Fånga häst i hagen...

Sv: Fånga häst i hagen...

LIA skrev:
Efter att ha läst inläggen i tråden, inställer sig automatiskt frågan:
Är ni nöjda med den kontakt, ni har med era hästar? :confused:

LIA

Den frågan kom upp i mitt huvud också. :idea:

Jag tror att om hästen trivs med umgänget och uppgiften den ska göra efter den har hämtats i hagen så kanske det är roligare att komma.

Är det bara jag som reagerat på överskriften? :crazy:
Fånga häst? :confused:

Det är kanske det hästen känner? Att den blir fångad, alltsä.

LIA skrev:
Efter att ha läst inläggen i tråden, inställer sig automatiskt frågan:
Är ni nöjda med den kontakt, ni har med era hästar? :confused:

LIA
Ja! min häst och jag har mkt bra kontakt utom när hon är i hagen och vill stanna där! jag kan mkt lätt gå fram till henne när jag inte har grimman med mig. dessutom gör jag saker som jag vet att min häst tycker e kul. Jag har bara mött Travhästar hittills som inte vill komma in från hagen, och det är min också.

och om ens häst inte skulle vilja bli hämtad från hagen måste inte det betyda dålig kontakt! :eek: :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Bara för att man har världens bästa kontakt så betyder inte det att hästen kommer som en hund och vill lämna allt bete :smirk:

Alla mina hästar har i regel varit lätta att ta i hagen, men de få gånger de har velat annat så har det varit när vädret har varit riktigt uselt, spöregn och elände. Normalt kommer de oh stoppar huvudet i grimman, men just vid äckelväder så har de önskat annat Jag vet inte om det har med saken att göra egentligen, men det är iallafall mönstret jag har sett.

*lånar knapp*

Denna diskussion kan hålla på i evigheter enligt mej...

Alla som anser att man ska "lura" hästen att tro att man INTE ska fånga den tycker jag e ute i fel "riktning" för de hela går ju faktiskt ut på att just fånga hästen... Börjar man "lura" dem blir de bara misstänksamma mot människor i allmänhet (min erfarenhet)...

De som antyder att man har en "dålig" relation till sina hästar bara för att man inte får tag i sin häst i hagen får väl tycka det men vissa hästar ÄR svårfångade.

Jag "mörkar" aldrig min avsikt, ska jag hämta hästen i hagen har jag med mej grimman, den e FULLT synlig å går hästen sin väg är det helt sonika bara att vandra... Som nån annan sa... Man får ALDRIG i det läget ge upp. Då vet hästen vad som gäller... Den ska få på sej grimman.

Sen kan man ju göra en mindre "affär" av de hela å kanske inte bara komma med grimman vid ridning mm... Utan ha de som "standard"... Ska man ut till hästen så har man grimma å grimskaft med sej...
Ska man visitera tex så ska grimman på så man kan hålla hästen medan man gör det å när det är klart så av med grimman...
Även om de handlar om att bara gå ut å kela med hästen så ska grimman sättas på ... dessa e bara exempel... Men då kommer ju grimman bli "tråkig"... Sen att den är det i "mina fall" för jag har som sagt oftast bara grimma om jag ska ta in hästen ;)

De som antyder att man har en "dålig" relation till sina hästar bara för att man inte får tag i sin häst i hagen får väl tycka det men vissa hästar ÄR svårfångade.
1 Så länge somliga ser det som "fånga", kommer vi aldrig att förstå varandra.
2 Tycker du att det är självklart, att vissa hästar drar sig undan sin ägare? Att dom "bara är såna"?

LIA

Hade precis samma problem med min häst innan jag fick på honom grimman (idag)! Jag har kunnat gå fram till honom utan grimma och pysslat om honom och så men så fort grimman åkte fram sprang han iväg! Han är inte rädd för den han vill bara inte bli fångad. När han stod och solade i den sköna solen gick jag och min kompis lugnt fram till honom (jag hade grimman bakom ryggen) och klappade lite på honom. Sen tog min kompis upp ett ben så han inte skulle kunna springa iväg medans jag tog fram grimman och satte på den. Han blev lite chockad bara sen brydde han sej inte. Men gör det absolut inte om hon är rädd för grimman, då blir det nog bara värre! Jag kunde göra så för att jag vet att han bara fjantar sej!

Lycka till!

LIA skrev:
1 Så länge somliga ser det som "fånga", kommer vi aldrig att förstå varandra.
2 Tycker du att det är självklart, att vissa hästar drar sig undan sin ägare? Att dom "bara är såna"?

LIA

! Jag går ut i hagen med grimma och FÅNGAR hästen om jag ska göra nåt med den... Sen får du kalla det du gör för vad du vill men enligt mitt "tänkande" så skulle jag nog tro att du gör detsamma (fångar din häst när du hämtar den alltså)...

2 Självklart ? men jo jag accepterar att hästar kan vara svårfångade.... Jag har som mest haft 9 hästar i stallet (alla egna) och alla var inte lika lätta att fånga, det kunde bero från dag till dag tom... Men oftast hade jag inget problem då jag red dem efter att ha tagit in ALLA hästar och inte särskilt ofta tog in dem en å en... Men jodå de hände att jag var tvungen att ta in hela flocken för att få in en spec häst... Att de "bara är såna" e väl inget konstigt ? Alla är ju olika ...

Vi hade en svårfångad häst i stallet förut....han ville absolut inte komma utan sprang bara ifrån en....det jag fick lära mig då va att jaga på honom.......jaga honom tills han vill stanna...när han är påväg att självmant stanna så skulle man jaga på honom ännu mer...men vi gick inte bakom hästen utan mana på honom i trav o galopp..... när man tillslut ser att hästen börjar tröttna så ska man bara jaga på den lite till....sen skulle man säga åt honom att stanna....då kom han fram o lät sig fångas..

Min shettis va också svårfångad när han gick med andra hästar....då fick jag sätta mig på huk med ryggen ifrån honom....helst skulle jag pyssla med något...då komhan fram till mig pga nyfikenhet...då kunde man sakta lura på honom grimman :smirk:

Hälsningar Malin

(hoppas du förstod...skrev detta under stor trötthet.. :crazy: )

1 Nej, jag "fångar" inte mina hästar! Som sagt, vi förstår inte varandra.
2 Vad kan jag säga, annat än "vi förstår inte varandras sätt att ha häst"?

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka