Fånghäst med proteinbrist?

Polly_Mulle

Trådstartare
Har en häst i stallet med fångproblem. Och proteinbrist. Hur fodrar man en sådan häst? Finns det något lämligt att ge? Lusernhack? Sojaskrå?

Någon med erfarenhet som har lust att tipsa?

Sv: Fånghäst med proteinbrist?

Lusern är ett snällt foder för magen och därmed bra för fånghästar.
Det hade jag valt i första hand. Jag ger det till min ponny som har haft fång.
Soja måste också vara OK. Bara man tänker på att vänja in den långsamt och inte ge för mkt. Men det gäller ju alla hästar och inte speciellt fånghästar.

Man bör vara försiktig med foder som innehåller stärkelse till en fånghäst.

lusern i långa banor....
min som är fångkänslig får dryga 6 kg (kanske närmare 7 tom) lusern nu under vintern. han är superfin i överlinjen trots att han stort sett bara går i hagen sen flera år.

pellets är tryggast eftersom den inte innehåller melass. min får ca 1,5 kg hack och resten pellets.

Skulle gett lusern eftersom det räknas till grovfoder och då är snällare mot magen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2