Lycanthrope

Trådstartare
Vi hämtade hem nordis i tisdags.
Hon har gått på bete och blivit betäckt hela sommaren.

Hon var inte så fet som jag trodde, bara tjock.
Hon har dock ränder på hovarna, vissa kallar det fångränder, vissa foderränder.. Hon är inte svullen, inte varm, inte halt.

Jag blir bara lite nojjig över om det kan vara fång på gång?
Vet inte när såna ränder dyker upp riktigt.

Hon hade fång en sommar för 8 år sedan, bara väldigt lindrigt och har efter dess gått på bete på somrarna (inget superbete) och det har gått bra. Har dock vant henne försiktigt vid bete och nytt foder.

Tacksam för tips! :D

Sv: Fång?

När du ser ränderna är det ett tag sen fånanfallet. Men kolla på ränderna, är de på samma häjd både mitt fram och bak mot trakten, eller går de lite nedåt eller uppåt vid trakten?

De är lika långt från kronranden överallt på hoven. De följer liksom kronrandens linje eller hur man ska säga, och den är ju inte spikrak hela vägen utan närmre marken vid trakterna.

Linjerna har samma avstånd till varandra överallt, några mm.

Då är det troligen foderränder. De har samma avstånd till kronranden och 'mellan varandra' runt om, medan fångränder har vidare mellan ränderna i traktdelen.

110% säker kan man ju inte vara, men generellt. Och då hästen saknat tecken både på akut fång och på fång nu så talar ju det mesta för foderränder.

Kan de ha kommit när hon åkte dit på bete då? Det var i slutet av maj tror jag. Ränderna är ju inte nya direkt utan sitter några cm ner.

Det är typ 5 ränder i rad så att säga. Ovanför den 4e är fåran lite djupare innan den 5. Sen är det 2 cm och en svagare rand till, sedan 1-2 cm till kronranden..

Min haflinger ponny fick fång i sommras.
Hon har sådan ränder , men om du vill vara säker åk till klinik eller ta ut vet eller duktig hovslagare.
De känns som i ditt fall är de nog fång , kanske lindrig.
Har hon stela muskler i nacken?
typisk fett nacke menar ja ?
De hade min ponny.

Ja hon är hård i nacken men har inget svullnad eller hälta eller ömhet överhuvudtaget, så jag vet inte jag. Och överallt jag läst har det stått att foderränder ser ut såhär och fångränder på ett annat vis. Hovslagaren kommer ändå idag så han får kika.

Det är typ 5 ränder i rad så att säga. Ovanför den 4e är fåran lite djupare innan den 5. Sen är det 2 cm och en svagare rand till, sedan 1-2 cm till kronranden..

En bra måttstock för att ta reda på när förändringarna skett är att det tar ca en månad för hoven att växa en cm.

Tack! Då verkar det stämma med när hon kom till betet.

Hovis var här idag och sa att det är fångränder,
Jag ska hålla henne under uppsikt dock men litar på det.

Tack! Då verkar det stämma med när hon kom till betet.

Hovis var här idag och sa att det är fångränder,
Jag ska hålla henne under uppsikt dock men litar på det.

AW har skrivit en bra beskrivning av fångränder här i din tråd.
Men om din hovis menar att det är fångränder så bör du väl tro på det? En hovslagare måste väl ändå kunna se skillnad på fångränder och foderränder. Det tror jag i alla fall. Om h*n inte kan det så kan man undra vad den hovisen kan.
Jag menar helt enkelt att man i första hand bör lita på de hovslagare/veterinärer man anlitar och som har sett hästen i verkligheten. Och kanske inte på att man själv kan avgöra ngt mhja ett svar på ett forum.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 402
Senast: Blyger
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka