M

milles mamma

min ponny har tyvärr fått fång,vilket han aldrig har haft innan...e det vanligt att dom får sk kronisk fång?? vill inte att han ska gå å ha ont om han får fång ofta i framtiden.....kan man få en häst utdömd pga detta?? tyvärr så kan jag inte sälja han då han är väldigt svårhanterlig,svårriden,svårkörd,han är även född med bockhov?? vad kan hovslagaren göra??

Sv: fång???

Fång beror på en störning i tarmfloran och det är den du först måste bli av med. Samtidigt ska hästen behandlas mot smärtan i hovarna - som är sekundär till tarmfloreproblemet.

Kronisk fång är benämningen man använder om hästen får hovbensrotation eller om smärtan blir kvar i mer än 48 timmar (om jag minns rätt, kan ha varit 24 timmar).
Kronisk fång innebär alltså INTE att hästen för all tid och evighet är sjuk i fång. Däremot är det i de allra flesta fall så att en häst som har haft fång ofta har lättare att få det igen.

OM han lider väldigt mycket av sin fång eller blir obrukbar trots konvalecens, DÅ inte vara kan, utan ska han bli utdömd för sin fång, men - med undantag för de extremt sjuka hästar som ligger ner pga sin svåra smärta i fötterna - man ska alltid ge det en chans och försöka behandla det.
Jag såg nyligen en undersökning av i hur stor omfattning hästarna blev fullt brukbara efter sin sjukdom och det var faktiskt fler än jag trott som blev fullt brukbara.

jo jag tänker ge han en chans minst,mitt ena sto hade fång som 1-åring e nu 10år å har aldig haft problemme fång igen.....men hon hade akutfång.min val har dock sk lindrig fång....e det större chans att det kommer tillbaka då?? el e det värre vid akut fång???? håller för övrigt på att behandla han och har köpt munkorg....

alltså, akut fång är de första dagarna när hästen är sjuk, kronisk fång är när det fortsätter.
Skillnaden är bara hur länge det hålelr i sig.
Jag tror inte att det spelar någon roll för framtida prognos, om de kommer få återfall eller inte. Är de känsliga i tarmfloran så är de det oavsett om de varit sjuka tre dagar eller två veckor.

Mitt eget fångsto (halvblod) är jag inte ett dugg förvånad att hon till sist fång, snarare förvånad att hon hann bli 11 år innan det kom första gången. Hon har nämligen alltid, i hela sitt liv, haft en känslig mage...

ok men det har varit väldigt svårt att se om han har vari´t sjuk då han är väldigt slö å lat i sig själv,så han har säkert haft fång i minst 3dagar...:( tyvärr....:(:cry:,kan det ha gått så långt som att det har påverkat hans ben??

Det behöver inte alls vara så allvarligt.
Ställ honom på sandbädd, om du har möjlighet till det, det kan förhindra hovbensrotation - eller minska risken att det förvärras...

Mitt sto som hade fångkänningar till och från mellan slutet av maj och veckan efte rmidsommar har inte fått någon rotation alls.

tyvärr så har jag ingen möjlighet att ta han ifrån betet,då han blir helt galen om han blir själv å kommer att snurra runt mer än på betet,jag har köpt en munkorg till han idag....vet gav rek om det samt att han skulle gå kvar på betet med munkorg ,då det är väldigt mjukt i marken...tyckte hon i allafall ....och det lät bra i både mina öron och min val öron.....behöver man verkligen ta ut hovis?? kan han göra underverk på fånghästar??? hade han här för ca 4v sen??

nej, hovis kan inte göra underverk med fånghästar, däremot är hovis oerhört viktig för eftervården...

Hmm, en häst med pågående fånganfall borde absolut tas bort från bete, annars är risken STOR att han inte blir bra eller kanske ännu sämre.
Sand är det allra bästa om det är möjligt - de kan ställa sig "på tå" i sanden och på så sätt minska djupa böjsenans dragningskraft i hovbenets undersida = en av de faktorer som får hovbenet att rotera. Det vet väl alla som borrat ner tårna i sanden och lekt ballerinor, att det finns inget material som ger så bra stöd som sand gör!

Fast nu är väl bra träning att bli lämnad ensammen ? Vad har du egentligen för val ? Hästen lär ju lugna ned sig med tiden. Tycker inte att ditt argument är speciellt hållbart.

Kronisk fång är ett ganska dumt begrepp egentligen. Det betyder absolut inte att hästen har fång ständigt för all evighet.
Din häst kan ha fått hovbensrotation, man bör alltid röntga fånghästen (min åsikt) för att kunna utesluta eller behandla (verka tvärtå tex). Jag skulle ha struntat i att han blir "galen" ensam, ställ honom i boxen och låt honom lugna sig. Stilalstående är viktigt i det akuta skedet.

Kronisk fång är ett ganska dumt begrepp egentligen. Det betyder absolut inte att hästen har fång ständigt för all evighet.
Din häst kan ha fått hovbensrotation, man bör alltid röntga fånghästen (min åsikt) för att kunna utesluta eller behandla (verka tvärtå tex). Jag skulle ha struntat i att han blir "galen" ensam, ställ honom i boxen och låt honom lugna sig. Stilalstående är viktigt i det akuta skedet.

Just det!
det borde heta fång med komplikation.
.
tillägger bara -smärtstillande o mkt kyla av benen o probiotika.

Precis, för mig existerar ingen 48-timmarsregel, vadå, oj smärtan gick inte bort på två dygn, nä nu är det kroniskt..

Kanske lite trådkapning
Någon som kan definiera exakt vad kronisk fång är? Jag har funderat över det ganska länge. Tyvärr blir jag inte klokare av era svar här. Handlar det bara om hur lång tid hästen är sjuk i det akuta stadiet? Eller har det någonting med hur hovarna påverkas? Eller det kanske inte finns ngn egentlig definition?

Undrar om det inte är en gammal benämning- att den förr var kronisk om den fick rotation eller sänkning.

När jag var ung fick ett stort halvblod fång.
den fick för alltid ha ankfötter- platta saker.
Det har hänt en hel del på rehabiliteringsfronten.

Tyvärr ser man en del Vet. som inte är uppdaterade o tycker att de kan ridas alldeles för tidigt o hästen får belastningsfång.

I den där PDF-filen så noteras det att hästar som ägs o hanteras av vuxna, oftast kryar på sig helt o hållet. Tänkbart.

Barn har mindre kunskap o tålamod- generellt sett.

Har inte Ameo redan beskrivit vad kronisk fång är ?

Kronisk fång avser de förändringar som kvarstår i hovarna efter det akuta anfallet med allmänpåverkan upphört. Typiska kroniska fånghovar är: höga trakter, konkav vägg med ringar, sänkt sula, hovbenet mer eller mindre roterat. Dock behöver inte alla saker finnas med.

*KL*

Kronisk är ju på veterinärspråk 'bara' något som inte är akut.

Medan vi hästägare gärna ser kronisk som något som aldrig blir bra.

Atts en veterinärerna använder kronisk både för 'icke-akut' och för 'obotbart' gör det hela än mer förvirrande.

Men soms agt, kronisk betyder egentligen bara 'icke akut', dvs vad det nu är som är kroniskt har pågått ett tag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: mily
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 232
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V