktiva eller hur? Hormonrubbningar är beroende av annat i kroppen.

Nu tänker jag mer på elithästar i både ridsport, trav o galopp.

Trav/ galopphästar har ju dock en kort karriär.

Varför skulle inte fd hopphästar bli gamla menar du?

Om vi refererar till M. Westberg igen så får han aldrig in hopphästar som fått fång. däremot dressyrhästar som motioneras mindre o hålls i ett högre hull.

Men hur många hästar tävlar på elitnivå när de är 20+??? 17-18 max och de flesta är pensionerade eller döda långt innan det...

PPID beror på åldrande och är inte en "hormonrubbning", det är ett adenom (tumör) på hypofysen som orsakar en alltför stor produktion av ACTH, som i sin tur får binjurarna att producera för mkt kortisol. Det är det förhöjda kortisolet som ligger bakom symptomen. Tumören på hypofysen försvinner inte samma hur många mil hästen galopperar..... Det är som att säga att folk som idrottar aldrig får hjärntumörer.

Du blandar hela tiden IR/EMS med PPID. Om en tjock dressyrhäst får fång så beror det på IR eller extrem felutfodring, inte PPID. En häst med PPID är sällan tjock.

“I think (PPID) goes unrecognized as people for years have thought of weight loss, sway back, and even long hair coat as simply signs of aging; it is not until something like laminitis happens that they are triggered into seeing the vet,” reported Cathy McGowan, BVSc, DipVetClinStud, MACVSc, PhD, DEIM, Dipl. ECEIM, FHEA, MRCVS, Head of Equine Internal Medicine and Director of Veterinary Continuing Professional Development at the Institute of Aging and Chronic Disease at University of Liverpool, England.

To better understand PPID prevalence and risk factors, the researchers gathered information on a large group of aged horses in Queensland, Australia, by mailing questionnaires to area horse owners. The team asked owners to complete the survey for any horses aged 15 or older. They hoped to collect data on horse details and history, observed signs of PPID, management practices, and welfare concerns through the survey. The team narrowed down the 974 questionnaire responses returned and then worked with a subgroup of 325 horses whose owners agreed to have the animals evaluated by a veterinarian.

A study veterinarian examined each horse and collected blood samples. Horses were diagnosed with PPID if increases in adrenocorticotropic hormone (ACTH) concentrations were found to be above the seasonally-adjusted reference ranges.

Key findings from the veterinary evaluations in the study included:

21% of horses examined were diagnosed with PPID;

Horses diagnosed with PPID were significantly older (an average age of 24 years) than non-diagnosed horses;

No associations were found between PPID diagnosis, gender, body mass index, or breed;

For each year above age 15, there was an increased risk of PPID diagnosis; and

Aged horses with PPID were more likely to have had a history of laminitis than non-diagnosed horses.

From its study findings the team concluded that “PPID is a degenerative disease associated with aging rather than a spontaneously occurring disease.”

OK. 21% o snittålder på 24.

vilka är då de 21%?

jag tycker inte man kan utesluta att det är icketävlingshästar då det även ingick en tidigare historik av fång.

Jag menar inte att de måste ha varit överviktiga, men kanske inte tränats HÅRT.

Det är de gamla hästarna som har haft fång pga PPID.

21% av 325 hästar över 15 år hade PPID och deras genomsnittsålder var 24.

När hästen når en sådan ålder att den utvecklar PPID har den i regel inte varit i elitträning på flera år pga hög ålder eller slitagerelaterade problem. Även om det har diagnostiserats hos några enstaka yngre hästar så är det i huvudsak ett ålderdomsproblem.

Att en häst som tävlar på elitnivå får fång är inte så vanligt men det händer. Några galoppörer som fått sluta sin karriär pga det. Men poängen är att en häst som får fång pga PPID oftast är en gammal häst; det är därför du inte ser elittävlande hästar med sjukdomen, de är för unga.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
358
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
22
· Visningar
2 023
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka