Fånghovar känsliga för kyla?

Glimris

Trådstartare
Läste nånstans här på buke att fånghästars hovar är känsligare för kyla än "friska" hästars hovar. Vad kan man göra åt det?? Kyler stålet på skorna? Kanske ska de gå barfota?

Sv: Fånghovar känsliga för kyla?

Jag tror inte att det är kylan som är problemet för fånghästarna utan att det blir hårt i marken. Fånghästar är ju känsliga för hårt underlag. Kylan borde väl snarare vara bra med tanke på att man ska kyla deras hovar när de har fång. En tanke bara, men jag vet inte säkert.

En häst som haft fång kan ha störd cirkulation i hovarna eller skador på blodkärlen. Det gör att de kan dra ihop sig och göra ont vid stark kyla. Jag vet många bl a jag som sätter på mindre transportskydd runt frambenen på fånghäst vid stark kyla för att hålla igång cirkulationen.

Har hästen dem på i hagen?
Hur märker du att den får ont?
Jag har också förstått det som att de kan få ont när det är rejält kallt. Märker du det på hästen?

En häst som haft fång kan ha störd cirkulation i hovarna eller skador på blodkärlen. Det gör att de kan dra ihop sig och göra ont vid stark kyla. Jag vet många bl a jag som sätter på mindre transportskydd runt frambenen på fånghäst vid stark kyla för att hålla igång cirkulationen.

Det är inte bara det att blodkärlen drar ihop sig vid kyla utan det finns även tecken på att insulinproduktionen ökar vid kyla förmodligen beroende på ökad utsöndring av kortisol.

Ja, det man kan göra om man har en IR-häst är att använda varma sockar eller liknande omslag om ben och hovar. Dessutom kan man ge AAKG och någon adoptogen, t.ex. APF.

Hmm....

det där lät ... krångligt.:crazy:

jag rider hellre hästen så den gör av med en hel del lagrad energi från sina muskler samt får igång cirkulationen.

Har skydd på runt om.

*KL*

Jag läste för någon dag sedan att AAEP gjort tester just på att kyla hovarna vid fång vs att inte göra det och att de kylda hovarna uppvisade mindre skador på lamellerna än de okylda hovarna. (hästarna i studien fick en hov kyld och en inte kyld).
Studien gjordes just för att vissa hävdar att hovarna ska kylas och vissa hävdar att det är viktigare att få igång blodcirkulationen.

Jag får inte ihop det med att det skulle vara skadligt med kyla för fånghovar.

Hittar tyvärr inte studien nu, men det var HästSverige som lade ut informationen.

Kyla ned hovar gör man i det akuta stadiet.
Sen kan hovarna vara känsligare för kyla efter fånganfallet pga av sämre blodcirkulation. Korta transportskydd som går ned över hoven borde göra viss nytta.

Ja, en häst som haft fång men inte har det nu skall helst hålla sina ben och hovar varma. :)

Jag brukar linda benen på min när det är kallt, och så har han boots för att skydda mot hårt underlag. Kanske skulle klarat sig utan lindorna men jag vågar inte chansa.

I år visar han inget symtom vid kylan, trots kring -10 flera dagar, men året efter sista fånganfallet blev det som början till fång vid stark kyla. Då gick han med transportskydd på frambenen i hagen om det blev mer än -5 och rörde sig då normalt. (sådana med massa teddy på insidan, han har själv väldigt håriga ben ändå) Skulle det bli ännu kallare nu så åker nog skydden på för säkerhets skull även i år. (benvärmare gör ju att även hovarna värms upp)

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: BoYo
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka