Min shetlandsponny är fet, inget snack om saken. I vår fick hon en väldigt stin nacke, en riktigt fetnacke alltså. Jag lät henne gå på hyfsat magert bete och nacken minskade lite och var inte så hård, den var fortfarande stor och bred, men som sagt inte lika hård. Nu släpptes dom på mer mat igen och nacken blev hård igen. Det dom går på nu är högt gräs och slaget gräs samt rejält nerbetat på sina ställen. Hon har inte gått upp någon annanstans utom just nacken. Jag mäter henne på olika ställen så jag vet att hon fortfarande har samma mått över allt annanstans.
Min fundering var nu om hon skulle få gå i en nerbetad hage. Men då läste jag att det är större risk att dom kan få fång i en nerbetad hage än i en hage med mer överväxt gräs? Så nu är jag helt villrådig. Sen funderade jag på om jag skulle släppa henne i en nerbetad hage och stödfodra med hö?
Jag är alltså helt nollställd och vet inte hur jag ska göra nu.
Det är inte bara nacken som är fet utan hela hon men just det med nacken har jag hört kan vara fångnacke så det är därför jag är orolig.
Skickar med en bild på ponnyn.
Tilläggas ska att hon har alltså fetare nacke än vad nordiskorsningen i stallet har.
Alla tips och idéer är väldigt välkomna!
Min fundering var nu om hon skulle få gå i en nerbetad hage. Men då läste jag att det är större risk att dom kan få fång i en nerbetad hage än i en hage med mer överväxt gräs? Så nu är jag helt villrådig. Sen funderade jag på om jag skulle släppa henne i en nerbetad hage och stödfodra med hö?
Jag är alltså helt nollställd och vet inte hur jag ska göra nu.
Det är inte bara nacken som är fet utan hela hon men just det med nacken har jag hört kan vara fångnacke så det är därför jag är orolig.
Skickar med en bild på ponnyn.
Tilläggas ska att hon har alltså fetare nacke än vad nordiskorsningen i stallet har.
Alla tips och idéer är väldigt välkomna!