Fånghäst, känner mig kluven i tu...

Emmah.S

Trådstartare
Min kära Frans fick fång dagen före julafton. Stod på Finadyne i 8 dagar och blev smärt-och pulsfri. Det går ca 2 veckor så får han tillbaka pulsen pga att jag var så förbannat dum och lät honom vara i sjukhage nåra timmar per dag. Fick en ny kur Finadyne i 4 dagar med samma resultat som tidigare. Nu har det gått 3 veckor sen sista "anfallet" och nu känner jag mig kluven. Alla säger olika:

*Strömsholm har sitt 15 veckors program (sko av hästen-boxvila-röntgen-sjukhage-röntgen-sjukbeslag) min hovis tycker jag ska följa det.
*Några veterinärer här uppe tycker att jag ska komma in och röntga när jag vill sko honom, dock vänta minst 4 veckor, gärna mer sen senaste anfallet (hur och när ska jag avgöra om jag ska göra det då?!).
*Andra säger att jag ska sko honom och röntga sen..

AHH blir tokig...Vette tusan hur jag ska göra....Kan ju tillägga att han för tillfället har stått i boxvila 4 veckor förutom dom där två dagarna för ca 3 veckor sen, nerverkad i tån det som går, väntar på att få hjälp att verka honom igen efter som det gjordes för 5 veckor sen sist, är en STOR nordis på 700 kg äter 3 kg hösilage och 8 kg halm per dag...

Och sen den värsta frågan....hur länge ska man ge honom att bli bra innan...12 månader?!

Alla tips mottages tacksamt....

Sv: Fånghäst, känner mig kluven i tu...

Med min fånghäst körde jag typ Strömsholmsmetoden, boxvila, röntgen, sjukhage, röntgen o sjukbeslag om det behövs, lite beroende på vad röntgen visar. Hade inte vågat sätta på skor utan röntgen.

Min häst stog på boxvila först 3 veckor o sen röntgen o ytterligare 3 v. på box, ny röntgen o sen sjukhage

Jag har tyvärr inge råd att ge dig... ville bara säga att jag lider med dig :( Fång är hästens och hästägarens värsta mardröm:(!

Så den är inte röntgad ännu?
det borde du göra för att se hur det ser ut o sen igen för att se ev förändring.
Du måste ju veta för kunna behandla rätt.

Har själv följt Strömsholmsmodellen o den måttliga rotationen på fram hade gått tillbaka efter 5 v.
skoddes ej förrän den skulle börja få gå lite- på grusvägar tyvärr.

Är den överviktig?

Nej det får han inte. Hösilaget är väldigt torrt och sen 8 kg halm på det...han ser inte ut att lida...

Så den är inte röntgad ännu?
det borde du göra för att se hur det ser ut o sen igen för att se ev förändring.
Du måste ju veta för kunna behandla rätt.

Har själv följt Strömsholmsmodellen o den måttliga rotationen på fram hade gått tillbaka efter 5 v.
skoddes ej förrän den skulle börja få gå lite- på grusvägar tyvärr.

Är den överviktig?

JA han är överviktig. Där av den stränga dieten

Ringde till en veterinär här uppe för 1½ vecka sedan för att boka tid för röntgen med då sa hon att jag skulle vänta minst 4 veckor och sen helst inte komma in och röntga först jag ville sko honom (hur jag nu ska veta det är ju en annan femma) Men om man ser till hur dom gör på Strömsholm så verkar dom ju åka in efter 5 veckor vare sej hästen haft återfall eller inte eller har jag missförstått?! Nu har han dessvärre fått tillbaka svag puls i ena fram :cry: men det försvinner om jag kratsar ur hovarna och låter han stå på stallgången i typ 15 minuter. Han verkar dock inte ha det minsta ont om han inte har väldigt hög smärtröskel, vänder helt normalt åt båda håll när jag ska ställa in honom i boxen. Är iofs i behov att bli verkad, traktstöden är rätt stora, antar att dom trycker lite, men min kompis som är sak kunnig har inte hunnit hit ännu....

Hade din häst några återfall under 5 veckors perioden innan röntgen och stod den på box hela tiden?!

Jag röntgade efter ca 10 dagar första gången o bytte till Butta o fick den boxvila i 5, men fick efter 3 gå i pyttegräshage 1 h. /dag under sträng uppsikt:cool:
Sen var det alltså första ÅTERbesöket efter 5v o sen 10 v. Var oskodd hela tiden iom att den stog på mjukt underlag.

Ska ringa och boka tid för röntgen i morgon på ATG, hoppas det inte har skadat av att jag inte röntgat honom ännu.....:crazy: Men som sagt, har fått så många olika svar på vad jag ska göra...men nu blir det "Strömsholmsmetoden"!!!

Strömsholms statistik för helt tillfrisknande hästar är högt.

Min har ej fått ngt återfall o är som förr. tyvärr har den "åkt på" en massa annat elände, men är i princip tillbaka som tävlingshäst på MSV +nivå.

Är numera :angel: noga med att inte övergöda den lättfödda herren:cool:

Min häst hon fick fång den 9 oktober 2007.
Boxvila 4 veckor och fick först Finadyne pga av hennes ålder för dem trode Fenylbutazon skulle vara för starkt för henne men det fungerade inte på henne så hon fick Fenylbutazon i alla fall. Hon rätade genast upp sig.

Hon fick återfall den 16 November 2007.
De rådde mig att åka och röntga hovarna och se hur mycket hovbenet hade roterat.

Åkte till Sundbyholmshästklinik den 10 December 2007 och hovbenen hade/har sänkts/roterat ca 7-8mm. De såg prognosen som väldigt tveksamt, om de hade fått välja så skulle dem viljat avliva henne.

Ringde till Strömsholm, då jag fick prata Med Mikael Westberg som inte tyckte det lät så farligt och han berättade att ca 90% av alla hästar han tar hand om och fixar i ordning brukade bli helt återställda.

Så vi bokade tid och åkte dit den 17 December 2007.
När vi väl var där första gången så hade hon fått hovböld pga felbelastning att hon stått mest på vänsterfram. Tog hål på den och fick åka hem igen efter hon fått diagnosen "Cushings syndrom". Och hon kunde genast gå efter att han hade öppnat upp bölden.

var på återbesök 4 Januari 2008.
Då han verkade hovarna för fång och fräste bort tå väggen, men öppnade inte upp för att hon ska eventuellt få gå ut om ca 5 veckor (Nu endast 2 veckor kvar tills vi ska på återbesök.). Hon ska få gå ut då för att hon är stel i lederana pga flera månaders boxvila.

Så det jag rekomenderar är boxvila, ju mindre dem rör sig ju mindre kan det rotera och fången kan stabilisera sig och så rekomenderar jag att ta bort allt kraftfoder och bara ge hö eller vad du än ger, och ska den ha Fenylbutazon eller liknande ge ca 6 dl betfor fördelat på morgon o kväll, kan även ge vetekli och även foderjäst det håller igång magen på dem.
Kolla efter normal avföring annars kan man ge parafinolja. Om det är för hårt eller för löst..

Kopia av vad min häst fått i foderstat under tiden hon fick Fenylbutazon:

Morgon:
4kg hö (låg protin hö,fjolårs hö)
3dl betfor
3dl vetekli
1.5 påse Fenylbutazon

Eftermiddag:
3kg hö (låg protin hö,fjolårs hö)

Kväll:
3dl betfor
3dl vetekli
1.5 påse Fenylbutazon
1.5 dl foderjäst
1 mått E-vitamin

Allt för att hålla magen igång.

Lycka till.
/R

Senast ändrad:

Precis, även en fånghäst måste äta!:bow:

Det var det första rådet jag fick när jag var orolig över fången hos min häst. Inte svälta hästen.

Önskar att jag hade möjlighet att åka ner till Strömsholm, men det känns lite långt att åka dit från Umeå...
Har börjat fundera på om det kan vara så att min kära Frans också lider av "Cushings syndrom". Han har alltid varit överviktig och omöjlig att banta ner. Har haft späcknacke så länge jag ägt honom samt "fettdepåer" under manken....
Hans mage verkar må prima (har aldrig varit så bra i magen som är är nu) och han verkar heller inte ha något behov att att äta smärtstillande, inte av vad jag ska se iaf.
Har försökt få tag på dom på ATG här uppe nu på morgonen men utan större resultat. Hoppas på att få tid så snart som möjligt. Usch, känner mig helt hemsk som inte varit inne och röntgat ännu, men de veterinärer jag pratade med från början tyckte inte att jag skulle ha så bråttom. En tyckte inte ens jag behövde åka in och röntga :eek:

Kopia av vad min häst fått i foderstat under tiden hon fick Fenylbutazon:

Morgon:
3dl betfor
3dl vetekli
1.5 påse Fenylbutazon

Eftermiddag:
3kg hö (låg protin hö,fjolårs hö)

Kväll:
3dl betfor
3dl vetekli
1.5 påse Fenylbutazon
1.5 dl foderjäst
1 mått E-vitamin

Allt för att hålla magen igång.

Lycka till.
/R

Men nu är det väl så att fång inte orsakas av protein. :bump:
För en fånghäst som är sjuk är det extra viktigt med protein.
Lucern och hö med bra kvot. Linfröolja o foderjäst som tillskott. Bakjäst för stabilisera tarmfloran.

Min häst fick fång i våras-07. Fenylbutta 10 dag. Stod i box med mjukt underlag (torv) någon dag. Sedan gå i hagen. Var ohalt på dag 3.
Hovslagaren la på framskor m sula o tjärdrev efter en vecka på butta. Kapade inte tån.
Nya sulor fram efter 6 veck. Oskodd bak.
Ny skoning utan sula efter ytterligare 6 veck.
Sedan 8 veck o skorna togs av. Går nu oskodd, som innan fången.
Vi röntgade aldrig. Började promenera efter 2 veck. Kom igång igen succesivt under sommaren. Nu rids hon som vanligt!

Men nu är det väl så att fång inte orsakas av protein. :bump:
För en fånghäst som är sjuk är det extra viktigt med protein.
Lucern och hö med bra kvot. Linfröolja o foderjäst som tillskott. Bakjäst för stabilisera tarmfloran.

Hon har ingen vanlig foderfång.. Hon har fått fång pga av "Cushings syndrom", det var vad Mikael Westberg sa när jag kom ner till Strömsholm. Vi trode det var pga försurade äpplen.

Hon skulle enbart ha vetekli och betfor av vad veterinärerna sa när jag rådfrågade vad jag skulle ge henne. Mikael Westberg ville egentligen att jag bara skulle ge henne uppblött betfor för att hålla igång hennes mage. Men eftersom distriktsveterinärena sa vetekli så kunde hon få det med. Egentligen så tyckte han att dem ska inte ha någon form av kraftfoder allst men eftersom hon skulle ha Fenylbutazon så fick hon det.

Dem rekomenderade att helst ge gammlare hö, eftersom vi hade hö med mycket hög protin eftersom de slogs tidigt, så dem remenderade lite mindre protin..

Senast ändrad:

Önskar att jag hade möjlighet att åka ner till Strömsholm, men det känns lite långt att åka dit från Umeå...
Har börjat fundera på om det kan vara så att min kära Frans också lider av "Cushings syndrom". Han har alltid varit överviktig och omöjlig att banta ner. Har haft späcknacke så länge jag ägt honom samt "fettdepåer" under manken....
Hans mage verkar må prima (har aldrig varit så bra i magen som är är nu) och han verkar heller inte ha något behov att att äta smärtstillande, inte av vad jag ska se iaf.
Har försökt få tag på dom på ATG här uppe nu på morgonen men utan större resultat. Hoppas på att få tid så snart som möjligt. Usch, känner mig helt hemsk som inte varit inne och röntgat ännu, men de veterinärer jag pratade med från början tyckte inte att jag skulle ha så bråttom. En tyckte inte ens jag behövde åka in och röntga :eek:

Cushings syndrom drabbas främst äldre hästar alltså mellan 18år och uppåt.
Min älskade Symfoni hade/har precis alla symtomen på cushings syndrom.

Tjurnacke, kulor över ögonen som är vätske fyllda, bukmage, pälsbeklädnad, kissar och dricker otroligt mycket mer än en frisk häst..

Nu äter hon Parkotil som kostar 2779:- för 100 tabletter. (Så det är också en kostnads fråga om man har råd eller vill spendera det på hästen som Mikael sa när jag fick reda på Symfoni's diagnos. Han frågade om vi var villiga att betala det för att hon ska få fortsätta sitt liv här på jorden annars kunde han inte göra något..)
1 pytteliten tablett dagligen krossas i hennes kvällsmat och den lilla tabletten har nu efter 3 veckors tid börjat synas att de vätskefyllda bulorna ovanför ögonen börjat gå tillbaka och pälsen har också börjat försvinna. Vad jag har läst här på buke och på olika ställen om cushing hästar så brukar dem bli som en unghäst igen.
Jag hoppas på det bästa nu!

Hoppas på det bästa. Man får reda på om det är Cushings syndrom genom ett blodprov.
/R

Senast ändrad:

Jag gav bara lite linfrökaka för att få magen i trim o 6 kg hö uppdelat på många mål. När hästen sen hade gått ner 2 storlekar, vilket i själva verket bara var 6 kg::confused:rofl::eek:(Micke var iallafall nöjd) ökade jag på höet.

Hoppas din häst blir bra snarast!

Vill bara tillägga att bara för att höet är slaget tidigt behöver det inte innehålla högt protein. Jag analyserade mitt, slaget 1 juni. 32gram smpr (=lågt).
Veterinären gav mig också rådet att ge ytterst lite fjolårs hö o endast lite betfor till fenylbuttan, till min fånghäst (fick fång av kraftfoder + fruset vårgräs). Men efter att i samma stund ha läst massor om fång här på buke, och länkar. Svar från HH etc. gjorde jag tvärtom!
Analys på hö. Tillskott lucern behövdes!

Hoppas verkligen inte att han har cushings syndrom. Dessvärre stämmer allt förrutom bulor ovanför ögonen in på honom. Dom tog blodprov på honom i somras och jag hörde då inte något mer av det än att dom skulle höra av sig om det va något. Ska rådfråga veterinären på ATG när jag tar mig dit....

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
564
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 608
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 639
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023