Fångåterfall

axel

Trådstartare
Hur vanligt är det?

Är det då belastningsfång som är vanligast?

Det är värt att ge hästen den tid som den behöver för att inte få det o ha en ganska generell förhållningsorder- lite beroende på om rotation eller t o m hovbenssänkning har funnits med.

Vi kör ju inte cykel eller bil - på fälgen.

å det tar ju tiiiid för hoven att växa ut till en frisk hov.
 
Sv: Fångåterfall

Enl. min vet så tar det minst 6 månader för hästen att återhämta sig efter ett fånganfall o skall därför inte ridas eller köras under den tiden.
 
Sv: Fångåterfall

Min häst fick ett fånganfall för 4 eller är det 5 veckor sedan...
Var och kollade henne på klinik för 1 vecka sedan, ingen rotation men liiiiite sänkning höger fram om man jämförde mm med gamla plåten (skillde 1 mm) vetrinären tyckte inte det gick att dela in det i en skala ens. Tack och lov !!
Hon ska ha boxvila i ytterligare 3 veckor med 1 påse butta om dagen sedan ska buttan halveras under 3 veckor till och då kan hon få börja gå på 1/3 av ridbanan som succesivt utökas med tiden.
Inga som helst promenader eller dyl.
Tänk då på att hon dock inte har någon större konstaterad skada på hovbenet men ändå lång konvalecens.
Ska passa på att betäcka henne nu också så får hon lååång vila.
Blir ingen träning utan bara promenader om någon månad
 
Sv: Fångåterfall

Som jag även skrivit i annan tråd.
Min häst fick återfall efter 3 månader.
Han hade då gått på vila i 8v enl. ordination och släpptes därefter i hagen. Där satte han igång och härja som vanligt men unghästen och efter någon vecka hade han fång igen. Troligen överbelasning.

Jag inser ju nu att man aldrig skulle släppt en häst med hovbensrotation/sänkning i normalstor hage redan efter 8 veckor. Man skulle ju aldrig släppa en hovbensfraktur efter så kort tid. Det är ju också något trasigt i hoven som behöver växa fast. Kan nog jämföras en del.
Dock så följde jag ju bara veterinärens ordination.

Nu kommer han att få flera månader på sig. Han har fått drygt två månade hittills. Han ska röntgas på fredag så vi ser vad som hänt nu efter vilan. Han röntgades i december, och efter återfallet i början på april och troligen nu på fredag.
Är det lagom att kolla läget efter 2-3 månader?
Valet är mitt....då de inte har någon bestämd återkoll på hallands djursjukhus???
Ser vi åt vilket håll det går redan nu 2,5 månader efter förra röntgen,
8april, eller ska man vänta en månad till?

Anki
 
Sv: Fångåterfall

Mitt sto fick fång sept/okt förra året (svårt att säga när första anfallet kom, det kom lite smygande). Hon har vilat hela tiden och fick ett återfall för 2 veckor sedan.
Mitt fel får jag väl säga, hon är dräktig och har nu 4 veckor kvar, så jag har höjt mängden kraftfoder under de senaste månaderna. Det har hon klarat (hon äter alltid Probimin och magen är ok) men i rasthagen där hon går så växer det upp gräs så smått och det förbisåg jag. Det gick bra i början, sen blev det nog för mycket gräs och vips, ett återfall. Hade jag varit mer uppmärksam så kanske...:crazy: Det är ett passande och kollande jämt... Fångest är ett bra ord.

Jag tror som du att det är viktigt att ge hästen tillräcklig vila, att inte ha för bråttom igång igen utan ge hovarna tid att växa ner. Hur stor risken är för belastningsfång som återfall har jag ingen aning om.

Mitt sto hade jag tänkt sätta igång i början av hösten (då har hon vilat iallafall 10 mån), när hon fölat och hunnit återhämta sig lite, men nu vet jag inte längre. Jag skulle nog behöva röntga om henne igen efter det här återfallet, för att veta hur allvarligt det var. Annars kanske det blir till att vänta ännu längre...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 154
Senast: Vallmo
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 903
Senast: linnsan
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp