fånghäst

agneta6700

Trådstartare
Vad ger ni era fånghästar för "mat"
Islänning som behöver lite extra när han jobbar hårt,dom andra hästarna
får extra havre när det behövs.Någon som har några idéer?

Sv: fånghäst

På vilket sätt behöver hästen extra foder vid hårt arbete?

Min fånghäst har svårt att hålla hullet, är alltså MAGER eller åtminstone tunn.
Hon får havre som kraftfoder för att inte gå ner ännu mer i vikt. Hon hade fång för ca 8 år sedan, därefter inga känningar. Jag har själv ägt henne i drygt 5 års tid och hon har hela den tiden varit frisk och pigg, om än tunn i hullet.

Sv: fånghäst

Spannmål bör man ju undvika åt fånghäst eftersom det innehåller mkt stärkelse. Vad menar du med att din häst jobbar hårt? De allra flesta hästar klarar sig på enbart ett bra grovfoder (ta en analys), sen tillsätter man det som fattas i grovfodret. De flesta hobbyhästar arbetar inte tillräckligt hårt för att behöva nått extra, skulle det däremot vara en tävlingshäst i de högre klasserna kan man nog räkna den som hårt arbetande häst.
tyvärr är det nog så att många av våra fånghästar är just sådana hästar som man trodde behövde massa extra o så blev det lite för mkt av det goda o hästen fick fång. Nu drar jag inte alla över samma kam men många av fånghästarna är ju överutfodrade o fått för lite motion.
Måste du ge nått extra skulle jag valt Lusern, det är skonsamt för alla pållar då det räknas som grovfoder

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 268
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 017
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 550
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall