Sv: Fång?

Hej! det gör inget att tråden spårade ur lite;) Nu har vet varit ut och konstaterart fång. Det var lindrigt fånganfall, om man nu kan säga lindirgt, men hur som helst fång. Hovis kunde inte komma ut förren i morgon fm, men ska fångverka honom. Han fått finadyl nu, och ska höra av mig till vet om ngr dagar o rapportera hur det ter sig.

Ni är alla välkommen med råd och tips om hur jag ska i fortsättningen göra förbygga fler anfall, kommer naturligtvis ej få kraftfoder el gå på gräs.bara hö, halm o vatten. känns lite jobbigt nu när jag inte haft ngn erfarenhet av fång tidigare. naturligtvis har jag läst massor nu och hoppas att han kan bli "frisk" igen. Vet tyckte iaf inte att han var förskräckligt överviktig, men lite till måste iaf bort.

Mvh Tjalle

Kyl benen så ofta du kan.
Ge Probimin eller dyl.

Paraffinolja om det inte är för sent

Hej! ok probimin var finns det att köpa..? är det liknande Magotarm, antar att det är effektivare? googlade på det. Men osäker var det finns att köpa. Jag har kylt benen ngr gånger ska göra det regelbundet så ofta det går.. tack för svaren uppskattas:)

mvh Tjalle

Tycker det är så individuellt på alla hästar.
Man får faktiskt använda huvudet och se till den enskilde hästen.
Vet av en shettis som ägaren just tänker som du och Axel - Att en shettis inte behöver knappt någon mat.
Så trots att den rids/körs ofta så får den väldigt lite mat.
Revbenen känns under pälsen och ryggen är tunn.
Nu är den dessutom bukig, då det lilla den får är väldigt torftigt hö.

Trist...

Hej.
Min shettisgosse fick fång förra sommaren för första gången.Jag kände mig totalt nollställd.Visste inte vad jag skulle göra eller vad som väntade. Men ialla fall boxvila 1 vecka helt. Andra veckan gick jag korta rundor med honom.Och var han ohalt så fick han gå ute på dagen sen stå inne på natten. Buttade honom 14 dagar.

De säger att minst 3 månader innan de är så pass bra att man kan börja använda dom så smått. Du ser lite själv vad han klarar och hur han mår.Min hovis var en ängel och kom akut samma dag jag ringde (hade panik).Dagen efter kom veterinären och berömde mig för så snabbt reagerat och fått honom fångverkad.

Så ta det lugnt med honom.Kolla av hur han mår, & hur han ser ut att gå och låt han hellre stå inne några dagar för mycket än för lite.Rikligt med halm i boxen och ge gärna Protexin. (Köps genom vet ) Spola med kallt vatten den första veckan.

Paraffinolja om det inte är för sent
Menar du att hon ska slanga hästen själv :confused: :confused:
Veterinären brukar göra det om det är akut men det visade sig vara lindrigt ju.

Ang din åsikt om hö och shettisar så håller jag med Hallonkvist.Mina får hö och rikligt då de också går ute året runt. Börjar jag arbeta dom så ger jag någon sorts kraftfoder men oftast är det så lite de jobbar så jag behöver aldrig tillskotts fodra med kraftfoder. Jag ger dessutom mineraler,Protexin,Gluccosamin.Ok, det går knappast någon nöd på mina men hellre ger jag fri tillgång av grovfodret än inget alls. Dels så behöver de har något att pyssla med vinterhalvåret i hagen och dels så håller de värmen bättre om de har något att gomsa på.Så att svälta för att shettisar från början var vana vid svältkost ger jag blanka sjutton i.Man får helt enkelt kompensera deras hull med motion. Och bara för att en del tror att shettisar är billiga och inte äter mycket så måste man se till att de har en balanserad kost.Annars kan följdsjukdomar och annat skit komma med åldern. Skulle aldrig falla mig in att svälta en häst bara för att en del resonerar : shettisen härstammar från en ö med massor av hästar och en grästuva Det får stå för dom då.Men jag lever i Sverige på 2000talet.....

Senast ändrad:

Jag har oxå gjort lama försök till att banta min.

men när den fick fång så blev det andra bullar.
Då gick den ner trots boxvila.

en shettis ska inte ens ha många kg hö, utan klarar sig nog på en "kvistdiet";) eller vad den kan hitta på marken.

Jag ser till att verkligen hålla min slank innan betet o ska rida den/ träna hårt hela sommaren.

Jag tycker likadant. Min häst var lite överviktig och jag hade börjat banta henne, När hon sedan fick fång . ja vad gör man? nu ser hon jättefin ut. Det är klart att man inte ska störtbanta en häst alla gånger men om alternativet är fång så vet jag vad jag väljer.
Sedan kanske vi måste inse att olika individer kräver olika mkt mat. Mina två ponnyer klarar sig på minimal foderranson. Jag är ganska säker på att jag vet hur de ser ut om de har proteinbrist. De har inte fått mkt mat i vinter men de är lite runda ändå. De går ute i en stor hage året om och jag antar att de har fått i sig en del.

Hej! Tack för alla svar. norrlänning menade du att jag tänkte svälta min häst så tror jag du missförstår mig. han kommer naturligtvis få hö samt halm, så han har att äta och pilla med. Inget gräs eller kraftfoder.

Självklart förstår jag att man måste se till individen och enskildafall, men jag tycker det känns bra att få veta hur andra med fånghästar tänker och ser på saken. Givetvis använder jag mig av mitt förhoppningsvis sunda förnuft:smirk;) men förstår dig shettis, jag blev med nollställd då jag ej tidigare haft turen att ingen av de hästar jag haft har haft fång. Nu får jag försöka göra det bästa möjliga av situationen. Jag är hemskt glad att jag uppmärksammade att han inte var sig själv och vitog åtgärder för fång i hyfsad tid, annars skulle jag nog må ännu sämre nu. För närvarnade har vi honom i en liten "boxhage" utan gräs(sand) men lite väl hårt, så vi lagt ut massor med halm som underlag. På natten och ifall det är stekhett får han naturligtvis stå inne i box.
En fråga också funderar på att lägga in en gren utan löv så han har ngt att sysselsätta sig med. vad anser ni om detta?

Mvh Tjalle, nu med fånghäst:(

Nej nej nej:o
Mitt inlägg var inte alls riktat och menat mot dej!

Du låter ju förnuftig.
Du vet med dej att den behöver gå ner i vikt och bantar den, men för den skull har du inte slutat ge den någon mat...;)

Hej! Ok Norrlänning då är jag med:) .Lätt hänt att det blir feltolkningar över ett forum..:angel:

Mvh Tjalle

till trådskaparen, hur tror du att fånget uppstod, för hastig invänjning på gräs eller ätit frost gräs? eller ngt annat?

Hej!

Jag har ungefär samma problem. JAg har en varmblodsvalack på 20 år som nu har börjat blivit stapplig i frambenen, och ser ibland halt ut och ibland syns det inte alls. Har också tagit tempen och han hade 37.4. han är inte heller varm i hovarna. Men kan det vara att han är ömfotad? han har inga skor och jag har ridit honom lite hårdare nu än fär några veckor sedan. kan det vara akut fång?

MVH Vickan

Liknande trådar

Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 523
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 374
Senast: mackan
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 432
Senast: mily
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 843
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka