Sv: Fångnacke?
Jag har samma problem med tjock ponny just nu har hon fång sen 9 juli men är på bättringsväg skall röntga på torsdag 12 aug. Hur har du gjort för att få ner din häst i vikt? Vi har alltid haft problem med kilona o därför har hon antagligen fått detta elände!
Okej, min foderponny hade aldrig haft fång, enligt ägarens uppgift då.
Vad jag vet så hade han varit överviktig väldigt länge. Ägarens köpte honom som 5åring men blev avkastad en gång, blev rädd för hästen och han gick enbart som sällskap uppåt 10år (!) tror jag.
När jag fick honom på foder så bytte han ju stall. Det tror jag hjälpte otroligt mycket då han tidigare gått i väldigt stor hage, men med 2-3 andra ponnyer från 22års ålder och uppåt (äldsta var 36år gammal).
I nya stallet gick han med ett 6årigt sto och en tvååring. Det blev mer rörelse i hagen, tillåmed lite bus
Hur jag gjorde?
Haha, jag var så lycklig över att ha en häst så det blev ridning, longering, lydnandsträning, massa Off-Road promenader osv.
Han var ju en D-ponny ca 142cm i manken, och åt ju väldigt begränsat. Ca 6kg hö/dygn bara. Och så mineraler och en skvätt lusern om jag inte minns fel...
Det var ju ett bra tag sen han bodde här vid mig så jag kommer inte ihåg riktigt.
Det tog iaf strax över 2år innan han nådde sin målvikt. Fettet runt buken försvann ganska fort. Det var fettdepåerna på bak, bog och på fångnacken som tog tid på sig
Så han fick mer motion i hagen, någon som brydde sig om honom (han var lite bortglömd innan) träning och begränsad men noga uträknad foderstat
Lycka till med din ponny