Fångnacke?

Sv: Fångnacke?

Men om han bara ska ha den ett par timmar så känns det som om han raskt efter det äter ikapp det man lyckades begränsa.

Nej, tacka vet jag när det var 30 grader varmt, då stod han inne i lösdriften ca 12 timmar per dag och åt bara halm under den tiden ;)

Haha ja det är väl olika från häst till häst antar jag:D

Tyckte min valack var påväg att gå upp, så då fick han gå till nerbetad hage 3-4timmar/dag... För honom funkar det jättebra. Men han har inge mer bråttom med maten när han kommer tillbaka till gräset...

Annars tror jag det kan avra bra att göra precis som du gjort, delat av hagen:)

Låter dem nog gå i den mindre hagen tillsvidare, och håller koll på hur han verkar. Annars får det nog bli någon begränsare av vettig typ som inte begränsar för mycket. Greenguard verkar de kunna äta en del med ändå. Har aldrig testat den, då det fungerat bra med andra modeller på shettisen.

Jag tycker också han ser helt normal ut... Lite överviktig. Ang. nacken så är det svårt att se på bild KÄNN.
Jag hade en foderponny med fångnacke för ett par år sen... SÅHÄR såg han ut(ibörjan när jag fick honom och det var som värst) :

http://www.pixbox.se/pic_show_id31457671.html

Jag har samma problem med tjock ponny just nu har hon fång sen 9 juli men är på bättringsväg skall röntga på torsdag 12 aug. Hur har du gjort för att få ner din häst i vikt? Vi har alltid haft problem med kilona o därför har hon antagligen fått detta elände!

Jag skulle absolut oroa mig med den nacken och kroppen och göra åtgärd direkt.

Nu är ju inte min W nån bra referens eftersom jag inte blir klok på hans kropp och symtom, men när han mådde dåligt, hade sin troliga fång och sina för övrigt kratftiga fysiska symtom så såg han ut som din och ännu värre.

31000215.jpg
Så såg han ut med spänningar i sina svullna områden, här var han ändå inte som värst.

31147971.jpg
samma nacke helt utan spänning.

31456656.jpg
så ser kroppen ut idag knappt 2 månader senare, han har tappat ca 40kg, nacken syns trots allt fortfarande men den är mycket mindre ochframförallt mjuk och rörlig idag. Men minsta lilla överskott så svullnar han upp inom loppet av några timmar så det gäller att ha stenkoll och han kommer aldrig mer få äta som han gjort tidigare.

Jag fick helt enkelt byta stall för att kunna göra honom så här frisk som han blivit, idag går han i gräshage och äter dygnet runt , med vänner och motioneras i stort var dag.

Det var ingen dålig nacke din hade! Och jag ser själv när jag tittar på korten som jag lagt in att han är mycket rundare nu än för någon månad sedan bara. Att vikten kommer så fort! Trots att han är fullblod och "bara" äter gräs. Men jag ska göra något åt vikten omgående. Har som sagt minskat hagen rejält och bara det gör ju att det finns mindre mat.

Det går just fort om de t ex är insulinresistenta. Därmed inte sagt att din ÄR det.

Men håll ett öga, för minska hagen minskar mängd - MEN det gör också att gräset blir kortare, mer stressat och innehåller mer 'socker' och mer MJ - vilket kan bli etter värre.

Hur vet man om en häst är insulinresistent? Vad är symtomen? Hur yttrar det sig?

Har minskat hagen till ca 1/2 hektar vallbete. De har tidigare gått på ca 2 hektar. Så pluttliten är ju inte hagen.

Skulle du tippa på att det vore bättre med begränsare och hela hagen? Alternativet finns också att använda vinterhagen, där finns ännu mer gräs, men det mest är förvuxet och jätte långt.

Åkrarna de går och gått på nu är för några år sedan använda att slå hö på. Det enda vi gjort med dem sedan dess är att i år slå ner allt övervuxet gräs för någon månad sedan, och sen har det kommit en hel del återväxt efter det.

Här kan du läsa lite på svenska, annars finns det spaltkilometer på engelska om du googlar.

Men återigen, alla tjocka hästar är INTE IR, och även om det är lite olika bud så tror JAG inte att alla hästar med 'fettnacke' är IR, även om dte är ett av de absolut vanligaste symptomen på det.

Men det kan vara bra att veta att det finns, så man kan hålla ett öga på. Hade jag vetat vad IR var osv hade jag kanske kunnat förhindra Lillens fånganfall. Där 2009 när han 'plötsligt' gick upp hejdlöst och snabbt på betet (han var rund innan, men 'höll' samma vikt, alltså tjock men det stod still, sen pang poff så började vikten skena, jag drog ner bete men vikten fortsatte, han byggde depåer etc. Jag önskar jag då inte bara såg VAD som hände utan FÖRSTÅTT vad som hände/varför och kanske kunnat hindra fånganfallet som kom 3 v senare).

Så, inte för att skrämmas eller påstå/antyda, utan bara för ett informera så man kan 'hålla koll om utifall'.

Det finns utmärkt bild på en fångnacke i båda dokumenten:

http://www.sahf.se/F%C5NGARTIKEL-090810-poptextSAHF3.pdf
http://stud.epsilon.slu.se/286/1/lindback_m_090702.pdf

Det går som sagt ruggigt fort när det väl sätter fart. Min är ju också mycket fullblod i, men hanhar även både Welsh och Dartmoor i sig som bär på IR genetisk. Men som Alexandra säger så har jag också märkt att alla hästar med nacke är inte IR och alla får heller inte fång. Man kan bara vara uppmärksam på symtomen och se över vad för åtgärder individen behöver för att må bra.

Min går idag på superkort gräs som borde vara rena döden men som han mår kanonbra av så här långt, han äter tom betfor med lite bibehållet socker kvar och fixar det galant. Men så stod han inne häromnatten pga hälta då han dragit ikull hagen å pga missförstånd så hade han fått in en bal på 11 kg hö istället för en kaka. Å när jag läste om det höll jag ju på att dö, det var bara att kasta ut en halt häst så han fick röra sig för inom loppet av 12 timmar så hade han svullnat upp regält hela han, kändes nästan som han fick vätska i hela kroppen. Ett dygn senare så var han återställd och kroppen normal igen. Så i Ws fall så är ju mängden han stoppar i sig som verkar vara helt avgörande.

Jag har samma problem med tjock ponny just nu har hon fång sen 9 juli men är på bättringsväg skall röntga på torsdag 12 aug. Hur har du gjort för att få ner din häst i vikt? Vi har alltid haft problem med kilona o därför har hon antagligen fått detta elände!

Okej, min foderponny hade aldrig haft fång, enligt ägarens uppgift då.
Vad jag vet så hade han varit överviktig väldigt länge. Ägarens köpte honom som 5åring men blev avkastad en gång, blev rädd för hästen och han gick enbart som sällskap uppåt 10år (!) tror jag.
När jag fick honom på foder så bytte han ju stall. Det tror jag hjälpte otroligt mycket då han tidigare gått i väldigt stor hage, men med 2-3 andra ponnyer från 22års ålder och uppåt (äldsta var 36år gammal).
I nya stallet gick han med ett 6årigt sto och en tvååring. Det blev mer rörelse i hagen, tillåmed lite bus;)
Hur jag gjorde?
Haha, jag var så lycklig över att ha en häst så det blev ridning, longering, lydnandsträning, massa Off-Road promenader osv.
Han var ju en D-ponny ca 142cm i manken, och åt ju väldigt begränsat. Ca 6kg hö/dygn bara. Och så mineraler och en skvätt lusern om jag inte minns fel...
Det var ju ett bra tag sen han bodde här vid mig så jag kommer inte ihåg riktigt.
Det tog iaf strax över 2år innan han nådde sin målvikt. Fettet runt buken försvann ganska fort. Det var fettdepåerna på bak, bog och på fångnacken som tog tid på sig:cool:

Så han fick mer motion i hagen, någon som brydde sig om honom (han var lite bortglömd innan) träning och begränsad men noga uträknad foderstat:)

Lycka till med din ponny:)

Tack så mycket för information och länkar! Har inte läst dem nu, men ska göra det.

Tack för ditt svar min ponny är 143 cm ungefär som din. Förhoppningsvis blir hon bra o då skall det bli ditt recept. Hon blir väl inte så nöjd men har inget val stackarn. Men kommer självklart att må bättre.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka