Fånga häst i hagen...

Sv: Fånga häst i hagen...

Jag är nöjd för det mesta men i dessa situationer är jag gräsligt missnöjd! :crazy:

kom med godis, det brukar alltid funka för mig! Jag kan först ge en liten morot sedan så håller jag moroten så att hästen måste trä huvudet i grimman för att nå moroten... kanske du redan har testat, annars kan det vara värt ett försök!

Problemet kanske då istället kan vara att hela flocken kommer springandes och också vill ha godis...;)

Jag kan skriva under på Inte_Ungs förslag. Jag har hämtat en av hennes hästar i hagen, och han ville inte alls komma in, speciellt inte med en "främling". Som tur var hade jag fått veta hur jag skulle göra, men det räckte med tre-fyra steg efter honom så suckade han och kom sedan och höll fram huvudet för grimman. Det var som att han tänkte att "Äsch, hon kan knepet." ;)

På medryttarhästens ponnypolare har jag kört att jag pysslar med alla andra hästar när hon tjurar och inte vill bli "fångad". Efter ett tag blir hon sotis och kommer lite närmare. Då ser jag till att jag går längre bort och det slutar ibland med att hon springer ikapp mig och nästan nafsar efter grimman. Älskar den lilla skrotmärren! :love:

Alltså, det är lite drygt att säga att man har dålig kontakt med sin häst för att den inte vill gå in från grönbetet. Jag anser mig ha en ypperlig kontakt med mina hästar, men den ena var lik förbaskat svår att få in första dagen hon gick på bete ... sen när hon insåg att hon fick komma tillbaka till maten/kompisarna efter ridturen/pysslet, så gick det bra sen. De visar ju bara att de vill stanna och leka i gräset, det är inte så konstigt, och det är ganska individuellt hur de beter sig. Min andra häst kommer alltid glatt travandes när jag kommer och vill bli fångad, men jag har inte bättre kontakt med henne än den andra.
Om någon har ett problem är det bättre att ge tips och råd, även om de skulle ha dålig kontakt (för då kanske den blir bättre). Om man bara skriver ner personen i fråga för att den har problem och påstår att den har dålig kontakt med sin häst kommer man sluta be om råd, och därmed kanske må sämre med sin häst.
Och det är inget att eftersträva.

Bara en kommentar om vad jag tycker om sådana bemötanden.

Till trådskaparen : Tycker du har fått många bra råd, och jag har inte mycket att tillägga :crazy: . Men lycka till !

Alltså, det är lite drygt att säga att man har dålig kontakt med sin häst för att den inte vill gå in från grönbetet.
Om du menar att jag påstått det, undrar jag var du sett det?

Om någon har ett problem är det bättre att ge tips och råd, även om de skulle ha dålig kontakt (för då kanske den blir bättre). Om man bara skriver ner personen i fråga för att den har problem och påstår att den har dålig kontakt med sin häst kommer man sluta be om råd, och därmed kanske må sämre med sin häst.
Förstår du inte, att det är svaren jag ifrågasätter och inte Snorpan? :confused:

Du tycker råden är bra? Det tycker inte jag. Vi har båda rätt till våra uppfattningar, eller?
För din information, diskuterar Snorpan och jag ämnet under NH, eftersom hon la in samma fråga där.

LIA

LIA skrev:
Är ni nöjda med den kontakt, ni har med era hästar?
Den som jag behöver gå efter ibland är vildfångad på Island.
Så han blir lätt förvildad igen.
Och då så glömmer han bort kontakten med mig och andra människor.
Det är ett litet problem som vi har varje vår i maj.
Och det håller i sig.
Jag har känt honom i mer än 20 år och det sitter liksom kvar.
Det är nog svårt att få ut vildhästen helt ur en häst som en gång varit vild.

Så fort som jag har fångat honom så är däremot kontakten fantastisk.
Han är min trogne vän, inte ägodel.

Jag läste att du tänkte behålla grimman på sedan.
Det skulle jag aldrig göra.
Grimmor det har man på hästar när man leder och hanterar dem men aldrig annars.
De kan fastna i både det ena och det andra eller så åker de av hela tiden.
Och skavsår ger de också.
Dessutom så skall ju hästen vara ledig när den är ledig och slippa ha dominansverktyg på huvudet.

Jo, jag kanske överreagerade en aning, jag tycker bara det är så onödigt att ifrågasätta hur bra kontakten med hästen är för att man har som du sa 'olika syn på saken'.
Och det är väl bättre att lägga in ett eget råd då, eller förklara varför de andra råden är usla, än att bara antyda att de som ger råden har taskig kontakt med sina älsklingar.

Min häst kan vara lite svårfångad ibland och jag brukar göra precis som Inte_Ung, gå efter honom tills han tröttnar. På något sätt verkar det som att han inte gillar att trä grimman över öronen (väldigt rädd om sina öron) så jag brukar knäppa upp grimman så jag kan ta på den utan att trä över öronen. Sen får han alltid en liten godisbit efter att jag satt på grimman, som en liten belöning.

:confused: Läs innantill! Därefter kan du, om du fortfarande vill, kritisera mig, för det jag skrivit!

LIA

Kan du leda din häst med grimskaft runt halsen?
Hålla den med grimskaft?

Göm grimskaftet i ena tröjärmen. Gå fram till hästen, krama om hästen, dra med andra handen ut grimskaftet ur tröjärmen. Hästen är fångad.

Sedan kan du leda den till grinden där du har grimman eller så knäpper du grimman runt magen på dig själv under tröjan och tar fram när hästen är fångad om du tror att du inte kan leda hästen (typ om de andra hästarna springer omkring).

Detta är min nödlösning jag fått använda när jag fångat enstaka hästar. Även min häst har jag fångat på det här viset men då föredrar jag att sedan träna ledarskapsövningar för att undvika detta.

Även så "ska" man fånga hästen, gå till grinden och ta ut den, ge den mat och eller pyssla med den och släpp sedan in den i hagen igen.
Eller så fångar du hästen. Leder den till grinden och där ger den en morot kanske och sedan släpper den direkt igen.

Så att den inte förknippar fångandet med arbete! :idea:

Många tips, lycka till // en som varit med ;)

Om du vill veta ledarskapsövningarna som har hjälpt mig så att jag idag kan fånga min häst i hagen så kan du pm:a
Min häst var ohanterad tills han blev tre och jag köpte honom. Han hade bara gått på lösdrift, fick knappt ta på hästen. Idag kommer han i hagen :)

Senast ändrad:

Knäppa grimman runt magen :eek: så stora grimmor finns inte så de passar min mage :D

Annars bra förslag :D

Mitt tips är att du går ut till henne i hagen, när du kommer fram pratar du lite och ger en godbit osv. sen går du igen. upprepa några gånger. efter ett tag lär hon sig att det är trevligt när du kommer och att du inte tänker ta henne ifrån sin flock (eller vad det nu är som är så trevligt ;) ) .

sen gör du likadant, men stannar en meter framför henne och sträcker fram handen med godis. vänta tills hon går emot dig och tar godiset. hon måste ta första steget, så stå inte för långt bort första gångerna! efter ett tag bör du kunna gå längre oc längre bort, och hon ska då komma.

när hon har börjat komma till dig tar du på henne grimman och går nåt varv i hagen. släpp henne igen och gå därifrån. upprepa. när hon accepterar att du tar på henne grimman och går snällt med dig så gå ut ur hagen och gör vad du nu vill, gå till stallet eller så. ge henne gärna en godbit och vatten så att hon tycker att det är trevligt, pyssla lite med henne osv (du vet nog bäst själv vad hon gillar).

sticker hon när du kommer så gör inte så stor grej av det, stå inte och skäll på henne (tror jag inte du gör) för då blir du ju otrevlig att komma till. gör istället ett nytt försök att närma dig. och igen och igen... tålamod är guld värt!!!

min polle kommer (numera) till mig när jag ropar,men jag har fortfarande som vana att ge henne en godis när hon fått på sig grimman och en godis när vi lämnat hagen.

tipset att följa efter är nog efektivt, men i en beteshage blir det ju outhärdligt för dig...

lycka till!!! ha tålamod som sagt...

:rofl:

Nu när du säger det så tror jag att jag själv den gången hade trätt in mitt huvud i grimman så den hängde runt halsen på mig under tröjan :idea:
Hursomhelst, grimman får inte synas :devil:

Som jag sagt tidigare så är det inga problem att få komma fram till henne och hon kommer gärna till mig också om jag inte står för långt bort. Det verkar inte spela någon roll om grimman syns eller inte så fort jag börjat trä på den så sticker hon (inte innan). Hon är en slug dam minsann.

Nu är problemet löst, iallafall kortsiktigt! :) Grimman är på! :)

/En lättad Snorpa

När du kommer fram till henne så lyft upp ena frambenet så kan hon inte springa iväg, eller ställ dig brevid halsen och lägg den över axeln.armen som hälsens hals vilar emot tar du på andra sidan av hästen och håller i manen där. försöker hästen fly så mota tillbaka den och släpp bara taget om hon är på väg att "explodera" har själv en sådan häst.. :(

Går du rakt emot henne när du ska hämta in henne? Gör inte det i så fall, det visar hästen att du är ett rovdjur. Gå i låånga bågar emot henne, är på väg bort stanna och vänd sidan till. Stannar hon så fortsätt gå. I långa cirklade bågar mot henne.

Tillslut om du kommer fram så nära som en halvmeter (detta kan ta tid!) så gå bara därifrån. Rör henne inte. Fortsätt nästa dag och fortsätt. Om du har tur så kommer hon och möter dig en dag :)

Seabaz skrev:
Nu när du säger det så tror jag att jag själv den gången hade trätt in mitt huvud i grimman så den hängde runt halsen på mig under tröjan :idea:
Hursomhelst, grimman får inte synas :devil:

:rofl: stor skillnad på hals & midja :angel: då förstår jag

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka