Sv: fång???

Det finns ju tyvärr en chans att hästen tar av sig "munkorgen" också, och det skulle vara katastrof i det här läget! Nej, du måste nog försöka ta hem hästen till stall i stället.

I den där PDF-filen så noteras det att hästar som ägs o hanteras av vuxna, oftast kryar på sig helt o hållet. Tänkbart.

Barn har mindre kunskap o tålamod- generellt sett.

Jag läste också i filen om att hästar oftare blev helt bra jämfört med ponnyer. Hmmmmm jag tänkte på min lilla fångponny så det lät inte så bra. Men jag lever på hoppet att det snarare handlade om att det var vuxna som red och hade hand om de stora hästarna. Det kan nog ligga någonting i det. Jag tycket att jag har vakat som en hök eller i alla fall som en hönsmamma över min lilla häst sedan hon fick fång.

tror också att ponnyer oftare drabbas av fång pga. fetma än stora hästar, och många låter sina ponnyer vara feta.
ännu en bidragande orsak kanske.

Ja så tror jag också att det kan vara. Jag har för mig att det stod i filen som axel hänvisar till att de inte hade undersökt om hästarna som deltog i studien hade bantats efter fånganfallet.

enligt vet och mej själv så är det bättre att han går kvar där med munkorg,än att komma in i sin box å stissa rundor å röra sej mkt där.....har funkat mkt bra med munkorgen

det är din häst och du gör osm du vill, men om du frågan en till veterinär så får du nog ett annat svar....

JAG hade hellre tagit hem en häst till som sällskap om jag haft en som inte kan vara ensam (vilket inte skulle få förekomma hos mig för övrigt) i stället för att låta fånghästen gå var i gräshagen.

vadå funkat mycket bra med munkorgen? är det en betesreducerare? i så fall får han hela tien i sig gräs, vilket knappast är optimalt när han har fång.

enligt vet och mej själv så är det bättre att han går kvar där med munkorg,än att komma in i sin box å stissa rundor å röra sej mkt där.....har funkat mkt bra med munkorgen

Vad är det som fungerar bra med munkorgen?
Jag säger samma som ameo ta bort hästen från hagen. Du har tidigare frågat om du ska ta dit hovslagaren. Gör man inte alltid det när hästen får fång? Fång är en sjukdom som man verkligen ska ta på allvar. Det kan annars sluta illa för hästen.

tyvärr så har jag ingen möjlighet att ta han ifrån betet,då han blir helt galen om han blir själv å kommer att snurra runt mer än på betet,jag har köpt en munkorg till han idag....vet gav rek om det samt att han skulle gå kvar på betet med munkorg ,då det är väldigt mjukt i marken...tyckte hon i allafall ....och det lät bra i både mina öron och min val öron.....behöver man verkligen ta ut hovis?? kan han göra underverk på fånghästar??? hade han här för ca 4v sen??

En häst som har fång skall omedelbart tas från bete. Hovslagaren får komma ut och korta tån ordentligt för att göra överrullningen lättare och därmed minska smärtan. Hästen ska stå på mjukt underlag- gärna sand eller en lerhage med ngra cm lera så att den kan borra ner tårna. Det är också viktigt att ha en inbjudande bädd så hästen kan lägga sig för att avlasta hovarna.
Sedan måste naturligtvis hästen få medicin/smärtstillande? Fick du verkligen ingen sådan av vetrinären?!:eek:

Ingen ridning förrän efter röntgen.

hästen har fått finadyn som den ska ha i 5dagar....hovslagaren ska komma imorgon

måste man röntag fång hästar??,tycker redan att han ser piggare ut å rör sej smidigare

Kronisk fång innebär alltså INTE att hästen för all tid och evighet är sjuk i fång. Däremot är det i de allra flesta fall så att en häst som har haft fång ofta har lättare att få det igen.
Men det där snacket tycker jag att veterinärerna går ifrån mer och mer.

VILKET av det?

jag har inte hört någon veterinär nämna "kronisk fång" under min tid som hästägare
men vad gäller återfallsrisken så är det ju bara att titta på hur verkligheten ser ut.

Och om han får AV SIG munkorgen?

Det var anledningen att jag aldrig provade munkorg till mitt fångsto. Hon tålde lite gräs, men gick i gräsfri hage. Jag snuddade vid munkorg i tanken, men sen fick jag en otäck bild av exakt vad som skulle hända om hon fick av sig munkorgen och vräkte i sig gräs i flera timmar :crazy:

Så jag instämmer med de andra - BORT från betet med hästen! Speciellt under ett PÅGÅENDE fånganfall.

Om den har svårt att vara ensam, kan den inte få en kompis med sig hem på stall som sällskap?

VILKET av det?

jag har inte hört någon veterinär nämna "kronisk fång" under min tid som hästägare
men vad gäller återfallsrisken så är det ju bara att titta på hur verkligheten ser ut.
Oj, jag missade lite där. Att dom lättare får tillbaka det. När jag pratade med 3 olika vet. så sa dom att det är inte alls lika givet idag som förr att en fång häst alltid är en fång häst. Jag personligen skulle bli mkt mer försiktig med en ponny som en gång har haft fång. Beroende på VAD den har haft för fång då.

Senast ändrad:

Anledningen till att man röntgar är att man vill kolla så det inte skett en hovbenssänkning eller rotation. Har det skett blir konvalescensen oftast mycket längre och röntgenbilden hjälper hovslagaren att veta hur mycket han vågar ta. Självklart far man inte upp till kliniken förrän verkar så smärtfri att den klarar av att stå i transport.

VILKET av det?

Återfallsrisken är ju upp till djurägaren att minimera.

Att inte belasta den för tidigt.
Att banta den
Sköta betesintaget.

Det krävs ju stor omsorg hädanefter- att förebygga nya anfall.

röntgen borde ingå i samtliga fall, även om en del tror sig ha röntgensyn:mad:

Min tossa hade anfall förra året, ömmade rejält och hade puls. Ringde kliniken och fick rådet gräsfri hage och mjukt underlag, gärna fri rörelse. Stolpade skogshage och så fick en av de andra hästarna vara sällskapsdam/herre till henne på dagarna då hon inte heller kunde gå själv.
Förutom det fick hon Asp-grenar och skållade brännässlor på nätterna (stod inne hela juni). Gav även "No-Bute" med djävulsklo. Hon gick barfota och jag verkade själv efter godkännande av hovis som var ute och tittade på henne. I år har hon ine haft något anfall, men jag har å andra sidan varit mycket mer observant och förbetade henne mer noggrant än innan.
Hon är röntgad och har inga förändringar på hovbenen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: mily
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 232
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V