Fånghäst till avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anci_87
  • Startdatum Startdatum
A

anci_87

Hej! Någon som har ett sto som används i avel, som sen fått fång (foderfång)? Undrar hur ni gör efter det, fortsätter ni att avla? Ni andra, hur tycker ni man ska göra med ett fångsto, fortsätta lr avsätta ur avel? Har ett fjordsto som fick fång i i höstas, tänkte ev. ta föl i vår/sommar men vet inte hur de blir me de nu efter fången.. Fång är ju ärftligt, o fölet kommer ju inte kunna gå på bete förrän mitt sto kan det, dvs TIDIGAST i juli. Mitt sto har dock aldrig varit en typisk fånghäst, har alltid kunnat släppas på bete utan problem o så, hennes fång beror på att hon varit grymt fet hela sommaren och att hon sen i september släpptes på ett sensommarbete (mkt protein), otroligt klantigt av mig, men sånt tänker man inte på förrän efteråt.. Men tänkte att fölet då kanske inte ärver fångegenskapen lika lätt, om föräldern inte från början varit känslig utan det kommit p g a "olyckliga omständigheter"..? Lr det kanske bara är jag som önsketänker.. :(
Tacksam för svar!

Sv: Fånghäst till avel?

Huruvida fångbenägenheten är ärftlig vet jag inte om man lyckats visa än. Detta hänger nog ihop med att man inte ens vet vilka mekanismer det är som utlöser fången.
Det finns dessutom många anspekter på det här med att avla på ston som haft fång - bland annat så är det ju ytterst sällsynt att ston får fång medan de är dräktiga och/eller ger di. Det händer, en väldigt sällan av någon anledning.

Jag har ett sto (shetland) som fick fång vid 12 års ålder (förra sommaren), efter att ha fått 4 bra fölungar. Hon är dessutom väldigt bra själv - AB-premierad på egna meriter och färdig för höjning till A på sina 5 första avkommor (=minimiantalet avkommor för höjning).
Henne tänker jag fortsätta avla på trots att hon haft fång. Ingen av avkommorna hitills har visat några tendenser - den äldsta gick dessutom tillsammans med två andra shettisar som fick fång samtidigt (förra sommaren) medan hon klarade sig.

Sen ett litet tips. läs mer om fång på hästvårdssidan! :)
Då kommer du lära dig bland anant att det inte är proteinerna i fodret som utlöser fång utan att det faktiskt är kolhydrater som är bovar i dramat! Detta innebär att du inte alls ska behöva vänta tills i juli, när betet innehåller 0 näring, med att släppa henne på bete. Utan med successiv tillvändjing ska det nog gå bra att släppa henne så snart gräset spirar, såvida hon inte är hyperkänslig.
Ovan nämnda shettissto har gått på bra bete här hela sommaren, utan problem.

Det man kan tänka på är väl att belastningen i sig kan utlösa fång. Jag vet ett halvblodssto som fick belastningsfång i slutet av dräktigheten. Hon ska helst inte betäckas om, men det beror på att en ny kraftig belastning kan göra ett nytt värre anfall.

Fast belastningsfång är inte alls samma sak som foderutlöst fång, bara att reaktionen i hovarna blir densamma.
Och ska man gå och tänka på att stona kan få belastningsfång om de är dräktiga så ska man nog inte avla på några ston alls...

Okej tack för svaret :D
Grejen me fång tycker jag e så svår.. De kommer ju nya rön o nya upptäckter hela tiden, en säger att de e så o den andra att de e så. Det var min veterinär som sa till mig att hon inte bör släppas på bete förrän juli, själv e jag också inne på att de e kolhydraterna och att de inte bör vara nån fara me tidigare betessläpp (hon är inte hyperkänslig), men vet inte om jag vågar riskera nåt, eftersom trots allt veterinären säger så.. Svårt som sagt!

anci_87 skrev:
Det var min veterinär som sa till mig att hon inte bör släppas på bete förrän juli, själv e jag också inne på att de e kolhydraterna och att de inte bör vara nån fara me tidigare betessläpp (hon är inte hyperkänslig), men vet inte om jag vågar riskera nåt, eftersom trots allt veterinären säger så.. Svårt som sagt!

Tro på din veterinär.I det tidiga gräset lurar de farligaste kolhydraterna – fruktanerna- för fånghästen. När gräset går i ax minskar halten men kan stiga igen vid återväxten.

Om man har en häst med belastningsfång p.g.a skada i unga år, kan dom gå på bete som vanligt?

Denna häst har fått foderfång efter det iaf.
Men kan det inte ha med hästens motståndskraft att göra då?

Jag vet inte om det här är ett allmängiltigt svar på något sätt..

men min valack som fick belastningsfång under vintern p g a komplicerad hovböld i kombination med knögglig hage...har efter det att han tillfrisknat helt inte några som helst problem att gå på gräs.
Redan efter några månader kunde jag ha honom på gräs igen...men även om jag ser att han klarar gräs alldeles utmärkt kommer jag inte ha honom på dygnetruntbete igen....men i somras gick han i gräshage upp till 15-16 timmar/dygn utan några som helst problem.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
4 087
Senast: LFreddy
·
Hästvård Sto i 20-års åldern Promenadhäst Normalviktig Glad och alert Ingen feber Rör sig frivilligt i alla gångarter som ser normala ut...
Svar
17
· Visningar
6 531
Senast: Elisha
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18