Fånghäst på gummiflis

Hambo

Trådstartare
Jag har möjlighet att sätta min shettis på en liten gummiflisbana.
Mjukt och skönt för hovarna, men jag är döskraj att han ska äta av gummit. Alltså inte vräka i sig utan gå och smånorpa. Är det nån som har erfarenhet av detta ?
Jag vet en annan fånghäst som gick på samma ställe
och det gick bra, men det var ju ingen matglad shettis, tror ni det funkar ?
Det gäller några timmar om dagen
Hej från hambo

Sv: Fånghäst på gummiflis

Tror absolut inte att ponnyn börjar äta av gummifliset bara sådär. Däremot ska du nog vara väldigt försiktig med att ge hö på det underlaget, då kan nog en hel del slinka med de sista stråna. Och om det har kommit upp lite ogrästuvor i hörnen i paddocken åker en del med rötterna när de plockar eftersom rötterna inte sitter så bra i gummifliset. Men bortsett från det är det nog ingen risk att den spontant börjar käka gummiflis.

Men tror du det eventuella fliset kommer ut den naturliga vägen ?
Sand som är tungt måste ju ha hjälp på vägen, men gummit är ju lätt.
Det finns lite ogräs där men inte värre än att jag tar bort det innan.
Han tycker det är väldigt kul och skönt att springa i fliset !

hej från hambo

Jo det kommer nog ut, men frågan är om det kan ställa till med något på vägen. Gaskolik kan ju hästar få av att få i sig massa grus, detsamma borde gälla för gummiflis. Men ponnyn kan nog gå där några timmar per dag utan att den tar skada av det. Du kan ju ta bort ogräset först.

Tänk på att gummifliset kan damma (om det är en gammal gummiflisbana) så hästen kan bli irriterad i luftvägarna.

Annars är det nog inte troligt att hästen ska äta gummiflis.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 454
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 791
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 132
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna