Fånghäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

chira

En vän till mig har en häst som för många år sedan har haft fång. Förra sommaren gick han på magert bete och under vintern har han gått på fritillgång till hösilage. Och det har gått jätte bra!
Tror ni att hon vågar släppa honom på "riktigt bete" i sommar? Eller är det för riskabelt?

Sv: Fånghäst

Det är ju lite skillnad på gräs och hösilage...min häst som antas har haft fång av någon anledning får gå med reducerare eller på magert bete..vill inte riskera något. Hon får mycket hö under vinterhalvåret.

Hej
Har själv en fånghäst som aldrig släpps på bete, på sin höjd får han gå några timmar men aldrig utan sin munkorg. En gång fång alltid fång.
Kram Suss

har även jag en fånghäst som hade fång för mååånga år sen. Jag vågar inte sätta honom på bete utan han går i vinterhagen o äter hö även sommartid. Dock har han en egen gräshage som han får gå i ett par timmar om dagen efter midsommar.

Min häst fick fång 2005 men har inte gått på bete sen dess. Han har inte visat sig känslig för varesig foderbyten eller kraftfoder men jag tar inte risken. Han går med sällskap i skogen (vinterhagen) på sommaren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka