Fånga hästen i hagen!

Sv: Fånga hästen i hagen!

Mycket interessant att ingen har nämnt att hästar är sååå himla nyfikna!! Ställ dig så nära du kan med ryggen åt din häst, och prassla med ett papper eller rassla med nåt som låter gott, så ska du se att din häst kommer att vilja veta vad som är så interessant, att efter en stund knuffar den till dig i ryggen och stääler sig med huvudet äver axeln på dig! men se till att den får nåt gott varja gång den kommer, typ ett äpple eller nåt.
Prova med att inta bara ta in hästen när det är arbete, utan ta in hästen, borsta, massera, fodra, eller gör nåt annat mysigt och släpp sen ut den igen. Du ska se att det kommer att bli lättare att fånga din häst.
Det blev lite långt, men jag hoppas att det hjälper!;)
Åsa

Jag tänkte samma sak innan jag kom till ditt inlägg.;)

Många gånger har det ingenting med att göra med resåekt eller räddsel. Mest är det det än vansak. Dem har lärt att springa bort.

Hästen är ute i hagen, matte kommer jaga runt hästen lite, matte blir agr och händer en av två saker.

1. Matte ger up och hästen tänker, "kul! ser vad jag lärde matte att springa runt". Nästa gång ta det 1 timmer istället för halv att "fånga" hästen. för evenutellt...sluta matte att springa.

2. Att matte fick tag på hästen och är nu trött och irriterad, slangs på saddeln och sen går ut och rida. Var finns hans belönning? Han är också trött för att jogga runt för en halv timme innan.

Jo, belönningen finns vid altv. 1. När matte kunde inte andas mer och slutade att springa. Eller när han fick äta upp havre och du var inte så snabbt med repet runt halsen. Hur många verkligen går ut "Fånga" hästen och ger det en belönning av nåt sorts och sen släppa hästen. Utan att rida. Bara vara social och har en trevligt stund.

Hästen kommer minnas den sista sak som har hänt när trycket (blir det social, mental, fysisk) är släppt. Dem koppla inte att du har fångat dem och rid lättare eller tog en kortare promenad på deras "dålig dag". Trycket är släppt när du är klar att rida. trycket är släppt på fel stunden. Hänger ni med. Så i många hästar är altv. 1 mycket lättare. även att det kan ta ett par timmar. Till dem är det lättare.

Vill ni "fånga" eras hästar? Ger hästen en anledning till att vill vara "fångat".

I annat ord efter Åsa's Äppel trick, släppa hästen. Sen går därifrån. Då får hästen en belönning och han minns att det var gott att vara "fångat". Lura inte dig själv heller du måste jobba på det. men det en sak som man kan jobba bort.

Det finns många tråder med samma sak och föklaringar i dem.

Sorry Lia! Jag har dem rätt grundinställing och mer. Och jag även fortfarande säger "broke" och "green broke".

ha med en hink med något gott. det brukar funka för dom flesta :banana:

Hej!

Kom bara att tänka på...Har ni aldrig försökt med att vara flera i hagen när det är dags att ta in hästen? Alltså jag menar att när matte går för att ta in sin häst och den sticker iväg.. står det, en två tre andra, utplacerade i hagen. Dom driver hästen mot matte (låter den aldrig stanna) å du står bara still och försöker få ögonkontakt med din häst...när du får det, backa och locka in den som om du skulle ha grimskaftet på! När den väl kommer BERÖM! Låt den stå en stund och vila. Vet inte om det funkar men det gör i alla fall det när man jobbar från marken på en ridplan. Hästen får lära sig att det är lungt och skönt att komma till dig helt enkelt att det är mycket mysigare än att springa iväg. Bara en tanke;)

Men LIA har helt rätt. Går man in med inställningen att just FÅNGA in hästen blir det lätt att man antar någon form av jaktposition (vi är ju rovdjur) och då kommer man aldrig få tag på en känslig/ovillig häst.

Bjud in den istället, tänk att du ska hämta den för att ni ska iväg och ha roligt!

(Min nya fungerar det inte på alls, hon får godis istället... Patsy kom bara hon såg mig men testade ett par perioder på sommarbetet att inte komma, så då fick jag driva runt henne i hagen=.

Hej jag hade samma problem som du med min häst och det tog långtid inan jag kom underfull med hur jag ska göra,men pröva med att ta en hink med tex havre i och skramla lite med den.
För att få din häst upp märksamhet...när din häst sedan blir uppmärksam och sedan kommer låt henne/honom äta lite av havren sedan försiktigt sätter du på grimman-kanske inte går med ängång,men tids nog.Anledningen till att din häst springer iväg är nog kanske att den är osäker,rädd eller helt änkelt inte vill bli fångag för hästen vet att när du har den så är det jobba som gäller.Hästen måste tycka det är roligt att se dig så ha med lite godis till den så ser den dig som något bra!Mvh Ponny ryttaren ;P

Jag fick ett tips av en gammal vis bonde när min häst va svårfångad...Låt hästen å med gimskaftet i hagen. låter lustigt men jäkligt effektivt..jag kortade av det en bit så det inte skulle bli för jobbigt för henne.å de vänjer sig efter ett tag att gå med det.Miin häst va skitjobbig! Jag kämpade i flera månader efter jag köpt henne,så prövade jag detta som fungerade på en gång!!

Skiona skrev:
Finns det någon som har tips på hur jag ska göra med min häst. :confused:
Hon har vill inte bli fångad i hagen. Så fort hon ser mig så går hon iväg, och vi kan hålla på i timmar utan att jag får tag på henne. När de andra kommer och ska ta in sina hästar å min blir ensam kvar i hagen så går hon att fånga. Men det är inte kul att sitta i stallet och vänta på att dom andra ska komma och ta in sina hästar för att jag ska kunna få tag på min. Börjar bli lite desperat på hjälp nu....:crazy:

Jag har hjälp kompisar med samma problem. Min häst blev svår att fånga efter att jag krävt något utav henne, det ville hon inte veta av, hon ville inte att någon annan skulle bestämma över henne. Det gäller att vinna en eller två gånger, sen vet hästen att du inte ger upp och då ger den upp före dej. Första gången följde jag efter henne, men bara i så pass långsam takt att hon skrittade, inte travade. Det funkade inte, då ställde jag i mitten, snurrade grimskaftet i ena handen, hon började springa, precis vad jag ville. Efter ett varv saktar jag av repets fart och till slut slutar jag, då stannar hon ganska snart, om hon inte låter dig komma fram då så manar du på henne igen. Du gör samma procedur, tillslut kommer hästen inse att det är lättare att följa med dig in än att bråka om att inte komma in.
Sen finns det ett annat sätt, att gå efter hästen tills den stannar, och när den gör det stannar du också och sen ska du få tag i henne. Om hon går igen, går du också. Jag och min kompis fick hålla på i 45 minuter med ett dominant sto som blivit lockat av en hink med havre varje gång hon skulle in. Du får testa dessa metoder, någon borde ju funka, allt handlar om att INTE ge upp, om du ger upp blir det ännu svårare att få med dig hästen in nästa gång, och inga godsaker.
Sen när hon väl kommit in kan du ju pyssla med henne så hon tycker det är mysigt i stallet ;)

Hej!
Har en häst,varmblodsto 10 år,inackorderad i mitt stall som är väldigt svårfångad i hagen.Ett till problem är att hon är otroligt aggressiv emot den som försöker ta henne ex.stegrar emot,hugger emot,sparkar emot.
Många hästar jag sett som är svårfångade är fortfarande harmoniska i sitt sätt att vara och "busar"när de inte vill bli fångade.
Men denna häst är så otroligt arg:devil: !?
Även när hon går helt ensam är det problem.
Jag försöker se ett steg längre och tänka om det här är ett problem som är djupt rotat...Tex.att det är minnen från det stressade livet som travhäst,eller att hon haft/har ont när hon arbetat/arbetar och därför har en spärr i huvudet.Tilläggas skall att vid vanliga ut och insläpp vid fodringar är det inte några som helst problem!
Detta har pågått i ca 3 år,hon har flyttat mkt och haft många olika medryttare.
Mitt råd till er med svårfångade hästar är:Bli inte bara arga på er häst försök gå djupare och ta reda på om er häst inte har ont i kroppen eller tex.har dålig sadel,skarpt bett eller om ni helt enkelt ställer för stora krav på den vid arbetet...
Synd att de inte kan tala men det är väl det som är lite av tjusningen "att känna man har känsla för hästen"
mvh Helena

ja, min gamla arab var så... ibland satt jag i hagen i två timmar och var inte så glad, men sedan började jag ta med mig fika och satte mig på en stol i hagen med ryggen åt hästarna, då blev hon nyfiken och kom fram och ville smaka. Jag gav henne godis men fångade henne inte. utan hon fick komma fram till mig flera ggr och nosa.
(det ska vara roligt och spännande att komma till matte)
jag lämnade hagen utan infångningsförsök, och gissa om hon blev snopen. Jag gjorde såhär många ggr. Det tar tid, och jag fick hoppa över ridningen många ggr för min väntan, men det var värt besväret för det hjälpte, fast ibland så såg jag på henne direkt att
"idag får du inte ta mig" då lade jag grimskaftet utanför hagen och "låtsades" som om jag skulle bara gå en vända i hagen.
gick in till stallet en stund och gick sedan ut och satte mig på huk, då kom hon fram minsann, hon följde efter mig som en hund då. men jag tog fortfarande inte med henne ur hagen den gången heller utan bara gav lite godis när hon kom fram. sen gick jag in i stallet igen en stund.
(hon stod då kvar och tittade efter mig)
efter många många ggr så kom hon fram till slut.
(ett test på ledarskapet)

detta funkade på min gamla häst iallafall. hoppas du får "fason" på din

alla sätt är bra utom dom dåliga ;)

Min kompis syrra hade problem att fånga sin häst så tillslut gick hon bara ut i hagen för att klappa om honom och ge honom morötter och efter ett tag var det inga problem att fånga honom.

Märkte samma sak på min häst. Brukar alltid vara i hagen mycket och kela med henne men i sommar så har jag inte haft lika mycket tid så när grimman kom fram stack hon iväg. Och det hjälpte inte att man gick efter henne för då sprang hon iväg så långt hon kunde (vilket var långt för hagen är på ca 10ha) men när man gick dit´mer bara för att vara med henne gick det bättre. Lika dant att om man sätter grimma på dom så ska det inte alltid betyda att nu ska dom ut o jobba. Funkar för min varifall :)

Men det är bara till att testa sig fram

carinaso skrev:
Det beror helt på vilken typ av häst det är hur snabbt man kan få det här att fungera, men det kan i alla fall vara värt ett försök.

När hon vänder och går, driv på henne ordentligt bort från dig (snurra grimman t ex och spring efter). Ha inställningen; "jaha, vill du ha det på det viset, så spring då". Fortsätt driva henne en stund, helst så att hon får galoppera ordentligt. Hon får inte stanna och vila. Efter en stund slutar du driva och ger henne en chans att ändra sig.

Om hon vänder upp mot dig och verkar intresserad av vad du vill, så går du bara fram till henne som om inget har hänt och tar henne. Om hon går iväg igen eller vänder sig bort från dig, så driv på igen. Fortsätt så tills hon låter dig ta henne.

Syftet är att det ska bli jobbigt för henne att inte lyssna på dig. Hon väljer själv. Så länge hon är arrogant mot dig (= vänder ryggen till och går iväg) så får hon springa (= jobbigt).

Problemet är att det faktiskt finns hästar som hellre springer sig löddriga i timmar än att låta sig fångas, men de är faktiskt ganska få. De flesta ger upp efter ett tag. Och problemet brukar försvinna förvånansvärt snabbt då.

Sedan kan det ju krångla till det om man har jättestora hagar. Då kan hästen komma undan genom att springa långt bort och sedan vila ett tag innan man själv hunnit fram och då är ju vitsen borta. Eller att det är många hästar i hagen som blir stressade av sånt här och deras ägare kanske inte uppskattar det. Men de flesta hästar brukar snabbt inse att man inte är ute efter dem och stannar då och tittar intresserat på. Och det märker du ju när du provar.

Du kan även träna detta på en ridbana eller i ett ridhus. Hästen får springa så länge den inte står stilla vänd mot dig och stannar kvar tills du kommer fram eller kanske om du har tur t o m kommer självmant till dig för att se vad du vill egentligen. Efter ett par pass på ridbanan brukar det gå mycket lättare att hämta i hagen också.

Glöm bara inte att vara konsekvent så att den inte lär sig att det går bra att komma undan ibland.

Lycka till!

Carina på Silver Arabians

så gjorde jag och det fungerade.. nu kommer hon alltid till mig när jag ska hämta henne.. fast med några undantag när hon brunstar.. hehe menemen.. ston e sånna;)

CARINASO!

Jag tycker din metod var jättebra (det första du skrev) men jag kan inte hålla med om att hon ska gå direkt fram och fånga hästen pga 2 saker. Mna vill ju att hästen ska komma till en, och för att man kan vara tvungen att börja om igen.

Därför anser jag att man ska göra så som du sa, men sen inte gå direkt fram till hästen utan tex gå förbi hästen och se om den följer efter och isåfall ta den...

Men det är bara vad lilla jag tyker :smirk:

Jag hade samma problem som du ibörjan. Nya hästen var en skygg dam, det visste jag innan. Litar inte riktigt på människoror.
Jag prövade metoden att driva henne när hon gick iväg men det fungerade inte (för mig). Istället följde jag ett annat råd. Jag gjorde så att jag närmade mig henne utan att verka vara ute efter henne (klappade de andra hästarna och betedde mig som jag hade ett ärende med dem)och närmade mig henne långsamt. När hon trodde att jag skulle till henne så tittade hon bort och då stannade jag och knöt skorna eller diskuterade växtligheten:D . När hon tittade på mig så gick jag iväg lite åt andra hållet. Provade igen och varje gång hon tittade på mig så gick jag iväg tills hon närmade sig mig för att undersöka vad jag höll på med (på lite avstånd). Detta upprepade jag tills hon slutade gå undan eller titta bort när jag kom mot henne(tog ca 10 dgr)plus att jag fodrade i hagen ofta:angel: . Efter 1 månad kom hon när jag visslade(skönt i stor hage) och nu, efter snart 2 månader, gnäggar hon när jag kommer och följer mig i hagen utan grimma även när jag släpper ut henne:love: . Mitt tips om hästen är skygg: låt det ta tid och förtjäna hästen förtroende så får du tillbaks hundrafallt.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama