Fångnacke?

trofé

Trådstartare
Tycker ni att detta ser ut som en "fångnacke"? Hästen i fråga har aldrig haft fång, men nacken är ju väldigt grov. Dock har han mer eller mindre alltid haft grov nacke. Hästen är 6 år, jag har haft honom i knappt 3 år. Lägger in en bild på (nästan) hela hästen också. Han står inte så bra uppställd på bilden, men man kan kanske se något.

Bilden nedan är en jämförelse. Där är han 3,5 år. Kastrerad för ca 2 veckor sedan. Ingen jätte bra bild, men man ser ändå att halsen/nacken är rätt grov där med.

Sv: Fångnacke?

Jag tycker att han ser helt normal ut! Kanske lite rund om magen efter bete, men överlag helt normal!

Det var skönt att höra att i alla fall du tycker så! Han är lite rund om magen nu, det håller jag helt med om. Han har vilat någon vecka på grund av hälta, och kommer behöva vila lite till. Innan det aktiverade jag honom 5-6 dagar i veckan. Men gräsmagen kommer fort :)

Vill gärna ha fler svar!

Tycker mer att det ser ut som en hingstnacke som satt sig lite smått, med tanke på den sena kastreringen känns det rätt logist.

Hur känns han över mankammen, är det hårt, spänt eller mjukt?

Vilken svår fråga angående hur han känns! Skulle nästan behöva springa ut och känna lite :D Men inte mjukt i alla fall. Fast men inte spänt, tror det är bäst beskrivning.

Jag tycker nog att den ser ut att kunna hamna i riskzonen.

Den har fett på sidan av buken.

Säkert ingen fara, men den bör nog gå ner lite då de har lättare för att lägga på sig med åren.

Hur menar du att du ser att han har fett på buken? Menar du att han har gräsmage?

Har gränsat av hagen lite idag, för att få något mindre med bete. Svårt med bantning då jag inte kan motionera honom just nu.

Det är svårt se på bild. KÄNN är bättre. Min ser inte ut att ha fångnacke på bild, men har REJÄL fettinlagring i mankammen.

Ska jag gissa efter bild så är den påväg att bygga fångnacke ja, och likt axel säger så har den en del fett över revbenen, så tappa några kilo stör inte alls. Men de flesta kommer in sådär efter bete - utan att få fång.

Men ang nacken, KÄNN är allra mest effektivast =)

Jag tycker också han ser helt normal ut... Lite överviktig. Ang. nacken så är det svårt att se på bild KÄNN.
Jag hade en foderponny med fångnacke för ett par år sen... SÅHÄR såg han ut(ibörjan när jag fick honom och det var som värst) :

http://www.pixbox.se/pic_show_id31457671.html

Senast ändrad:

Hoppas på att han ska bli ohalt snart så att vi kan ut och ha långa skritturer för att banta lite. Han går på bete nu, och får inget kraftfoder. Dock finns det tillgång till halm i ligghallen.

Hur ska/ska inte nacken kännas? Var ute och kände på honom för 10 minuter sen. Det är svårt att förklara, men den känns ungefär som en spänd muskel skulle man kunna säga.

IdaaaSun: Det var ingen dålig nacke/hals på bilden på din häst! Men utvecklade din häst fång också, eller klarade han sig från det?

Du måste nästan jmf med ngn 'vanlig' jättesvårt förklara. Men det du kan göra är att leta rätt på 'halsmuskeln', och sen se hur mycket fett du har 'ovanför' den. Hängde du med hur jag menade? Om du sprutat häst med t ex penicillin någon gång vet du att man ska spruta i den mjuka 'triangeln', just för hamna i muskel och inte ben etc. I ovankant begränsas ju den av halskotorna och den stora halsmuskeln. Och den ska det INTE vara t ex '5 cm fett' ovanför där och innan mankammen.

Om jag kollar på mina två, så den ena är smal/normalhull, men har REJÄL fettnacke - men det syns inte på bild, men gudarna ska veta att det känns. Den andra är tjock, och har en väld nacke som vid första anblicken mkt väl skulle kunna vara fettnacke, men när man känner så inser man att det inte är det.

Men som sagt, på din bild ser det ut som det mellersta tredjedelen ffa är alldeles för mycket. Men vanskligt med bildtolkning.

Senast ändrad:

Men vänta lite nu... Hästens halskotor går väl inte i överkant av halsen :eek: I alla fall inte hela vägen. Bara i främre delen av halsen, sen svänger ju kotorn nedåt och fäster i bogen (eller i närheten). 5 cm över kotorna i bakkant av halsen, då kommer man ju inte i närheten av mankammen.

Nu läste det jag det du skrivit igen, kan också tolkas som att i den främre delen av trinagelen, där kotorna är, från dem och uppåt ska det inte vara en massa fett. Förstod jag rätt då?

Det skulle stå halskotor och halsmuskler givetvis. Jag ska inte sitta och läsa annat när jag skriver ;) Korrigerat inlägget nu. Halskotorna känner du ju inte ens speciellt väl 'en bit ner' om inte hästen är underviktig, och då har den förhoppningsvis inte fångnacke.

Men kika på lite bilder (hojta om du vill ha en) så på de som man tydligt kan se INTE har fångnacke, så ser man halsmusklen (den 'övre', dålig på musklers rätta namn) hela vägen, och det är 'lika mycket' mankam ovanför den hela vägen. Medan på en med fångnacke så är det ofta som ett < avståndsmässigt, uppe precis i nacken bakom öronen är det knappt ngt fett men sen ju längre ner man går dessto mer är det.

Senast ändrad:

Vilken tur, då är vi överens! Då ska jag försöka klämma lite på halsen imorgon och se hur det känns det med i tanken. Men jag tror att det är en rätt rejäl fettansamling där.

Kan man banta den i samma veva som hästen bantas? Det verkar ju som om det är svårare att bli av med fettet på halsen. Kanske är det som på människor att man bränner fett ganska jämt över hela kroppen, men funderar om det finns en benägenhet för att fettet gärna sitter kvar på nacken.

Det verkar så ja. Du bantar 'hela hästen' för att bli av med det, samma med motion, man kan inte punktförbränna, men det verkar som just fettdepån där i nacken är den som är svårast att få bort. Kollar du i bantningstråden finns nyinlagd bild på min, som har MYCKET fångnacke kvar trots det som sagt inte syns så väl och han gått ner massor. Kanske är det för att det verkar vara samma typ av farligare fett om bukfetma hos människor som gör det är svårare få bort, att det är 'hormonellt aktivt' typ?

Men är 'bara' banta hästen så tillslut får man med sig den depån med, men ofta sist tyvärr =/ Extra olyckligt då det eg är bättre de har fett nästan var som helst annars - rent riskmässigt.

Ska kolla bild på din häst. Då får vi satsa på bantning så fort han är i skick igen! Det svåra på min häst är att han vid ca 4 års ålder var väldigt mager och jag var glad för varje gram han gick upp. Så nu är det dags att tänka om!

Haha, nejdu han hade en redig nacke när han kom;)
Men så hade han stått de senaste 6-7åren och bara ätit:eek:

Nej, han fick ingen fång.
Jag satt igång honom ganska direkt när han kom och sen höll jag stenhårt på dieten.
Under somrarna sen så gick han i en HELT gräsfri skogshage och fick hö bara.
Han fick dock beta 20-30min varje morgon men inge mer än det:)
Han låg ju i riskzonen även fast han gick ner sen.

Det är så sant. Har idag stängt av vår 2 hektar stora hage med vallbete... Hästen på bilden går tillsammans med en shettis, och hon går med betesbegränsare.

Främst stängde jag av för att han nu när han inte går rent, skulle slippa kliva över de diken som finns i hagen. Men även för att öka betestrycket på den del de går på. Så att det blir lite mindre mat där. Men tror du att det skulle behöva begränsas ännu mer/drastiskare? Med begränsare även på honom?

Jag tror inte begränsare skadar iaf. Han kanske inte behöver ha den dygnet runt?
OM du skaffar så kanske det räcker med att han har den ett par timmar mitt på dagen?:)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka