Fånga hästen i hagen!

S

Skiona

Finns det någon som har tips på hur jag ska göra med min häst. :confused:
Hon har vill inte bli fångad i hagen. Så fort hon ser mig så går hon iväg, och vi kan hålla på i timmar utan att jag får tag på henne. När de andra kommer och ska ta in sina hästar å min blir ensam kvar i hagen så går hon att fånga. Men det är inte kul att sitta i stallet och vänta på att dom andra ska komma och ta in sina hästar för att jag ska kunna få tag på min. Börjar bli lite desperat på hjälp nu....:crazy:

Sv: Fånga hästen i hagen!

En fråga bara först.. hur tänker du när du är med din häst? Är du en negativ människa?

Jag hade samma problem som dig förr och insåg nyligt att hon inte ville komma in pga. att jag hade så dåligt samvete när jag red henne. Jag tyckte det var fel att göra så mot henne.

Skiona skrev:
Finns det någon som har tips på hur jag ska göra med min häst. :confused:
Hon har vill inte bli fångad i hagen. Så fort hon ser mig så går hon iväg, och vi kan hålla på i timmar utan att jag får tag på henne. När de andra kommer och ska ta in sina hästar å min blir ensam kvar i hagen så går hon att fånga. Men det är inte kul att sitta i stallet och vänta på att dom andra ska komma och ta in sina hästar för att jag ska kunna få tag på min. Börjar bli lite desperat på hjälp nu....:crazy:
Det beror helt på vilken typ av häst det är hur snabbt man kan få det här att fungera, men det kan i alla fall vara värt ett försök.

När hon vänder och går, driv på henne ordentligt bort från dig (snurra grimman t ex och spring efter). Ha inställningen; "jaha, vill du ha det på det viset, så spring då". Fortsätt driva henne en stund, helst så att hon får galoppera ordentligt. Hon får inte stanna och vila. Efter en stund slutar du driva och ger henne en chans att ändra sig.

Om hon vänder upp mot dig och verkar intresserad av vad du vill, så går du bara fram till henne som om inget har hänt och tar henne. Om hon går iväg igen eller vänder sig bort från dig, så driv på igen. Fortsätt så tills hon låter dig ta henne.

Syftet är att det ska bli jobbigt för henne att inte lyssna på dig. Hon väljer själv. Så länge hon är arrogant mot dig (= vänder ryggen till och går iväg) så får hon springa (= jobbigt).

Problemet är att det faktiskt finns hästar som hellre springer sig löddriga i timmar än att låta sig fångas, men de är faktiskt ganska få. De flesta ger upp efter ett tag. Och problemet brukar försvinna förvånansvärt snabbt då.

Sedan kan det ju krångla till det om man har jättestora hagar. Då kan hästen komma undan genom att springa långt bort och sedan vila ett tag innan man själv hunnit fram och då är ju vitsen borta. Eller att det är många hästar i hagen som blir stressade av sånt här och deras ägare kanske inte uppskattar det. Men de flesta hästar brukar snabbt inse att man inte är ute efter dem och stannar då och tittar intresserat på. Och det märker du ju när du provar.

Du kan även träna detta på en ridbana eller i ett ridhus. Hästen får springa så länge den inte står stilla vänd mot dig och stannar kvar tills du kommer fram eller kanske om du har tur t o m kommer självmant till dig för att se vad du vill egentligen. Efter ett par pass på ridbanan brukar det gå mycket lättare att hämta i hagen också.

Glöm bara inte att vara konsekvent så att den inte lär sig att det går bra att komma undan ibland.

Lycka till!

Carina på Silver Arabians

Felet är (förmodligen) din grundinställning, vilket visas i uttrycket "fånga".
Jag har skrivit flera gånger om det. Sök och läs!

LIA

LIA skrev:
Felet är (förmodligen) din grundinställning, vilket visas i uttrycket "fånga".
Jag har skrivit flera gånger om det. Sök och läs!

LIA
Felet ligger naturligtvis troligen i deras relation till varandra, men det blir inte lättare om man får svar som dessa. Allt är lätt när man redan kan det.

Vad är det för fel på mitt svar?
Jag har skrivit utförligare om ämnet i ett flertal trådar. Bara att läsa. För du menar väl inte, att man ska behöva skriva samma sak om igen, och om igen, och ...?

LIA

Nej, det var nog mer att du sa att hon hade fel grundinställning för att hon använde ett visst ord. Det lät rätt arrogant i mina öron. Det var kanske inte menat så, men det är lätt att missuppfatta det skrivna ordet eftersom det inte förtydligas av något kroppsspråk.

Det kan ju också vara så att hästen inte trivs med det den får vara med om senare, efter "fångandet" i hagen. Visserligen lever hästar i nuet, men dom kommer ihåg rätt bra också.

Det kan var nåt så enkelt som att sadeln trycker eller bettet passar illa, men det kan också vara dålig eller hårdhänt ridning, eller för stora krav med hänsyn till hästens muskling eller utbildningsnivå. Eller att det helt enkelt inte är lika kul att ridas av matte som att vara med kompisarna i hagen.

Skiona kanske är en jättesnäll matte men har inte anpassat krav eller utrustning så hästen trivs? Eller inte varierat ridningen så att hästen tycker det är tillräckligt roligt? Enormt svårt att ge nåt råd när man inte sett ekipaget. Men det är klart, lite bra hantering och träning är aldrig fel.

saddleman skrev:
Det kan ju också vara så att hästen inte trivs med det den får vara med om senare, efter "fångandet" i hagen. Visserligen lever hästar i nuet, men dom kommer ihåg rätt bra också.

Det kan var nåt så enkelt som att sadeln trycker eller bettet passar illa, men det kan också vara dålig eller hårdhänt ridning, eller för stora krav med hänsyn till hästens muskling eller utbildningsnivå. Eller att det helt enkelt inte är lika kul att ridas av matte som att vara med kompisarna i hagen.

Skiona kanske är en jättesnäll matte men har inte anpassat krav eller utrustning så hästen trivs? Eller inte varierat ridningen så att hästen tycker det är tillräckligt roligt? Enormt svårt att ge nåt råd när man inte sett ekipaget. Men det är klart, lite bra hantering och träning är aldrig fel.
Helt riktigt. Naturligtvis måste man se över hela situationen för att kunna hitta grunden till problemet och precis som du säger är det svårt att ge råd om det när man inget vet om den. Det borde jag också ha skrivit redan från början.

MEN att hästen inte kommer i hagen är ändå ett tecken på att den inte respekterar människan oavsett vad den tycker om det som ska ske sedan. Och den biten är lättare att ge råd om även om det inte löser grundproblemet (om det nu inte helt enkelt bara är arrogans).

Jag är väl medveten om att allt inte är svart eller vitt här. Jag har själv en gammal ponny som jag har valt "vapenvila" med. Han kommer bara i hagen när han själv har någon nytta av det. Jag kan jaga mig blodig utan att han ger sig. Eftersom han är 22 år och uppför sig i alla andra lägen (även om det inte är för att han respekterar mig utan mer av bekvämlighet) så har jag valt den enkla vägen (=havrehink). Helt enkelt för att han inte ska lära mina unghästar några dumheter. Han är fullt medveten om vad han gör. Han vet mycket väl att han kommer att få gå in och jobba, men eftersom han får sin skvätt havre så tycker han att det är värt det. Jag har aldrig mött en häst som honom förut. Med mina andra hästar har jag en helt annan relation, där de respekterar mig som ledare fullt ut.

Om jag skulle jämföra mina hästar med andra djur så är araberna som min golden-valp som alltid är glad och alltid vill vara till lags, medan ponnyn är som en katt. Han är inte vår häst, vi är hans människor och de måste man vara snälla mot för de begriper inte så mycket... ;)

Senast ändrad:

carinaso skrev:
att hästen inte kommer i hagen är ändå ett tecken på att den inte respekterar människan oavsett vad den tycker om det som ska ske sedan.

Eller att den har för mkt respekt?
Har en gammal islandsvallack som alltid har varit såhär, oavsett om han rids eller har stått en period. Numera försöker jag inte ens, vi blir bara osams och han blir rädd.

Jag har provat att valla honom, han springer tills han nästan stupar och då är det ju ingen mening att rida längre. Dessutom får man hålla på ett bra tag när hästskrället fått lite kondis:crazy:
Jag har använt mig av fållor, dock funkar det bara en gång sen måste man flytta den annars undviker han platsen.
Jag har lockat med godis - han kunde inte brytt sig mindre.
Jag har passat på att stänga av delen de får lunchhöt i och passa på att ta honom då - det slutade med att han började skippade lunchen:crazy:

Visst tusan ser hästskrället lite full i fan ut när han ränner runt i hagen och undviker mig, så även jag misstänker brist på respekt. Men, i ALL annan hantering är han väldigt ranglåg och skulle aldrig någonsin ifrågasätta min auktoritet.

Precis som du skriver så är inte allt svart eller vitt. Min häst är islandsfödd och har många dåliga erfarenheter, jag antar att det kan spela in fortfarande fastän det var mååånga år sedan och han numera är ganska "normal".

Vet inte var jag ville komma med det här inlägget, det var ju inte så uppmuntrande till trådskaparen..:o Men hon kan ju prova några av de sakerna jag avverkat, hennes häst kanske inte är lika extrem som min.

Ja, det gäller att läsa av situationen så att man inte förvärrar den. Respekt betyder ju inte bara att hästen ser dig som ledare utan det innebär också att den litar på dig och en häst som är rädd springer också iväg.

Min kuse är svår att fånga vissa dagar. Hon är inte stygg på något vis dom "svåra" dagarna utan hon verkar mest ha "en dålig dag" som alla fruntimmer.. :smirk:

OM jag mot förmodan skulle få tag i henne dom dagarna brukar jag inte kräva för mycket av henne utan mest ta och gå en promenad i skogen & umgås med henne. Då brukar hon inte vara lika motsträvig nästa gång.. Men, men.... Alla vill vi vara ifred ibland....

Helt riktigt. Jag antar att min häst litar på mig i den mån han kan.
Såg nu att mitt inlägg nästan fick min häst att framstå som en rädd stackare som jag bossar med:o Så är inte fallet, han är lugn och trygg om jag får leda och bestämma. Han blir osäker om han ställs i en situation med flera val och jag inte ger några direktiv eller där han får gå först utan att jag ber honom om det.
Jag kan gå in i hagen enstaka gånger och prata och klappa honom utan att han sticker iväg, dock ser han alltid skeptisk ut och är redo att ta till flykten. Det är bara så ledsamt när har en så bra relation i övrigt.
Jag tror att det mkt väl kan ha blivit en ond cirkel nu på senare år, att jag förväntar mig att han ska sticka iväg.. Numera försöker jag ju inte ens eftersom jag blir så ledsen av att se honom sådär.
Blir nästan lite inspirerad av tråden, kanske är det dags att prova igen.

Jag förstod nog vad du menade, tror jag. Du kanske inte är tillräckligt tydlig i dina signaler i hagen? Han kanske vill att du visar tydligare att du vet vad du håller på med? En osäker häst vill hela tiden ha det bekräftat för att våga lita på dig. Hur beter han sig om du gör samma sak på en begränsad yta, som en ridbana eller rundpaddock där han inte har samma möjlighet att komma undan? Det är svårt i en stor hage. Hur agerar han i boxen? Vänder han dig någonsin ryggen?

Jag har haft ett sto med liknande beteende. Hon var visserligen mycket stark och satte hårt mot hårt om man pressade henne, men hon hade dåliga erfarenheter av människor som gjorde att hon flydde om man inte var tillräckligt tydlig och självsäker. Men metoden att fånga i hagen som jag beskrivit ovan fungerade även på henne.

Och det är bara ranglåga individer som "bossar" med rädda stackare... ;) Det trodde jag inte. Men du kanske inte är tillräckligt säker på dig själv i ditt ledarskap och då blir han osäker eftersom han behöver någon som verkligen kan ta över ansvaret. En ond cirkel som du säger.

Senast ändrad:

Du kanske inte är tillräckligt tydlig i dina signaler i hagen?
Jo, jag tror jag är det. Är överlag en lugn och självsäker person bland hästar. Tränat (blivit tränad;)) i NH enda sedan jag lärde känna min häst. Passar bäst med känsliga individer och har hjälpt en del människor som haft kommunikationsproblem med sina "problemhästar". Lustigt när man inte ens kan hantera sin egen häst i hagen. :o

Han kanske vill att du visar tydligare att du vet vad du håller på med?
Vet inte hur jag ska visa det tydligare än vad jag gör. Han blir osäker på "högljudda" människor.
Jag har provat att gå rakt mot honom från olika håll, att gå en sväng i hagen innan, att gå i en halvcirkel till honom osv. Bäst brukar det bli om jag närmar mig flanken snett bakifrån, lägger armen över ryggen, går fram till bogen, har armen om halsen och sedan sätter på grimman. Går jag direkt på bogen går han oftast undan.

Hur beter han sig om du gör samma sak på en begränsad yta, som en ridbana eller rundpaddock där han inte har samma möjlighet att komma undan?
Då går det om man kör på metoden jag beskrivit ovan. Vet han att han inte kan komma undan försöker han inte.

Hur agerar han i boxen?
Flyttar undan för små signaler, behöver inte ta i honom. Avspänd och kontaktsökande/nyfiken av sig.
Han är mkt osäkrare med människor som inte hanterar honom lika ofta som jag. Det syns på hela hållningen att han tycker det är jobbigt om någon han inte känner hälsar på honom.

Vänder han dig någonsin ryggen?
Ja, han gör ju det i hagen, då han vänder om och går sin väg. :(

Det låter ju som att han testar mig när jag ska hämta honom ur en större hage, antar att det är enda gången han känner att han "vågar"?
Kan tillägga att han aldrig någonsin har vunnit en sån här dispyt, förstår inte hur man kan orkar jäklas i tio år utan att få ut ngt av det?

Allt du beskriver påminner mig fortfarande om det sto jag hade förut, som jag berättade om. Hon med alla spökena i bagaget. T o m det där med att närma sig från flanken och att det fungerade mycket bättre när hon visste att hon inte kunde komma undan. Hon var världens mest väluppfostrade när hon väl var "fast". När det gällde henne så handlade allt vårt jobb om att förmå henne att möta sina demoner och inse att hon överlevde. Det där med att komma i hagen löste sig av sig själv då.

Har du upptäckt olika situationer som du verkligen ser att här har han dåliga erfarenheter? Med mitt sto såg jag t ex att hon förmodligen fått stryk när hon inte stått stilla när man satt upp i sadeln. Jag kunde stå bredvid henne och hastigt höja handen som om jag skulle slå henne utan att hon reagerade, men om jag samtidigt hade foten i stigbygeln så blev hon livrädd.

Och när jag frågade om han någonsin vände dig ryggen så menade jag i boxen. Det andra förstod jag ju...;)

Senast ändrad:

Aha, du menade i boxen:idea: :o
Precis som din så är han en riktig gentleman när han väl är fast. En ängel att sko och hantera från marken.

Jo, en hel del grejer har funnits men det mesta har vi tränat bort nu.
Exempel:
Byte av spöhand - hysteriskt skenande häst, nära att krascha ett staket:crazy:
Dra tyglarna över huvudet - kastade sig åt sidan, skakade som ett asplöv.
Efter en skentur av oförklarlig anledning - skakar hysteriskt, på helspänn. Såg ut som om han trodde att han skulle gå stryk. Kunde knappt sitta av för jag trodde att han skulle explodera om jag rörde mig.
Kursledaren skulle klappa honom på halsen - kastar sig åt sidan (har hänt vid flera olika tillfällen).

Han har även varit rätt klaustrofibisk, fixade inte att ridas i paddock. Dock var det bara paddocken det gällde, rundcorallen funkade bra, boxen stod han ju i utan problem förut också så det var säkert ridrelaterat.

Allt detta skedde dock i början, och jag har som sagt haft honom i 10 år. Dock kan han fortfarande reagera när andra vill klappa honom och står/rör sig fel.

Jag hade honom i en mindre hage förut, som var mera vallningsvänlig. Från början gav han upp rätt fort men ju längre han stod i den desto längre tid fick jag valla honom.
Tyvärr kunde jag inte ha honom där så länge då han tvärvägrade att bli fångad av stallägaren (och grimma fick hon verkligen inte ta på) och jag hade tyvärr inte möjlighet att komma och ta in varje kväll. Men eftersom det inte blev bättre så fick det helt enkelt vara, han går in lös nu. Alltid sist, en stund efter de andra, men in kommer han iaf.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama