Fånghäst

A

annjo743

Min stackars ponny på 27 år har troligen fått ett fångfall igen. Det började med i morse så var hon lite slö påväg till hagen. Tänkte inte på det så mycket då men när jag sen skulle ta in henne på em kom hon inte. Stog bara i ett hörn och tryckte. Fick xläppa henne in och väl inte stog hon bara och hängde. Tog en temp som visade 40,6:eek: Kände ingen direkt puls i benen.

Till saken hör att hon har haft två fångomångar förr. Den senast för ca 8 år sedan så det är ju dock ett tag.

Vet kom ut och tittade på henne och tror hon har fått en lindrigare fång omgång nu. Fast tycker samtidigt att det är lite konstigt att hon har så pass hög feber....

Hur har det varit med era fånghästar? Har de haft feber? Vet pratade även om det kanske kan vara Ehrlichios... Vad har ni för erfarenheter om detta?
 
Sv: Fånghäst

annjo743 skrev:
Min stackars ponny på 27 år har troligen fått ett
Hur har det varit med era fånghästar? Har de haft feber? Vet pratade även om det kanske kan vara Ehrlichios... Vad har ni för erfarenheter om detta?

Det verkar konstigt med så hög feber vid fång.
Det låter snarare som akut Ehrlichios. Det brukar ge hög feber, stelhet, svullna ben ev. vinglighet. Alla dessa symptom behöver ej förekomma.
Man kan ta blodprov i akut feberstadie. Gjorde veterinären det?
Man gör ett sk blodutstryk för att titta efter sk inklusionskroppar i de vita blodkropparna. Det brukar vara ganska tillförlitligt i det akuta stadiet med feber. (Både på hästar och hundar)
Av två onda ting låter det bättre med ehrlichios än fång.......
 
Sv: Fånghäst

nej vet tog inga prover. Att hon inte helt 100 kunde säga att det var fång berorde på febern, Men då hon inte var så allmän påverkad så trodde hon ändå inte på Ehrlichios.
Hon sa att jag nu ska avvakta någon dag och om det inte blir bättre ringa.
 
Sv: Fånghäst

Finadyn är ju även febernedsättande så tempen kommer säkert ha minskat till i morgon. Bra för hästen men man vet ju egentligen inte om hon är feberfri eller ej med tanke på ehrlichia.
Var hästen halt, stel, hade svårt att vända eller hade förstärkt puls?
 
Sv: Fånghäst

Var igår lite försiktig att sätta ner fötterna och hade lite svårt vid vänning men detta var marginalt. Hade även lite puls i benen. FAst det ser ut osm hon är stel i hela kroppen.

Nu på morgonen när jag kom ut hade hon 40,4 i temp:eek: Trodde det skulle vara lägre då hon fick cronyxin sprutat igår kväll...
Men det som nästan oroar mig mest är att det var endast en hög i boxen!!! Och då har hon varit inne sen kl 20,00 i går...

Funderar på om man ska ringa och prata med vet el om amn bara är larvig. Fast det känns som att det är bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite...
 
Sv: Fånghäst

Ring veterinären du. 40,6 är hög feber. Det kan ju inte bara vara fång. Tycker inte du ska vänta till i morgon då hästen är gammal. Måste väl vara ehrlichiosmisstanke med tanke på årstiden. Ibland blir de bättre utan medicinering men i de fall de är så dåliga som din behövs nog antibiotika.
 
Sv: Fånghäst

Ringde vet i morse och hon sa då att vi skulle avvakta.

Stackars gumman har idag haft mellan 39,5-40,4 i temp. Pratade med vet igen nu på kvällen och kom fram till att hon nu ska komma och ta prover på henne då hon ändå ska till en gård i närheten.

Får hoppas att de hittar något nu. Då hon börjar se allt mer höngig och trött ut.
 
Sv: Fånghäst

Jag förstår inte att man vill avvakta med en häst som har över 40 grader i temp och är 27 år. Stå på dig och kräv att veterinären ska komma, eller åk till Klinik eller djursjukhus med henne i stället!! (Ring och rådgör med jourhavande på något djursjukhus)
Ehrlichia behandlar man med ett antibiotika som måste ges intravenöst därför brukar dessa hästar få stå på klinik eller så får veterinären komma och spruta varje dag. Hon borde väl få någon behandling nu då inte tempen gått ner.
Hoppas allt går bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 947
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp