Fånghovar

K

knyttet

Hur sköts era fånghästars hovar? Hur ofta verkas de? Går de barfota, skodda med sulor, beslag osv?Har ni provat olika varianter? Vad har fungerat bäst på just er häst?
Vill gärna höra alla olika erfarenheter!

Mitt sto (som dessutom är dräktigt) har haft fång och ganska rejäl hovbensrotation på båda fram och jag har mycket funderingar kring hovvården för det närmaste året...:crazy:
Just nu verkas hon var 4:e vecka eftersom hon växer enormt i trakterna. Hon går skodd med sulor. Jag har funderat på att låta henne gå barfota istället (hon måste ändå skos av inför fölningen) men veterinären tyckte att jag skulle vänta. Svårt...

Sv: Fånghovar

Vet. vet bäst.
Jag kan tycka att det är dumt att göra det nu med tanke på halkan som kommer och att stoet är tyngre nu.
Skulle vänta så länge som möjligt eller tills det föhoppningsvis blir mjukt i backen.
Hoppas att allt går väl:) MVH

Sv: Fånghovar

Nu finns ju inte min fånghäst i livet längre, men kanske ändå kan ge lite tips. Vi hade skor på henne till en början, och det är ju bra eftersom trycket blir mindre på sulan (så som jag förstod det). Om hovbenet är roterat och trycker mot sulan så gör det ju ont. Men innan vi tog bort henne så tog vi av skorna och testade att ha henne barfota. Då raspade vi själva i trakten ungefär var tredje dag. Inte mycket men lite granna. Sen kollade hovslagare var 4e vecka. jag tror inte det är fel att ha dem barfota. När hästen ändå inte används så ökar det ju cirkulationen i foten. Samtidigt så kanske man får en mer oöm häst när den har skor. Men när du har tagit av dem kan du ju prata med din hovslagare om han inte har någon gammal rasp som du kan få, så kan du ta lite och ofta på din häst, just för att minska att det bir stora förändringar varje gång hon verkas. Det blir ju lite jojo-åkning med vinklarna i hoven.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 825
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 651
Senast: Reville
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 648
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama