Fånga hästar

Sv: Fånga hästar

Jag tycker att det är dumt att muta hästar, de ska lyda utan att förvänta sig att få godis för det.

Det där är ju som att tycka att det är dumt att du får lön. Du skall arbeta utan att förvänta dig få betalt för det.

Man skall självklart inte springa runt med godiset i handen men när man har fått tag på hästen så är det inte fel att ge den något gott. Men precis som det är med hundar så är inte alla individer så motiverade av godis. Har man en matintresserad individ så är det betydligt lättare att träna in saker.

Man kan se infånging som vilken träning som helst. Skillnaden är att man inte lär hästen att buga på kommando utan att komma till en på kommando.

En häst jag hade för länge sedan var helt hopplös att fånga i hagen. Jag som är lite lat av mig hade ingen lust att jaga honom i hagen varje dag. Så jag började i boxen med att säga ordet "kom" och direkt efter ge honom en sockerbit. Det tog kanske bara 20 sockerbitar innan han kom direkt till en i boxen.

Efter det så tränade jag i stallgången på samma sätt. När det fungerade så flyttade jag ut i paddocken. När det fungerade så var det ute på gårdsplan i longerlina. Efter en vecka så vågade jag prova det ute i hagen. Och se där han kom med en gång. Då blev det många sockerbitar.

Jag gav honom en sockerbit vid ordet kom i kanske en månad. Sedan bara varannan gång och till slut efter kanske 3 månader bara någon enstaka gång då och då för att han skulle få känna sig duktig. När ett beteende väl är befäst så kan man börja ta bort belöningen. Det viktiga är som sagt att inte muta hästen men att belöna den är en helt annan sak.

Mvh

Tora

Det var en konstig inställning, men alla blir ju saliga på sitt!
Ska barn också ha belöning varje gång de gjort som de blivit tillsagda?

Själv får jag min häst att göra det jag vill utan att stoppa mat i truten på henne och är nöjd med mitt sätt! Avskyr hästar som börjar kolla efter godisfickor eller nafsa efter händer.

Fast det är väl ändå skillnad på hästar och barn? Jag behandlar i alla fall inte mitt barn och mina hästar på samma sätt. Bla så har barnet en helt annan förståelse för handling och konsekvens än hästen. Fast det kanske inte är så självklart att hästar och barn är två helt olika saker?

Ingen av mina hästar naffsar eller tigger. Anledningen till det är att de får godis som belöning när de har utfört något som jag vill att de skall utföra.

Det är ju samma sak som när man tränar hundar att lära sig sitta tex. Fast du kanske tycker att man skall träna hundar utan belöning också?

Fattar inte den här hysterin över att man inte får belöna hästar med godis när man skall lära in något.

Genom åren så har jag träffat på en del såkallade problemhästar, bla en som stegrade sig så fort ryttaren ville att den skulle rygga. Det tog mig inte mer än ett ridpass innan den backade snyggt för skänkeln. Detta tack vare godisbelöning i rätt situation.

Jag har även sett hästar som är klickertränade. Aldrig att jag har sett hästar som är så otroligt motiverade till att göra rätt. Den arbetsglädjen är helt otrolig. De vågar också prova saker och ting på ett helt annat sätt än vad jag tidigare har sett hästar göra. Man kan riktigt se hur de tänker "Hur skall jag göra nu för att det skall bli rätt".

I "normala" fall så behövs det säkert ingen godisbelöning men om man stöter på problem och/eller vill lära in något "trick" hos hästen så är det absolut inget fel med att ge godis som belöning.

Mvh

Tora

alla har inte förstått morotens värde;)

En muta går inte att ge ett djur, däremot belöning. Positiv betingning.

Jag kastade grimman i rumpan på en häst på 80-talet. tja den vände o kom o fick givetvis en godsak

Jag kastade grimman i rumpan på en häst på 80-talet. QUOTE]

Hästmisshandel!!! Inte konstigt att du måste muta den för att den skall komma till dig! :D

Skämt åsido. Jag förstår inte vad hästfolk har så emot belöning i form av godis. Är det för att den lilla älsklingshästen skall göra saker som jag vill för att den älskar mig? Eller är det för att hästfolk har gett sina hästar godis i tid och otid och därför har godisbelöningar fått så dåligt rykte?

Visst kan man träna utan godis, det finns andra belöningar. Men det är få som är så otroligt motivierande som just mat.

Mvh

Tora

Ge dem betfor inne på kvällen :)

Våra hästar kommer varje kväll oavsett väder eller tid, för att få äta sin betfor. Den ena går själv och aldrig att hon skulle få för sig att sticka iväg när det finns godis inne som kanske nån annan snor.

Ja jag tycker att man ska träna hundar utan belöning och jag vet de som lyckats med det också.

Fortsätt med godis om du behöver det, jag får djur att göra som jag vill ändå och klarar mig utan.

Precis!
De blir inte nafsiga av att få en bit- när man är nöjd.

Ännu bättre är det vid inlärning av ngt nytt som dessutom är svårt.

När det sen är lätt för den- ja då räcker muntligt beröm.

Mina får ju morot när de kissar på kommando- alltid.
Där kan jag använda det som "muta". Det är det värt:banana:

Jag gör lika med hund- de får när de är riktigt duktiga ... i början.

Jag har lärt katter att sitta o ligga genom mat- i början.

De är mer lättlärda än hundar- om man bara försöker.

Senast ändrad:

Jag ger inte hästarna belöning i form av godis mer än i något enstaka fall. Härom dagen blev ett sådant. Jag har en häst som jag haft i två år som jag inte gett godis någon gång vad jag kan minnas. Hon är lite väl rädd om sitt huvud men stack fram nosen på ett sätt som hon inte brukar göra. Då fick hon en morotsbit som jag hade i fickan - till kaninen (jodå, han fick också ;)).
Nästa gång jag gick fram till henne försökte hon nafsa mig i fingrarna för att se om jag hade mer godis, och det hade jag naturligtvis INTE!

Har läst någonstans att hundar och hästar ser på belöning i form av mat på olika sätt. Hundens förfader fick fånga sitt byte och då blev maten belöningen. Den kanske fick gå dagar utan mat, medan hästens förfader däremot hade tillgång till mat dygnet runt, kanske i små mängder men den åt nästan hela tiden. I grova drag - missförstå mig rätt!!

Ja jag tycker att man ska träna hundar utan belöning och jag vet de som lyckats med det också.

Fortsätt med godis om du behöver det, jag får djur att göra som jag vill ändå och klarar mig utan.

Det beror så mycket på vilken hund man har. Det är en väldigt skillnad att träna en dalmatiner och en labrador. Sen är olika hundar olika triggade. Vissa fungerar bra att belöna med tex lek och är helt ointresserade av mat.

Men ja jag kommer att fortsätta träna med godis. Jag får på tok för bra resultat på det för att sluta.

Mvh

Tora

Jag ger inte hästarna belöning i form av godis mer än i något enstaka fall. Härom dagen blev ett sådant. Jag har en häst som jag haft i två år som jag inte gett godis någon gång vad jag kan minnas. Hon är lite väl rädd om sitt huvud men stack fram nosen på ett sätt som hon inte brukar göra. Då fick hon en morotsbit som jag hade i fickan - till kaninen (jodå, han fick också ;)).
Nästa gång jag gick fram till henne försökte hon nafsa mig i fingrarna för att se om jag hade mer godis, och det hade jag naturligtvis INTE!

Då är det väldigt viktigt att man inte ger den godis när den naffsar. Tror att det är där de flesta gör fel. De tycker kanske synd om hästen som vill ha mer eller tycker det är gulligt när hästen tigger lite. Men man skall akta sig för att belöna sådant man inte vill ha.

Mvh

Tora

Tora, måste säga att jag, fram tills jag läste din syn på saken, varit emot att ge hästar godis för att få dem komma i hagen. Men det är säkert som du säger, det är en belöning för ett kommando. :) Har inte riktigt tänkt på det på det viset innan. Jag vet en tjej som visslar på sina hästar i hagen och de kommer båda i full galopp. Suck. Vi köpte två hästar för 3 veckor sedan och jag vet att allt inte går på en dag, men det här med att "jaga" hästar för att antingen ut och rida eller få in dem i stallet för natten, tja, det är inte riktigt min grej.. Och så såg jag på hästprogrammet förra söndagen tror jag det var i Kanal 1, han Tobias som kallade på sin häst som kom direkt. Ser ju underbart ut! Så jag tror definitivt att jag ska pröva din metod! I dagsläget har jag två hästar som ofta går sin väg när antingen ridning eller natt i stallet vankas, ska man träna en och en då tror du? Detta blir ju hur spännande som helst!! Tack för idén!

Som jag skrev tidigare så har jag inte gett stoet godis på två år men hon försökte nafsa direkt. Måste vara ett beteende som är befäst sedan tidigare (innan hon kom till mig).

Jag har också samma infångningsproblem ibland. Tycker ditt kom-kommando kan vara värt ett försök, trots att jag har dålig erfarenhet av godisbelöningar

Blev konstigt här. Sorry!

Senast ändrad av en moderator:

För att vara extra tydlig i inlärandet av -Kom!
så gör jag som med hunden- har grimskaft på o ger samtidigt en signal via grimskaftet.

kommer inte hästen sen gör jag om träningen o ger givetvis en morot.

Om de inte får i tid o otid blir de inte nafsiga!!!

Man har stor nytta av just det kommandot- som vid lastning eller för att inte behöva dra i den.

För lastning även -Gå in! Det som vi har tränat var dag den ska gå in i boxen.

Senast ändrad:

Mina har alltid kommit på inkallning.
Busvissla funkar bra och ligger vinden på så de inte hör så hojtar jag bara HÄÄÄÄSTARNA!

Alldeles för lat för att orka hämta dem i hagen själv..:D

Släpa ut mat i hagen och gå ochlägg dig med gått samvete!

Mina hästar har lärt mig att på natten ska man vandra och äta, gå in och sova, det gör man när det är ljust! De har äntligen lyckats uppfostra husse!

Har de gott om grovfoder som garanterat räcker hela natten så går det ingen nöd på dem. Om du erbjuder dem att bli intagna och de inte vill, men då får mat ute, så har de ingen anledning att rusa runt. Det är fullt möjligt att det lugnar ner sig när de lärt sig!

Om du tycker att du vill ta in dem för att torka, gör det det första du gör på morgonen och släpp sen ut dem innan du åker om du jobbar eller pluggar.

Prova så får du se, men det tar ett tag för dem att tro att det är sant.

Mvh Ptr

Hästar som hoppar över staketet vid dålig väder och själva klampar in i stallet då, om man inte kommer och hämtar efter tredje gnägget sådär..:p

Jovist är det kul att de har olika vanor.
Min misstanke är att det är i stallet man får mat. Men det är gott att de rusar dit och inte vart som hellst när de är på rymmen:)

Ptr

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar