Fånghäst, vad fodrar man med?

Sv: Fånghäst, vad fodrar man med?

KL.

Jag är helt bortkollrad på fång och vad man ger fånghästar, slås dock av en fundering eftersom hästen är kräsen - vilket det finns många hästar som är.

Hur är det med Betfor och Melass till fånghästar, om det fungerar med resterande foderstat, kan man trolla ned sådan mat som de gärna inte äter i t.ex betfor, som de allra flesta hästar tycker är gott?

Låter helsnurrigt och förmodligen är det en jättedum fråga. :o

Jag har förtstått det som att betfor är bra för fånghästar. Det hjälper till så att deras grovtarm fungerar bra. Jag häller av blötläggningsvattnet när jag ger till min fånghäst.
Melass är jag mer osäker på. Det ingår ju i många andra foder ex lucern hackat strå och pellets. Det ska finnas utan melass men det verkar svårt att få tag på. Min häst är inte jätteförtjust i ex lusernpellets utan melass så jag har gett henne hackat strå i stället och där ingår det melass. Jag vet inte hur bra det är egentligen. Jag tror att det bara är vissa fånghästar som dessutom är känsliga för det.

För hästar som får fång pga av att de har insulin resistens – ett sockersjukeliknande tillstånd eller Cushings sjukdom bör man begränsa melass o andra snabba kolhydrater. Annars gör nog melass varken till eller från. Själva betfibern är alltid nyttig för sin gynnsamma effekt på tarmfloran. HH

Fång är en grym sjukdom. Vem skulle tror att en 2 1/2 åring som tillika är svår att hålla i hull och fullblodstyp ska drabbas av fång. Tog precis bort en fånghäst i våras och är så himla rädd att mina andra ska drabbas av fång. Men de är ju hästar och ska tåla att gå ute på gräs. Man kan ju inte hålla dom instängda.

*KL*

Tack för alla svar!

Jag har börjat introducera honom så smått på Leisure Mix, så får jag se hur det funkar.

Hästen mår bättre och bättre för varje dag, superskönt! :)

Kul att han är bättre! Vad innehåller Leisure mixen? HH

Fick letad lite, har inte allt i huvudet :D.

http://www.brogaardenisweden.com/fritid utökad.htm

Jag ger det i lite mängd, för det är inte helt optimalt egentligen.
Efter mycket diskuterande med foderleverantören så kom vi fram till detta, tydligen ska det vara den "gamla" varianten av Ultimate Balancer. Funderade på det först, men jävlarns - rent ut sagt - vad dyrt det var............ Det tyckte han också, och ansåg att jag kunde prova med det andra först. Jag brukar inte direkt vara snål när det gäller hästarna, tvärtom, men priset var lite väl högt. Kan man lugnt påstå..

Hästen åt det med god aptit i alla fall, och DET är ett stort plus!
Och ovanligt :D

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?

Hästrelaterat

Tillbaka