Fångponny

M

Michayla

Jag har en minishettis som har haft fång två gånger tidigare och lyckats bli frisk. Förra gången var förra sommaren. Han går i skogshagar så han går inte på något direkt grönbete. I sommar har han varit frisk men nu i höst har han blivit sjuk i fång igen och efter två stycken kurer med smärtstillande (finadyne och metacam) så är han fortfarande inte bra. Hovslagaren har varit ute och hon kan inte se något konstigt med hans hovar. Nu vill veterinären att vi åker och röntgar hovarna på honom så det ska vi göra på onsdag. Kanske har det blivit en hovbensrotation? Men om det har blivit det, vad återstår då att göra? Vad gör man härnäst? Hur länge tar det egenltigen innan han blir frisk? Om han blir frisk.. :confused: Nu har han varit sjuk i cirka 1,5 månad. Förra sommaren tog det 2 månader innan han blev frisk. Snälla, hjälp.. är orolig för min lille kompis!! :crazy:

Sv: Fångponny

Över 40 personer som öppnat tråden men inte har ett knyst att säga om fång?

Jag tror det beror på att det finns så många fångtrådar så det blir lite upprepning i alla. Men iallafall...

Går han i hage nu trots pågående anfall?framkommer inte riktigt. Vad äter han? kanske har du för mycket socker i höet som gör att han inte tillfrisknar. Är han överviktig?Hur gammal är han? finns det risk för sjukdomar som IR, cushings?

Är nog bra att du röntgar hovarna, hoppas att inga förändringar skett!

Det tar ofta ett tag innan det syns ngt på hovarna.

Hade han hovbensförändringar de andra gångerna? Det är vad jag har förstått ganska så vanligt med förändringar vid ett fånganfall. Om din lilla ponny har varit sjuk i en och en halv månad så bör man kanske vara inställd på hovbensrotation- och eller sänkning. Hur pass dålig är han, ligger han ner nkt, har svårt att röra sig, förstärkt puls i benen, svårt att lyfta hovar osv?

Jag hoppas att du har honom i box alternativ boxhage - utan tillgång till bete.

Vem konstaterade att han hade blivit frisk de andra gångerna? Det beror ju på vad man menar med frisk.

Hästar kan bli bra om de får hovbensrotationer. Men det tar lång tid innan eller kanske om hästen blir friskförklarad. Min ponny blev det - ca ett år efter fånganfallet. Då gick det inte att se på röntgenbilderna att hon hade haft ett fånganfall med rotationer och sänkningar flera månader tidigare.

Jag tycker att det verkar som om alldeles för många hästar som får fång, snabbt friskförklaras och släpps ut i gräshagen igen. Sedan får de efter några månader ett nytt anfall, ställs in i stallet ett tag och sedan upprepas händelseförloppet. jag menar inte att det är så med ts häst.

Återupptar befintlig tråd och hoppas TS inte har något emot det.

Har några funderingar som jag aldrig riktigt får svar på, oavsett vem jag pratar med, eller hur mycket jag försöker läsa mig till.

Eventuellt finns svaren på mina frågor i någon av fångtrådarna men det känns lite jobbigt att läsa igenom flera 1000 inlägg för att kanske få svar. (Håller på att plöja igenom trådarna för det är intressant och lärorikt - men det går sakta).

Jag har tyvärr erfarenheten av fång. Ponnyn står i grushage, och på box. Har fått bra hjälp av veterinär och hovslagare som är mer optimistiska än jag. Veterinär säger att jag i princip kan gå på funktion, dvs. visar inte ponnyn något kan man vara ganska lugn. Men ponnyn har fortfarande något varma hovar, ingen puls, därav min oro.

Så min första fråga ganska basal: Vad är normal hovtempertur? Vilka temperaturväxlingar kan man förvänta sig av en fångponny?
Kanske omöjligt att svara på, men det vore ändå värdfullt för mig att få veta andras erfarenheter.

Behandlar honom som IR, första veterinär "diagnosticerade" honom bara genom att titta, dvs. utan blodprov. Är nu nedbantad, lite för mycket, revbenen syns:-(, men han är ganska rund om magen, eller bukig, fortfarande.

Nu inför hösten och övergång till nytt hö, (fått tag i lågt socker :-)), undrar jag hur många gör med sina fånghästar. Fungerar bakjäst, mag-tarm-bakterier, örter mfl. som förebyggande vid övergången?.

För att "prata av" mig lite måste jag säga att det är så fruktansvärt frustrerande att NÄSTAN ALLT YRKESFOLK, som blir berörda när hästar får fång, har OLIKA ÅSIKTER och LÖSNINGAR.

Jag kan också blir less på andra hästägare som inte haft fånghäst men vet precis hur man ska göra, för dom känner minsann någon som gjort si och så. Har dom dessutom pratat med sin hovslagare som definitivt inte skulle gjort som vi gjort, ja, då förkastas vårt sätt totalt.

Vi har valt att ha hästen barfota, något som vissa är väldigt kritiska till. Då har jag en mästerhovslagare som jag pratat väldigt mycket med om barfota eller inte. Sedan hörde jag att en annan mästerhovslagare i trakten, slår på bakvänd sko på fång, enligt berörd hästägare. Hmmmm, inte konstigt att man blir förvirrad och osäker.

Hoppas någon skulle vilja vara vänlig och ge mig lite respons på mina funderingar. Skulle bli mycket uppskattat!

Till TS: Hur har det gått för din ponny? Hoppas den svarar bra på behandlingen!

Vi som har jobbat för att försöka rädda våra fånghästar har säkert upplevt exakt detsamma som du har gjort. Man får massor av mer eller mindre goda råd och alla är olika. Dessutom finns det många som aldrig har haft en fånghäst och som nog inte kan föreställa sig hur det är. Men det är också säkert därför det finns så många trådar om detta.

Min erfarenhet med min IRponny är att den farligaste tiden på hela året är just nu. Hon kan inte gå ute på frostgräset.

Jag tycker att det är svårt att avgöra ngt mhja hovarnas temperatur. Det blir alldeles för osäkert. Jag tror mer på att känna efter pulsen. Det tog lång tid dvs månader innan den förstärkta pulsen försvann. Hon får bakjäst varje dag. Jag hade definitivt börjat ge det.

Skor eller inte är nog ganska omdebatterat. Jag tycker egentligen att det allra bästa råd man kan ge till en fånghästägare är att man ska aldrig ändra på ngt som fungerar.

Lycka till!

Min erfarenhet med min IRponny är att den farligaste tiden på hela året är just nu. Hon kan inte gå ute på frostgräset.

Det slog mig faktiskt nu när första frosten kom. Det varnas mest för vårfrosten. Men höstfrosten, då? Gräset är ju fortfarande ganska ok fortfarande hos oss. Kanske inte växer något att tala om men, produceras inte fruktan på hösten?

Jag tycker att det är svårt att avgöra ngt mhja hovarnas temperatur. Det blir alldeles för osäkert. Jag tror mer på att känna efter pulsen. Det tog lång tid dvs månader innan den förstärkta pulsen försvann. Hon får bakjäst varje dag. Jag hade definitivt börjat ge det.

Så din erfarenhet är att hovtemperaturen varierar lite och att något varma hovar inte behöver betyda något? Någon hästmänniska sa någongång att ponnyhovar är så, växlar i hovtemp. Men det kan ju också betyda att det är fång.... Jag har inte haft för vana att kontrollerar hovtemp. på var och varannan häst så jag har liksom inget att jämför med.

Skor eller inte är nog ganska omdebatterat. Jag tycker egentligen att det allra bästa råd man kan ge till en fånghästägare är att man ska aldrig ändra på ngt som fungerar.

Låter klokt.

Jag är ganska säker på att jag har läst att det är vanligt med fång på hösten bland IR hästarna. Jag tror att risken är större då eftersom de antagligen har ökat sin IR gnm att äta gräs hela sommaren. Sedan finns det ju ofta ganska mkt gräs kvar. Vi har massor av grönt bladigt gräs kvar i våra hagar. Även om det kortare gräset är farligare så måste man ju räkna med hur mkt de hinner äta.

Tack för svar FA!

Ingen annan som har någon reflektion över hur temperaturen kan variera på hästhovar, normalt och vid fång?

Kan temperaturen i hoven öka om hästen är öm - dvs. behöver skor? Min ponny kan vara kall på morgonen och vara varm någon timma efter fordringen. Då har han ju sått inne på mjuk underlag.

Oskodda hovar brukar vara varmare än skodda eftersom hovmekanisken fungerar bättre och då ökar blodgenomströmmningen. Det kanske är mer tillförlitligt att se hur hästen rör sig, speciellt i vändningarna för att kolla status.

Sanningen är att fång fortfarande är en gåta och man är ännu inte helt 100 på alla orsaker, mekanisk mm. Det går lite mode i vad som orsakar fång, förut var proteiner på tapeten nu talas det om olika sockerarter osv. Därför blir det även många olika förslag på åtgärder och tips, särskilt från andra hästägare som känner någon som känner någon som...
Veterinärer och hovslagare brukar vara lite mera ödmjuka (min erfarenhet) eftersom de vet hur komplext det är med fång och man får prova sig fram till vad som fungerar bra för hästen helt enkelt.

Efter ett lingdrigare fånganfall fungerar det nog bra med barfota (särskilt om hästen bara står på box med mjuk ströbädd) men vid hovbenssänkning/rotation kan det krävas sjukbeslag för att avlasta sula/tå och fördela belastningen mer över trakt. Då är tex en bakvänd sko ett bra alternativ

Om röntgen visar lägesförändring av hovbenet ska du vara extra försiktig med igångsättning. Då bör hästen inte ansträngas på ca ett halvår, även fast den inte visar hälta. Det tar tid för ny, frisk hovvägg att växa ner och risken för återfall är stor om man sätter igång för tidigt.

De flesta fånghästar går att få ordning på. Det hänger oftast på ägarens plånbok, tid, engagemang och hur mycket lidande man anser är rätt att utsätta hästen för.

Hoppas det går bra för er på onsdag!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 848
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 685
Senast: manda
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 514
Senast: MayGrace
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 839
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V