Fånghäst, hur lägga upp hagarna?

Presto

Trådstartare
Min häst fick fång förra vintern. Det är en B-ponny och jag har ytterligare en B-ponny som sällskap, båda lättfödda. Idag får dom tillsammans 6kg hö om dagen, samt viss tillgång till halm. Båda är lite runda.

Nu när våren börjar komma funderar jag på hur jag ska göra med betesläpp med mera, för att förhindra att fången kommer tillbaka på min lilla tjej. Mina hästar går på lösdrift och har nu tillgång till vinterhagen (här finns foderbod, vatten och ligghall), vinterhagen vill jag att dom ska ha tillgång till hela sommaren, då ligghallen används flitigt. Utöver vinterhagen har jag tre sommarhagar, vi kan kalla dom hage 1, 2 och 3. Idag har dom även tillgång till hage 2. Vinterhagen (om jag har räknat rätt) är på 2700m² och sommarhagarna är på 1800m² var för sig. Alla sommarhagar har en anslutning till vinterhagen.

Snön är som gott borta och gräset är brunt (ofarligt?). Hur bör jag göra med hagarna? Vinterhagen ska putsas senare, ev. sommarhagarna också.

Tacksam för hjälp! :)

Sv: Fånghäst, hur lägga upp hagarna?

Det allra bästa, iom att båda är lite runda på 6 kg hö, är ju att eliminera gräset helt. Dvs ge dem en gräsfri hage samt hö. Har du möjlighet till det är det säkraste alt.

Annars så är det ju endera hitta så magert bete att det blir lagom, och låta dem gå där. Haken är att betet ska vara magert - inte nedbetat bara. Kort gräs är stressat gräs och inte bra för fångisar. Eller ha munkorg.

Glöm inte att frostgräs är INTE bra, vårgräs är INTE bra osv. Så stäng bort dem från gräset ett tag så fort det börjar växa. Det bruna är okej såtillvida att det är brunt ÄNDA ner till roten, och allt gräs är brunt.

Frågan är ju dock om de kan gå med munkorg på heldygnsbete eller om det med blir för mycket, risken är stor det blir för mkt.

Har du bara de eller andra hästar/ponnyer med?

Jag kan svara hur jag gjort för mina, det är dock inte på något vis menat som 'gör såhär' eller påstått vara idealiskt (idealisk är gräsfritt..). Men det är vad som fungerat här - både sett till hull/fång och inte minst vad jag praktiskt kan göra. Jag har inte möjlighet att erbjuda gräsfri hage av vettig storlek.

Hursom, jag har slopat alla beteshagarna, gett dem till grannen att plöja upp och så. Kvar är den magraste hagen, som dock är 'för bra' den med. Den används året om, med flit. Nu på vintern (här ligger snön) så har de hela den. De går utan munkorg etc och får begränsad giva silage 6 ggr/dygn (var 4:e h dygnet om). SÅFORT det töat åker munkorgarna på, och de får fortsatt silage som innan.

När det blivit gräs så dras utetiden ner drastiskt, och de går ute max 10 - 18. Mer tid på ens det lilla gräs de får (mer om det strax) funkar inte. När det varit kalla nätter går de ut senare, man får kika lite och riskbedömma.

För att minimera gräset de får i sig KLIPPER jag gräset så kort det går med gräsklippare. Det är en risk då kort gräs är stressat gräs, men mitt mål är att minimera hur mkt gräs som går in genom munkorgarna. De får i sig väldigt lite gräs alltså, och även om det är sockerrikare än högt, blir totalmängden mindre. Kräver dock tät munkorgskontroll, tappas en munkorg är det en potentiell katastrof.

De får silage hela sommaren igenom, och är alltså helt av gräset från 18 - 10. I mitt fall innebär det att de står inne, men i ditt fall kanske det kan ersättas med en liten hage i direkt anslutning till lösdriften?

Ingen av mina skulle klara att gå ens på magert bete utan munkorg utan att bli för tjocka (en D-ponny och en shettis), och inte heller att gå på 'vanligt bete' med munkorg utan att bli för tjocka. Och dygnet runt bete kommer de dessvärre aldrig mer uppleva någon av dem.

Tack för ditt utförliga svar, jag läser och jag lär :laugh:

Hur vet man om ett bete är magert? Hur avgör man det? Kan man göra så att ett bete som inte är magert blir det?

Jag har bara mina två hästar här, all hagmark är lånad av grannar. Vi har rätt mycket skog omkring och jag tror inte det skulle vara något större problem att haga in dessa skogar. Skogen är inte en kal granskog utan blandade träd och lite gräs emellan, är det bra? Vill att mina hästar ska tugga hela tiden.

Jag är emot munkorg på hästar (varför behöver inte diskuteras nu) så det skulle jag aldrig ha på mina hästar. Det var förra vintern min häst fick fång, för att hon hade för mycket tillgång till hö, så jag är så rädd när jag ger dom hö. Jag skulle t.o.m. vilja säga att jag har känslan av att hö är farligare än gräs p.g.a. det, så felbevisa mig gärna.

Min tanke är så här om hur jag ska göra i sommar, gapa och skrik om det är helt åt helvete :D

Jag har dom i vinterhagen och en sommarhage nu, stängslar bort sommarhagen till frosten är borta, släpper dom i ännu en sommarhage efter det (vinter hage + två sommarhagar), och så får det vara hela sommaren. D.v.s. dom betar upp gräset i god tid och sen håller det kort (eller är det de kortaste gräset som är farligast?), stödfodrar ingenting på hela sommaren samt mycket motion. Om dom skulle visa minsta tecken på fång reduceras gräset genast.

Förra sommaren gick dom ungefär så och blev inte så tjocka, då det mesta gräset nerbetat och dom gick mest och "pillade", vi gav dom en hel den grenar med mera som dom mumsade i sig. Jag motionerade dom inte heller i samma utsträckning som jag har tänkt att dom ska i år. Visade inga tecken på fång under sommarhalvåret och inte nu under denna vintern heller *peppar*

Det finns också en gammal kohage som jag inte vet om den kommer användas, men det är taggtråd så den får jag haga om i så fall. Hagen kanske är lika stor som alla sommarhagar tillsammans, men halva hagen är gräs och andra halvan är skog utan gräs, men med mycket rötter osv. Om det blir så att kossor går i hagen är det väl inga problem att mina hästar går där efter, i samma hage? Då är det ju lite nerbetat också.

Hur vet man om ett bete är magert? Hur avgör man det? Kan man göra så att ett bete som inte är magert blir det?

Delvis kan man kika på vad som växer där, och så kan man ju se hur hullet blir på de som går där sas. Det är en sak att tänka på ang fångisar dock - sockret. Och t ex de flesta ogräs är högt i socker, så ett bete som mest är 'skräp' växtmässigt kan förvisso vara magrare än ett frodigt bete med bättre växter. MEN, det kan också ha ett betydligt högre sockerinnehåll, som kan innebära problem om hästen är känslig för socker.

Sen varierar sockerinnehåll beroend epå väder och över dygnet med, så det är inte helt lätt.

Det finns inget fångmässigt jättebra sätt att göra ett icke-magert bete magert. Man kan låta bli att gödsla t ex, men då är det risk ogräset tar över och det blir högre socker.

Övervuxet bete är ur alla aspekter bättre än nytt, spätt bete. Så betessläpp EFTER midsommar, dvs inget gräs tills dess, låt hagarna växa upp och fröa av sig, är säkrare än vårsläpp. Du kan dock få problem med bönderna om du gör så, det är inte alltid de gillar det.

Tyvärr finns inga garantier för något bete att en fångis klarar det dygnet runt, det är så otroligt individuellt. Så du bör ha ett gräsfritt alternativ oavsett - för de där dagarna då det är stor risk att låta dem bete, och för att kunna begränsa intaget av gräs med genom att ställa dem där del av dag (iom du inte vill ha munkorg/betesbegränsare)

Jag har bara mina två hästar här, all hagmark är lånad av grannar. Vi har rätt mycket skog omkring och jag tror inte det skulle vara något större problem att haga in dessa skogar. Skogen är inte en kal granskog utan blandade träd och lite gräs emellan, är det bra? Vill att mina hästar ska tugga hela tiden.

Tugga hela tiden är bra, men inte alltid man KAN det med fångisar tyvärr. Men att sikta på det är helt rätt, sen kan man få överge det om det inte går. Skogsbete är mycket lämpligare än beta på vall. Dels är det skugga i skogen, och gräs som växer i skugga innehåller generellt mindre socker. Beroend epå VAD som växer i skogen kan det vara högre socker än något annat ändå såklart. Men har du möjlighet till skogsbete är det nog det bästa/magraste av dina alternativ =) Förhoppningsvis växer det 'glest' i skogen med, så de hittar 'lite mat på lång tid'.

Det var förra vintern min häst fick fång, för att hon hade för mycket tillgång till hö, så jag är så rädd när jag ger dom hö. Jag skulle t.o.m. vilja säga att jag har känslan av att hö är farligare än gräs p.g.a. det, så felbevisa mig gärna.

Hö är INTE generellt farligare än gräs. Hö är för övrigt ju just torkat gräs ;) Det som är den STORA skillnaden är att hö har ett fixt värde. Dvs du VET vad ditt hö innehåller varenda dag, och det förändras inte. Gräs däremot, det har du ingen aning vad det innehåller, och värdet kan inte bara ändras från dag till dag och från förmiddag till eftermiddag med.

Så, försök släppa hörädslan, men leta upp ett hö som passar, och se till att det är analyserat. Analysera gärna sockret med. Ett hö kan innehålla jättemycket socker, eller jättelite, men analyserar man så vet man.

Jag har dom i vinterhagen och en sommarhage nu, stängslar bort sommarhagen till frosten är borta, släpper dom i ännu en sommarhage efter det (vinter hage + två sommarhagar), och så får det vara hela sommaren. D.v.s. dom betar upp gräset i god tid och sen håller det kort (eller är det de kortaste gräset som är farligast?), stödfodrar ingenting på hela sommaren samt mycket motion. Om dom skulle visa minsta tecken på fång reduceras gräset genast.

Det korta gräset är farligast ja. Sen, din plan kan funka - eller gå åt skogen. Det är otroligt svårt att säga, det beror extremt mycket på individen. Men, en jätteviktig fråga är ju - vad gick de på i somras och hur gick det som sagt. Och om de då som du skrev gick på likvärdigt din plan och det fungerade - så är det ju väl värt att prova igen.

Men, ska man kolla rent skolboksmässigt så är din plan INTE den bästa. MEN, skolboksmässigt är hur JAG gör INTE det bästa heller. Och dina ponnyer klarade sig fint med ditt sätt förra sommaren - och mina klarade sig fint med mitt sätt. Medan mina skulle garanterat få fång av 'ditt' sätt - och dina kanske få fång av 'mitt' sätt'. Det visar på hur himla individuellt det är. Man får hitta vad som fungerar för ens egen häst/ponny liksom =)

Det finns också en gammal kohage som jag inte vet om den kommer användas, men det är taggtråd så den får jag haga om i så fall. Hagen kanske är lika stor som alla sommarhagar tillsammans, men halva hagen är gräs och andra halvan är skog utan gräs, men med mycket rötter osv. Om det blir så att kossor går i hagen är det väl inga problem att mina hästar går där efter, i samma hage? Då är det ju lite nerbetat också.

Inga problem ha hästarna där varken med kossorna eller efter kossorna. Det är tvärtom bara bra med 'sambete'. Det håller nere parasiterna och hästarna får hjälp att beta ner. Skogsdelen där av kohagen låter utmärkt.

Som du ser så är det svårt att råda. JAG skulle utan minsta tvekan om jag hade dina förträffliga möjligheter släppa mina på skogen utan gräs, och fodra med hö/silage hela sommaren. Men det finns ju mer än ett sätt som kan fungera, och vad som fungerar för just en viss häst är hemskt olika. Vissa fångisar går på normalbete utan 'konstigheter' och utan problem. Andra kan inte gå på minsta lilla gräs - och så alla varianter däremellan.

Framförallt inte någon klöver i hagarna. Klöver är rena fång startaren..

Här har vi betesreduserare och det har fungerat super bra. Provade Greenguard först den var inte något som funkade på mina små hästar. Medans den runda korgen som har gummi i botten fungerade väldigt bra på min små shettisar. Dock något små i storlekarna.

När det varit torka och regnet kommit blir det krafigare återväxt så har vi valt att ha hästarna inne på natten. Vilket vi fortsatte med resten av sommaren med tankte på att minska gräs ätandet.

Har ett hönät med små hål så det tar lång tid att äta upp sitt hö. Har hängt det långt ner så det blir mer naturlig ätställning. I och med att det är små hål kan dom inte fastna med hovarna.

Du får prova vad som passar din häst. Men det var bäst här med ganska kort gräs i hagen märkte vi här. Har också lärt mig att ett lagom hull inte tjock häst är en bättre förutsättning. Men det är altid svårt med fång häst.

Senast ändrad:

(Röd)klöver är inte fångutlösande sålänge det inte är sent på hösten. Klöver lagrar inte in fruktan (socker) som många grässorter, däremot när det börjar bli kallare lagrar den in överskott som stärkelse. Dvs rent så är klöver tryggt. MEN, klöver är för 99.9% av alla fångisar på tok för kraftigt, dvs det ger en indirekt fångrisk iom att hästen blir på tok för tjock.

Bara liten spinoff, klöver i hö behöver heller inte undvikas OM höet inte är slaget väldigt sent och OM höet har lämpliga värden i övrigt. (Vilket precis som med annat hö kan variera stort)

Har du skrivit fel på kvadratmetrarna ? Det är ju inte större än normalstora trädgårdstomter du skrivit. Blir inte hagarna enormt hårdbetade på sådana små ytor i så fall ?

Syrran bodde i villa en gång, hon hade totalt nästan 1 hektar mark om man räknade med en plätt på andra sidan vägen. Och det hade knappast funkat att hägnat in hela hennes trädgård till 2 st B ponnyer. Det hade blivit rejält nedbetat på nån vecka knappt, för att inte tala om nedtrampat.

Har du skrivit fel på kvadratmetrarna ? Det är ju inte större än normalstora trädgårdstomter du skrivit. Blir inte hagarna enormt hårdbetade på sådana små ytor i så fall ?

Syrran bodde i villa en gång, hon hade totalt nästan 1 hektar mark om man räknade med en plätt på andra sidan vägen. Och det hade knappast funkat att hägnat in hela hennes trädgård till 2 st B ponnyer. Det hade blivit rejält nedbetat på nån vecka knappt, för att inte tala om nedtrampat.

Jag reserverade mig för att ha räknat fel på hagarna men om jag jämför med våran tomt (villa på landet) är hagarna något större var för sig. Mina hästar skulle aldrig klara att beta ner allt på en vecka, inte en chans. Faktum är att hagen inte ens blir speciellt lerig, bara någon fläck där hästarna brukar vara och då är det inte mycket lera, täcker inte ens halva hoven. Finner faktiskt ingen anledning till att dom skulle vara i behov av större hagar.

Alexandra_W :bow:

Alla bönder jag får låna mark av brukar inte marken alls, och är jättelyckliga att mina hästar håller rent och jag får ta så mycket mark jag vill och göra vad jag vill med den :p Så släppa hästarna efter midsommar blir inget problem.

Totalt kommer det alltså bli tre olika bönder jag ska försöka ordna mark med. Då är min nya plan att inget/lite gräs (har glömt att säga att det är skog, dunge, i vinterhagen också) och när kälen går ur marken ska jag haga in skogen med buskar och lite gräs och massa träd, nackdelen är att hästarna inte har tillgång till ligghall då, men kanske kan gå där halva dygnet och i vanliga hagen halva dygnet för att få lite stimulering. Dom var väldigt uttråkade förra året och stod bara och kollade på det gröna gräset på andra sidan staketet :D

Senare ska dom släppas över till kosshagen, efter kossorna har gått där. Vågar inte ha dom tillsammans, då kossorna är galna, dom skulle typ springa omkull mina hästar haha, det är unga kossor (eller snarare kvigor) som ibland verkar osäkra på sitt kön :grin:

och efter det är sommaren slut och gräset är återigen brunt :idea:

Hur ser gräset ut att vara, detta är en av sommarhagarna, ser inte så bra men ändå, med tanke på vikten så är jag ganska säker att detta är tagit i början av förra sommaren.
http://i644.photobucket.com/albums/uu168/9Victoria2/shoped2.jpg?t=1299863447

En till sommarhage, inte betat där på hela sommaren, rymt dit nu :p
http://i644.photobucket.com/albums/uu168/9Victoria2/-----SH100333.jpg?t=1299863533

kohagen, skogsdelen, kom på att dom gick där första dagen jag flyttade hem dom,
http://i644.photobucket.com/albums/uu168/9Victoria2/PrestoNalle4.jpg?t=1299863609

del av vinterhagen, sommarhage i bakgrunden
http://i644.photobucket.com/albums/uu168/9Victoria2/SH100302.jpg?t=1299863676

bara för att det är roligt med bilder ;)

Svårt säga så mycket om hagarna/gräset på bilderna - men... På samtliga bilder är hästarna på tok för tjocka. Dvs om de blev sådär förra sommaren, så måste du nog hitta en annan plan med mycket mindre gräs/tid på gräs i år. Annars är tyvärr fångrisken stor.

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 886
Senast: super
·
Hästvård Det är så här att min fånghäst från förra året idag jagade ut stallägarens ponny ur hagen. Han hade tydligen varit helt förjävlig och...
Svar
7
· Visningar
1 657
Senast: LaMaya
·
E
Anläggning Hejsan! Vi planerar att ta över en gård som har 6 boxplatser och 5 hektar bete. Det finns 2 större sommarhagar på knappt 4 hektar...
Svar
6
· Visningar
4 685
Senast: ptr
·
Hästvård Bakgrund: I februari konstaterades det att min ponny hade fång och hon svarade bra på behandlingen och vet var nöjd. Ponnyn (B-ponny) är...
Svar
3
· Visningar
2 031
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31