Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilken hormonstörningen skulle din häst ha enl din veterinär om inte PPID?[/QUOTE
Det sade h*n inte, och jag vet nästan ingenting om sjukdomen, så jag hade inga motfrågor att komma med då. Tänkte att jag har lite att läsa på...
Det är bara hästens vinterpäls som är längre, sommarpälsen är kort och fin och hästen fäller vinterpäls jämnt och fint. Är även sommarpälsen lång vid PPID? Mig veterligen inga andra symptom (som jag känner till) på PPID.
Finns skäl att gå vidare för ev diagnos? Vad är det som behandlas? Vilka risker om ej diagnos och behandling? Pinsamt okunnig om detta. Jag får söka mer info bland trådarna.
Men jag har fått svar på min ursprungsfråga - jag bör betrakta risken som högre för att min gammelhäst ska få fång.
Men knappast sålänge de är aktiva eller hur? Hormonrubbningar är beroende av annat i kroppen.Det får de visst, dock är det många tävlingshästar som aldrig får möjligheten att bli gamla och då minskar givetvis risken att få PPID markant. Min häst tävlades framgångsrikt i hoppning men utvecklade ändå PPID vid 22 års ålder.
PPID har inget att göra med fetma eller felutfodring, det är inte diabetes! Väldigt många hästar med PPID har aldrig varit varken feta eller IR någonsin. Såklart finns det också EMS hästar som får PPID och några forskare tror att dessa kan vara något mer benägna att få PPID men det är definitivt inte så att det bara är de som får det! Den enda någorlunda säkra orsaken som kan vara en bidragande faktor är stress av olika typer, och det verkar även finnas en genetisk predisposition.
Vilken hormonstörningen skulle din häst ha enl din veterinär om inte PPID? Tidigare trodde man att lång päls hos gamla hästar "kom med åldern". Nu vet man bättre, den långa pälsen orsakas av PPID, som också kommer med åldern.... Veterinären borde tagit ett serum ACTH prov.
Inte alla hästar med PPID får fång (vilket iofs är bra men gör att sjukdomen är otroligt underdiagnostiserad).