Fångnacke eller något annat, hur göra?

_moa_

Trådstartare
Min shetlandsponny är fet, inget snack om saken. I vår fick hon en väldigt stin nacke, en riktigt fetnacke alltså. Jag lät henne gå på hyfsat magert bete och nacken minskade lite och var inte så hård, den var fortfarande stor och bred, men som sagt inte lika hård. Nu släpptes dom på mer mat igen och nacken blev hård igen. Det dom går på nu är högt gräs och slaget gräs samt rejält nerbetat på sina ställen. Hon har inte gått upp någon annanstans utom just nacken. Jag mäter henne på olika ställen så jag vet att hon fortfarande har samma mått över allt annanstans.

Min fundering var nu om hon skulle få gå i en nerbetad hage. Men då läste jag att det är större risk att dom kan få fång i en nerbetad hage än i en hage med mer överväxt gräs? Så nu är jag helt villrådig. Sen funderade jag på om jag skulle släppa henne i en nerbetad hage och stödfodra med hö?

Jag är alltså helt nollställd och vet inte hur jag ska göra nu.
Det är inte bara nacken som är fet utan hela hon men just det med nacken har jag hört kan vara fångnacke så det är därför jag är orolig.
Skickar med en bild på ponnyn.
Tilläggas ska att hon har alltså fetare nacke än vad nordiskorsningen i stallet har.
moafet.jpg

Alla tips och idéer är väldigt välkomna!

Sv: Fångnacke eller något annat, hur göra?

Är det ingen som har någon idé eller något om hur jag ska göra?

Sv: Fångnacke eller något annat, hur göra?

Uttrycket fångnacke betyder inte att hästen har fång. Däremot har hästar som samlar fett i nacken (och vissa andra ställen) en ämnesomsättning som medför att de har högre risk att få fång. Om hästen är fet men inte har fång skulle jag sätta den i en nerbetad hage men utan att stödfodra. HH

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 422
Senast: Roheryn
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 236
Senast: ebba85
·
Foder & Strö Nu är jag igång med mina funderingar kring bete. Min shettis är extremt fet och min islandshäst är överviktig (säga extremt fet på honom...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: ponytails
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka