Fångfråga?

Sv: Fångfråga?

bettysmatte skrev:
Självklart slog det mig. Betfor togs bort när hon fick fång. Innan dess hade hon fått samma mängd (dvs 2 dl TORR mängd uppblött i vatten) i några månader utan någon reaktion. På djursjukhuset i Helsingborg tyckte inte veterinären att den lilla mängden betfor hon fick skulle ha haft någon betydelse.

Och du förklarade för Vet på Helsingborg att det va 2 dl TORR betfor du fodrade med????

2 dl torr betfor uppblött och svällt är absolut ingen liten mängd, hur stor mängd det totalt blir har naturligtvis med hur mkt vatten man blötlägger den med.

Alla som nu är intresserade av att INTE utlösa ett fånganfall utifrån snabba kolhydrater vilket betfor är kan själv göra denna enkla test.

Testen går ut på att man tar en vanlig 10 liters hink och lägger i 2 dl torr betfor. Ta nu en vanlig hövåg och väg hinken med den torra betforen i, jag skulle tro att den i snitt väger ca 2-3 hg Allstå en bit under ett halvt kg.

Nu fyller vi på med VARM vatten så att vi har 10 cm vatten i hinken,då vet vi att all den torra betforn utan problem kommer att svälla utan att ngt blir osvällt. Rör om lite för säkerhets skull och ställ hinken i ett varmt utrymme i minst 2 timmar,högst 3 timmar.

Ta nu och väg hinken igen och det är nu du kommer se den värkliga mängden betfor som du dagligen ger din häst. Du skall inte bli förvånad om hinken nu väger minst 2 KG och det är den mängde du dagligen har fodrat med.

Här har vi en av dom största foderrelaterade fångutlösande anfall som förekommer då folk tror att 2dl torr betfor är lika stor mängd uppblött och klart för fodring.

Det tror fasen att den fick fång om du fodrade med minst 2kg betfor dagligen på en ponny, den mängden ger man inte ens till en högpresterande stor hopphäst förutom om den tidigt på dagen går ett kval och senare skall gå finalhoppning. Då är det jättebra att ca 1 timma före framhoppning stöta i den just den mängden för att få ut lite extra kortvarig energi.

Ett råd: Fodra aldrig ngn häst med betfor genom att utgå ifrån den torra mängden utan blötlägg den först och utgå därefter vilket behov den har.
En tummregel för att undvika överfodring är på en ponny max 2 dl och en stor häst absolut inte mer än 4 dl så vida den nu inte inom två timmar skall utsättas för hårt arbete. Tänk på att betfor är enbart kortvarig energi och kan gämföras med choklad.Kroppen kan bara utvinna det under max 2 timmar.

Man mäter väl alltid betfor i torr mängd? Annars kan man ju få betforet till att bli nästan vilken mängd som helst, beroende på hur mycket vatten man tillför.

Jag förstår inte hur du menar? 2 dl Betfor kan väl inte vara annat än 2 dl hur mycket vatten du än blöter det i. Energiinnehållet blir ju detsamma. Energin kan väl inte öka av vattnet??
Man måste ju mäta mängden betfor i torr betfor annars kan du ju ge hästen olika varenda dag beroende hur mycket vatten du blött upp i.
Du måste missförstått det hela, eller skoja...

hovis skrev:
Tänk på att betfor är enbart kortvarig energi och kan gämföras med choklad.Kroppen kan bara utvinna det under max 2 timmar.

Men det stämmer väl ändå inte? Betfor är ju till största del fibrer. Det mesta sockret är borttaget.

Tänkte exakt samma sak, mängden energi i 2 dl betfor måste väl vara samma även om man blötlägger med 4 dl vatten eller 10 dl?

Och egentligen är väl inte 2 dl torr betfor mycket för en D-ponny?
Hm.... nu blir jag fundersam :confused:

Man brukar säga att maxgiva av betfor är 0,3 kg/ 100 kg levande vikt. Alltså 1,5 kg till en 500 kg häst. (Torrt) Detta är alltså rekommenderad MAX-giva. Till ponny bör man nog inte ge så stor mängd.
2 dl är ingen stor mängd. Ger ca 2,24 MJ totalt (1 kg betfor innehåller 11,2 MJ, att jämföra med tex hö som brukar ligga på ca 8 MJ/ kg )

hovis skrev:
. Du skall inte bli förvånad om hinken nu väger minst 2 KG och det är den mängde du dagligen har fodrat med.

Två deciliter betfor blandar jag med dubbel mängd vatten, dvs tillsätter jag 4 dl vatten. För skojs skull vägde jag detta ikväll. Ja, inte blev det några 2 kg utan strax under 0,5 kg på min hövåg (detta är inklusive glassburken som jag blandade mitt betfor i)...

hovis skrev:
Alla som nu är intresserade av att INTE utlösa ett fånganfall utifrån snabba kolhydrater vilket betfor är kan själv göra denna enkla test.

Testen går ut på att man tar en vanlig 10 liters hink och lägger i 2 dl torr betfor. Ta nu en vanlig hövåg och väg hinken med den torra betforen i, jag skulle tro att den i snitt väger ca 2-3 hg Allstå en bit under ett halvt kg.

---

Här har vi en av dom största foderrelaterade fångutlösande anfall som förekommer då folk tror att 2dl torr betfor är lika stor mängd uppblött och klart för fodring.

.

I 2 dl torr betfor uppskattar jag sockermängden till i storleksordningen 10-25 gram beroende lite på vad den väger. Oberoende av hur många liter vatten man häller på. Eller motsvarande ca 1/10 av sockermängden i 1 kg sommargräs (ts).

Den största delen av betfor är fina fibrer med väldigt skonsam energi.
Tror inte man behöver ha ngn maxdos utom när det gäller en häst med ämnesomsättningssjukdom.

Mina gamla madamer äter flera kg torr betfor.HH

bettysmatte skrev:
Det känns ju fint att veta att hovis tycker att jag har tagit död på min häst... :(

Jag tror nästan Hovis driver med dig då han skriver att " Det tror fasen att hästen fick fång då du gav 2 kg Betfor / dag" Han kan väl inte vara så dum att han tror att energin i Betfor ökar med vattnet.
Vill man ha mindre socker kan man däremot blöta i mycket vatten och hälla bort vattnet före utfodring. Då försvinner det mesta sockret med vattnet.
Ta inte åt dig, 2 dl Betfor är ingen stor mängd. Massor av ponnyer äter det utan att få fång. Dessutom slutade du ju med Betfor då hästen fick fång.
Har man en känslig fånghäst kan ju även 2 dl vara för mycket... Speciellt vid misstanke om insulinresistens.

Om hovis driver med mig så måste jag säga att jag inte uppskattar skämtet :mad: . Det var inte särskilt kul att avliva sin knappt 8-åriga helt underbara häst...

jag har hört att hästar får fång när de får en störning i tarmfloran och att maten blir inte arbetad som den ska i tarmarna och då utsöndras det ett slags gift, av förgiftningen blir det då fång :confused:
nån mer som hört att det är så?

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
442
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fång kan hästar och ponnyer drabbas av året runt, men de allra flesta insjuknar under vår och höst – med kalla nätter och varma dagar. I...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka