Sv: Fångponny
Återupptar befintlig tråd och hoppas TS inte har något emot det.
Har några funderingar som jag aldrig riktigt får svar på, oavsett vem jag pratar med, eller hur mycket jag försöker läsa mig till.
Eventuellt finns svaren på mina frågor i någon av fångtrådarna men det känns lite jobbigt att läsa igenom flera 1000 inlägg för att kanske få svar. (Håller på att plöja igenom trådarna för det är intressant och lärorikt - men det går sakta).
Jag har tyvärr erfarenheten av fång. Ponnyn står i grushage, och på box. Har fått bra hjälp av veterinär och hovslagare som är mer optimistiska än jag. Veterinär säger att jag i princip kan gå på funktion, dvs. visar inte ponnyn något kan man vara ganska lugn. Men ponnyn har fortfarande något varma hovar, ingen puls, därav min oro.
Så min första fråga ganska basal: Vad är normal hovtempertur? Vilka temperaturväxlingar kan man förvänta sig av en fångponny?
Kanske omöjligt att svara på, men det vore ändå värdfullt för mig att få veta andras erfarenheter.
Behandlar honom som IR, första veterinär "diagnosticerade" honom bara genom att titta, dvs. utan blodprov. Är nu nedbantad, lite för mycket, revbenen syns:-(, men han är ganska rund om magen, eller bukig, fortfarande.
Nu inför hösten och övergång till nytt hö, (fått tag i lågt socker :-)), undrar jag hur många gör med sina fånghästar. Fungerar bakjäst, mag-tarm-bakterier, örter mfl. som förebyggande vid övergången?.
För att "prata av" mig lite måste jag säga att det är så fruktansvärt frustrerande att NÄSTAN ALLT YRKESFOLK, som blir berörda när hästar får fång, har OLIKA ÅSIKTER och LÖSNINGAR.
Jag kan också blir less på andra hästägare som inte haft fånghäst men vet precis hur man ska göra, för dom känner minsann någon som gjort si och så. Har dom dessutom pratat med sin hovslagare som definitivt inte skulle gjort som vi gjort, ja, då förkastas vårt sätt totalt.
Vi har valt att ha hästen barfota, något som vissa är väldigt kritiska till. Då har jag en mästerhovslagare som jag pratat väldigt mycket med om barfota eller inte. Sedan hörde jag att en annan mästerhovslagare i trakten, slår på bakvänd sko på fång, enligt berörd hästägare. Hmmmm, inte konstigt att man blir förvirrad och osäker.
Hoppas någon skulle vilja vara vänlig och ge mig lite respons på mina funderingar. Skulle bli mycket uppskattat!
Till TS: Hur har det gått för din ponny? Hoppas den svarar bra på behandlingen!