Fångfrågor!

queen_coralina

Trådstartare
Hej
Jag har lite fångfrågor. Hästen är en islänning och som fick fång fick den i våras, grad 2,5 av 5.
Har kikat runt på Google hur vi ska göra då de blir sommar igen, men hittade olika saker.
Jag undrar....
1. Vi ska såklart vänja henne med gräs ganska noga, när snön tinat bort. Kan hon stå ute dygnet runt sedan när hon vänjt sig vid gräset, kanske i Juli?

2. Kan hon få fång av hö?

3. Kan hon få fång av frödigare bete i en mindre hage?

4. Om hon är van vi släpper henne på "riktigt" bete, kan hon få fång då?

Hoppas ni fattade frågorna, är inte så bra på att skriva/förklara :P
//Anna

Sv: Fångfrågor!

1. Vi ska såklart vänja henne med gräs ganska noga, när snön tinat bort. Kan hon stå ute dygnet runt sedan när hon vänjt sig vid gräset, kanske i Juli?

Jag hade inte vågat.

Ja, om det innehåller för mycket socker.

Ja.

Ja.

Omöjligt att svara på tyvärr. Fång kan en häst få av olika orsaker.
Vet hästar som haft fång och sedan fungerar utmärkt på bete även när dom är feta.
Andra räcker det med 10 min bete för att utlösa fång.
Hästar kan även få fång på vintern av olika orsaker.
Tyvärr så får man prova sig fram vad hästen tål. Eller helt enkelt hålla hästen borta från gräs och hoppas att det räcker.
Men gräs till sommaren hade jag inte vågat.
varning för fetma, för lite motion när hästen är friskförklarad, tidigt sommarbete, hårt nedbetad hage, frostgräs speciellt om solen skiner nästa dag osv.
Man får ha koll på puls i ben, varma hovar och att hästen inte har fettnacke eller andra farliga fettdepåer.

Hej
Jag har lite fångfrågor. Hästen är en islänning och som fick fång fick den i våras, grad 2,5 av 5.
Har kikat runt på Google hur vi ska göra då de blir sommar igen, men hittade olika saker.
Jag undrar....

Hoppas ni fattade frågorna, är inte så bra på att skriva/förklara :P
//Anna

1. Ja hon kan stå ute, men utan bete

2. Ja hö kan bidra om sockerhalten är för hög¨

3. Definitivt!!!

4: Ja. Huruvida gräset producerar socker beror på måga saker, bl a väder. Det är oftast sockret som är farligt för fånghästar (kan jämföras, till viss del, med diabetes)

Fetma är ofta en bidragande orsak, hellre en mager häst än en fet!!! Håll hästen på halm och lite hö (sockerhalt under 10%), inget kraftfoder med socker i!

Fång är förrädiskt, men går oftast att förebygga!

Lycka till

Jag hade inte haft en fånghäst på "Riktigt" bete. Min islandskorsning fick också fång i somras så jag har också funderingar på hur det blir till sommaren. Helst skulle jag vilja ha henne på skogsbete/gammalt grovt tråkigt gräs. Jag tycker inte att du ska riskera att ha henne på grönt gräs, däremot kan hon förhoppningsvis gå i en hage med någon ätbar växtlighet. Jag vet inte vad du har för möjligheter men som sagt skogsbete eller vänja in långt, gult, grovt, oskött gräs i juli borde fungera. Betesreducerare kan också vara ett alternativ men det fungerade inte för mig. Du kanske kan höra med veterinären hur känslig hon/han tror att din häst är?
En häst ska nog vara insulinresistant eller extremt känslig för att få fång av enbart hö, om din häst fick det pga för snabbt släpp tror jag inte att din häst är så känslig, men hö med högt sockerinnehåll kan bidra till fång.
Ta hellre det säkra före det osäkra och var jätteförsiktig så att hon inte får återfall!

Jag skulle inte våga ha en fånghäst på bete, inte okontrollerat i alla fall. Kanske att hästen skulle få beta med reducerare ett par timmar/dag, men annars gå i gräsfri hage resten av tiden.

Viktigast är att du tar reda på varför hästen fick fång sist! Är det PPID (Cushings) eller EMS/IR som är orsaken?
Ta ut en veterinär, be denne ta prover på hästen så ni kan utesluta ovanstående alternativ, om hästen visar sig ha ex.vis PPID så finns jättebra mediciner (livslång medicinering som dessvärre är ganska dyr) men med medicinerna kan hästen i princip leva normalt efteråt med vissa restriktioner..
En sak iaf om är viktigt vilken typ av fång hästen än haft är att de inte får äta för mycket Kolhydrater/Socker!
Du måste se till att varje år ha ett fullanalyserat hö som visar både näringsämnen och socker!

Men börja med att ta reda på orsaken till fång, efter det kommer du kunna få hur mycket hjälps om helst här på forumet! :)

Min förra häst fick fång en nyårsdag 19 år gammal. Lösdrift, ej överviktig, inte fri tillgång på hö. Något för långa tår, inte PPID.
Det kan ha varit belastningsfång. Eller att det var kallt och han rörde sig för lite.
Eller något annat. Men han tålde inte gräs sommaren därpå. Blev varm i hovarna efter bara ett par tuggor. Ensliage var inga problem.
Det som är jobbigt med fång är att ett återfall gör att man är tillbaka på ruta ett i rehabilitering

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
868
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 393
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 512
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit