Fånga hästar

Sv: Fånga hästar

Mina hästar har alltid varit ute mycket, även om nätterna, men de "får" inte vara ute utan ligghall. De får mat i hagen varje dag. Men det hör inte hit. Jag vill kunna få tag i mina hästar när jag vill - inte när de vill.

Ingen bra idé att ta in på morgonen eftersom jag åker till jobbet kl.6.

Zebrina: Jag är mycket i hagen utan att ta in hästarna.

En metod som hjälpt mig även i stora hagar är denna:

Jag går lugnt mot hästen, bestämt men lugnt! Så länge hästen står kvar så fortsätter jag men om hästen ens tänker att den ska sticka så jagar jag bort den! Viftar, snurrar med grimskaftet och smackar på.. När hästen stannat igen så gör jag samma sak.. Går lugnt men bestämt emot den och vid minsta tanke på att sticka så smackar jag på den igen! Detta behöver bara upprepas några gånger och sen står hästen kvar och låter sig bli fångad! Detta har fungerat på ALLA hästar jag provat det på! Vissa tar det liiite längre tid med än andra men aldrig att jag behövt hålla på mer än kanske max 15 minuter! Ofast är det bara några minuters procedur och sen står hästen där.. Framförallt när man gjort detta någon gång tidigare.. då ger de upp rätt snabbt!

Lägg till en timme så kommer vi närmare sanningen. Jag har försökt men han tycker bara det är roligt. Helst om han får med sig de andra också, och det brukar han få de första 15 minuterna. Jag kommer sällan så nära så det ens kan kallas att jag jagar iväg honom - den första halvtimmen. Sedan håller han sig lite närmar och helt plötslig står han helt stilla och låter sig fångas (efter 1/2 till 1 1/2 timme). Men han kommer inte fram till mig. Han får alltid beröm när jag fått tag i honom. Sedan brukar han låta sig fångas hur snällt som helst en tid, innan det är dags igen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar