Fångfunderingar

bettysmatte

Trådstartare
Min häst drabbades ju av fång för ca 3 veckor sedan. Jag har funderat mycket på fång sedan dess. Är det någon som vet om fång är ärftligt? Anlag för fetma finns väl, skulle jag tro, men är fång som sjukdom ärftligt. Min hästs mor fick fång och fick till slut avlivas.

Kan avmaskning orsaka fång i en häst som lätt får fång? Avmaskning tar ju död på parasiter, men det tar väl antagligen också död på nyttiga bakterier i tarmarna. Jag avmaskade ju inte för så länge sedan. Hade nog struntat i det (och skickat träckprov i stället) om det inte var för att jag hade min häst på bete hos någon annan. Alla andra skulle avmaska, och de vill ju självklart att jag också skulle göra det samtidigt då.

Sv: Fångfunderingar

Predispositionen för fång är ofta ärftlig, det vill säga att vissa hästar från grunden är mer känsliga. Men inga hästar skall egentligen äta sånt som ofta ges till hästar av "vana" idag. Exempelvis klarar få hästar av säd som kraftfoder!
De blir plufsiga, slöa och får svamp och röta i hovarna samt i vissa fall exem!

Avmaskning i sig kan utlösa ett fånganfall som redan var på väg. Men om hästen redan var på väg att få fång och liksom "låg i vågskålen", då hade lika gärna en frostnatt kunnat utlösa anfallet.
Bästa är om man kan ta sig så långt bort från den knivseggen man bara kan genom att börja kolla upp vad just den hästen egentligen mår bra av och fodra därefter. Det innebär oftast ett magrare bete framför allt, skogsbete exempelvis. Med tillgång till sly som man kan röja och ge till hästarna.
Naturligtvis inget eller nästan inget kraftfoder.
Listan kan göras hur lång som helst och det spelar mindre roll vad jag säger eftersom det beror på hästen. Men det är viktigt att förstå att livet inte är slut för hästen bara för att den fått fång!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 091
Senast: Cattis_E
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: Madick
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar