Fånghäst, känner mig kluven i tu...

Sv: Fånghäst, känner mig kluven i tu...

Min häst fick fång i våras-07. Fenylbutta 10 dag. Stod i box med mjukt underlag (torv) någon dag. Sedan gå i hagen. Var ohalt på dag 3.
Hovslagaren la på framskor m sula o tjärdrev efter en vecka på butta. Kapade inte tån.
Nya sulor fram efter 6 veck. Oskodd bak.
Ny skoning utan sula efter ytterligare 6 veck.
Sedan 8 veck o skorna togs av. Går nu oskodd, som innan fången.
Vi röntgade aldrig. Började promenera efter 2 veck. Kom igång igen succesivt under sommaren. Nu rids hon som vanligt!

Frans blev aldrig halt utan bara stel och stapplig med förhöjd digitalpuls. Har inte visat hälta öht under akutfasen och nu efter. Men, pga hans storlek så känner jag att det nog kan vara klokt att låta röntga honom. Din häst verkar haft en relativt lindrig fång vilket du ska vara glad över. Med Frans gick allt så fort. Red honom på lördag kväll. På söndag fm tyckte jag han verkade lite stel. Kl 21.00 samma kväll rörde han sig inte frammåt.....

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
564
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 608
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 639
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023