tjalle

Trådstartare
Hej! Nu fasar jag att våran överviktiga shettis fått fångkänningar!!

Han och de andra hästarna går just nu i vinterhagen utan särskilt kraftigt bete..dock lite. Dom har tills för ngr dagar sedan fått succesivt fått mindre hö nu knappt ngt alls. Shettisen i fråga har mer eller mindre ratat höet de senaste veckorna. Jag uppmärksammade för ngn dag sedan att han gick lite stappligt. Kände på hovarna och de var inte märkbart varma.Ingen högre puls vad jag kan känna. Lägger tyngd på alla hovarna, dock vilar han på ngn av bakbenen ibland, men det är gör han annars med. Inget konstigt. Har tempat honom och han har38, han är 6 år. vet inte hans normaltemp:o .

Han har dåliga strålar som vi behandlar med Dry Feet. Dock var den slut hos återförsäljaren så han har inte fått ngn behandling den senaste 1,5v. kan det vara svampiga stårlar som kan vara boven, Tillägger att en ny sprej är inköpt igår. Är förvirrad har nämligen ingen erfarenhet av fånghästar, men tycker han visar symptom på fång. Har även köpt mag och tarm som han nu får. Har även tagit in honom nu i box och han får bara lite hö, halm samt vatten.

Ska naturligtvis ta ut vet, men vill gärna höra någonannans åsikt.

Mvh Tjalle, orolig hästägare

Sv: Fång?

Ingen som har någon tanke kring min häst:confused: ni som har fånghästar tycker ni att han uppvisar klassiska fång symptom?

Ska tillägga att han alltid är först när han ska få mat (skrammel i hinken)och nu kommer "lunkandes" istället. Han känns ngt varm om hovarna, men inte mer än de andra:confused: Skulle vara tacksam av att höra någonannans synpunkt kring detta. ska ta ut både hovis och vet, men kanske ngn här som känner igen liknande beteende. Tycker inte heller han ömmar nar man trycker med visitertång på tån...men vet inte...vi har haft honom sedan september och så vitt jag vet har han ej haft fång tidigare, han är overviktig, men dock smalare än vad han var när han kom. Han får max en näve kraftfoder som blandas med mineraler och hö.(tidigare) nu får han bara hö och halm som jag skrev innan samt magotarm plus mineraler. Jag har vidtagit åtgärder om det nu skulle vara fång. hoppas ngn vill svara. Mvh Tjalla

Usch vad jobbigt för dig :(
Det är så svårt att säga såhär bara från en text, men att vidta åtgärder SOM OM det är fång är nog jättebra, man vill inte chansa om det skulle visa sig vara det ... alla fånghästar jag träffat på har ju dock haft varma hovar och puls, och att din inte har det kan ju vara ett bra tecken. Feber fick aldrig min häst när hon hade fång.

När kommer veterinären/hovis ut? Det bästa är ju att få veta av någon som är van att ställa diagnosen ...

Jag fattar det bara inte:confused:

Varför inte se till att hästarna inte är överviktiga - DET GÅR- om man verkligen ger sig den på det.

Mindre mat o motion.

Hej! Vet är på väg ut nu. Ja du Axel, som jag skrev har han gått ner en hel del sedan han kom till oss, går på lösdrift i jättestora hagar, motioneras regelbundet. Men enligt min mening kan man inte tokbanta en häst rakt av. Självklart tycker jag som många andra att det är förjävligt när en häst är överviktig. Nu är det så att han inte är smällfet, men dock ändå överviktig. Tycker det är illa när ngn tar för givet att man(jag) göder honom när jag vet att han är överviktig. Jag gör mitt bästa för att "banta" honom. Får istort sett bara grovfoder o mineraler, max en av mina nävar kraft som skrammel i hinken.(de är inte stora). Hur skulle du då gå tillväga för att banta honom?

Mvh Charlotte, som visst motionerar och ger våran överviktiga häst mindre mat för att han ska tappa kilon.

Varför ge han Krafft? Introducera honom på Lucern istället.
Börja försiktigt med knappt 1/2 dl och blanda i mag&tarm i detta.

Jag har oxå gjort lama försök till att banta min.

men när den fick fång så blev det andra bullar.
Då gick den ner trots boxvila.

en shettis ska inte ens ha många kg hö, utan klarar sig nog på en "kvistdiet";) eller vad den kan hitta på marken.

Jag ser till att verkligen hålla min slank innan betet o ska rida den/ träna hårt hela sommaren.

Skönt för dig att du lyckas med att hålla din shettis i normal hull under sommaren:smirk:
Har nästintill fri tillgång till mina 2,varav den ena fick fång förra sommaren.

Varför tror en del att shettisar klarar sig nästan utan foder? Ge dom tillräckligt med grovfoder och öka motionen istället.

Hmm, nu är det förstås ingen shettis:angel:

Men en shettis ska gå på ett väldigt magert bete eller redan avbetat av andra.
Har man bantat den innan sommaren är risken mindre för fång.

Hej! i vintars fick han lucern hack med..inte alls mycket. Nu har jag gett honom kraft, inte mycket så jag trodde det skulle göra varken till eller från. hade jag vetat att han haft fång(vilket förra ägeren sagt han inte haft) hade jag säkert inte givit honom kraft alls, och varit ännu mera försiktig. Anledningen till att han fått kraft överhuvudtaget var att jag blandar ut det med mineralerna. Nu får han inget kraft alls.

Han skulle garanterat inte behöva ngt foder överhuvutaget utöver höet. Men lilla mängd han fått kan det verkligen ha gjort sådan skada att det lett till fång. Pratatde med vet imorse som nu är på väg ut och hon sa att dom haft jättemycket fånghästar nu i veckan!!!så det är nog fång tyvärr. :( Tack för svaren Mvh Tjalle

Jag vet vad en shettis ska gå på ,då jag haft det i snart 15år.:angel:

Men som du skrev att ponnyn du har ska arbetas hårt hela sommaren och knappt något hö är ju helt upp och ner tänkt.Ju mer och hårdare arbete desto mer foder måste du ju ge.Eller du svälter och jobbar enbart för utseendet skull:devil:
Nej alla hästar måste få tillgång till ett bra grovfoder det är A&O!!

Kan mycket väl stämma att fånghästar ökar.Men jag tror också det har med att allt fler har för bråttom att släppa på betet alldeles för tidigt.Gräset är spätt och det är rena gisslet för hästars magar. Man måste introducera de i lång tid förväg och det kan man inte göra så snabbt så att de kan gå på saftiga beten redan nu.Därför väntar jag några veckor till innan de ens får börja beta på egen hand med gräs vill säga.Jag ger Protexin och lite betfor(för att protexinet ska ätas) och hö.Jag låter de beta lite grann av gräset utanför hagen korta stunder .

Nu var det ang. betessäsongen då de flesta går UPP i vikt.

Den behöver inte ett dugg extra då, fast den arbetas.
Minihästar med en normalvikt på ca 200 kg ska givetvis inte ha lika mkt som ett halvblod.
Räkna ut antal kg TS/ 100 kg på en shettis- billiga i drift.

en shettis ska absolut inte ha fri tillgång på grovfoder.
Har heller aldrig sett en shettis som jobbar hårt eller som är snygg- förutom unghästar. De promenadrids/ körs på sin höjd, o ska ha mat därefter.

synd om ägare som vill vara "snälla" mot hästarna o ge dem mkt god mat, medans andra ser ut som spjälstaket.

Senast ändrad:

Hovslagaren som jag gick lärling med som f.ö är från skottland brukar beklaga sig över att folk med shettisar glömmer att shettisen härstammar från en ö med massor av hästar och en grästuva.

Hovslagaren som jag gick lärling med som f.ö är från skottland brukar beklaga sig över att folk med shettisar glömmer att shettisen härstammar från en ö med massor av hästar och en grästuva.
:rofl: :rofl:
Det tål att upprepas:)

Sen skaffar fd shettisägare ett fullblod o börjar DÅ att räkna foder i DL.

Ser faktiskt flera ganska okunniga hästägare som har ett magert stort skrälle o en superfet ponny o tycker att båda ser bra ut:confused: :mad:

Och det som folk har mycket svårt att förstå är att den magre antagligen mår mycket bättre än den fete.

Förlåt TS vi spårade iväg lite här i din tråd och pratar givetvis inte om dina hästar som vi inte vet något alls om.

Lite fånigt att dra upp då dagens shettisar i vårat land Sverige, de inte alls kan jämföras med de gamla gruvshettisarna.:smirk:

Så du axel menar att en shettis som får fri tillgång till hö vintertid är fet? Nja jag skulle inte vilja påstå detta då mina inte är feta precis,fast å andra sidan så vet jag också vilken päls mina har på vintern då de går ute året runt.... Kanske du ska känna på en shettis och inte gå efter utseendet på håll??:devil:

Jag snackar normal stora shettisar o inte mini.

Kan bara beklaga att du aldrig sett ett shettis arbetas lika mycket som ex halvblod. Många tävlings kör sina eller på andra sätt tävlar.Det finns många som använder sina shettisar till mer än sällskap och gräsklippare vilket jag anser är brist på shettiskunskaper.

Av det du beskriver kan han enligt min mening vara på väg mot fång. Min fd pållas fångkänning upptäckte jag i ett mycket tidigt stadie då jag tyckte att hon inte verkade sig lik . Symptomen var ytterst små men jag fick i alla fall en aning om fång trots att hon inte hade varma hover eller puls.
Veterinären kom ut på dagen och enligt min sambo som var hemma så tyckte vet att hans uttyckning var onödig men hon fick i alla fall någonting mot det och togs från bete till gräsfri hage.
Trots detta så utvecklades lindrig fång som efter behandling (av annan vet) blev bra.

Jag anade också fång på mycket diffusa sumptom på ett russ (som jag passerade när jag var ut med hunden)långt före de såg något. Dumt nog insåg jag inte att ägarna inte märkte något så dagen efter när jag träffade dem frågade jag hur det gick för ponnyn och fånget.
?????
Då blev det bråttom, veterinärbesök och behandling.

Efter detta kommer jag att kontakta ägaren om jag misstänkter något på någon häst, även om de är mycket erfarna hästmänniskor.Men tanken föll mig aldrig in att de inte märkt något då hästen inte gick på bete.
( Att den sedan smet i parti och minut ut till gröngräset visste jag ju inte)

Vad sa veterinären ?

Liknande trådar

Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 523
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 374
Senast: mackan
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 432
Senast: mily
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 843
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka