arabia

Trådstartare
Mitt arabsto har fått fång nu mitt i Januari månad :crazy: . Hon har bara ätit hösilage (väldigt torrt), inget krafftfoder för att hösliaget har bra värden så vi behöver inte ge nått extra. Hur kan det vara möjligt? Det undrade vet. oxå. Analys finns men jag har inte värdena här för pappret skickade jag till den som räknar ut mina foderstater. Vi har dessutom turen att få alla balar från samma vall o analysen är tagen från flera balar. Hur som helst så har pållan fått fång iallafall så nu blir det till o fodra med, vad? :confused:

Sv: Fång

Det är relativt VANLIGT med fång den här tiden på året.

Nu ska jag svamla lite...
De senaste forskningsprojekten har visat att "sen-höst-fång" utlöses av ett visst kolhydrat som finns i frostnupet gräs (och försvinner när gräset inte längre är fruset). Man har spunnit vidare på det och det finns misstanke om att "början-på-året-fång" skulle kunna ha samma orsak, fast att det då handlar om fruset ensilage... Forskning pågår...

Du kan nog med gott samvete forstätta fodra med samma hösilage, fast kanske om möjligt vara ännu mer noggrann med att det inte utfodras fruset...
Det är INTE näringsinnehållet i sig som utlöser fången. Hon behöver ju samma näring fortfarande, oavsett fång eller inte.

Hej Ameo.

Intressant läsning.

Var kan jag hitta mer info om denna forskning? (frågan är vänligt menad)

Mvh Stuv, Hovslagare

Ärligt talat, jag vet inte... :p
MEN en av mina vänner (som dock inte är hovis, även om hon skor sina egna pållar) var på ett utbildningsseminarium för hovslagare här i trakten (jag missade det, tyvärr :( och vet inte säkert vem det var som höll i det heller) och där hade just detta gåtts igenom.
Hittar du mer info så tages det tacksamt emot! :D Jag tyckte också det var intressant!

Visst hade jag haft förståelse om hon fått fånget av fruset hösilage men nu är det så att vi har inte haft en grad under 5+ de senaste veckorna. Nu har det iof kommit lite snö o vi fått kallt men det är ju efter att hon fått sin fång så jag har svårt att tro att det är fruset hösilage som är orsaken. Vet. tyckte iof att jag kunde fortsätta fodra men hösilaget men tänka på att hon inte får i sig krafftfoder o det har hon ju ändå inte fått så det är ju lugnt. Dessutom är detta en hosthäst så vanligt hö vill jag inte ge henne då hon mår bättre i sina luftrör nu.

Det räcker med att de går och pillar i sig ngt. olämpligt i hagen för att ändra magens bakteriestatus och det kan ge fång. Foderellaterad fång kommer från ändring av bakterier i mag/tarm. Det kan komma av medicin, förgiftningar såsom sjukdomar.

Men sedan finns det ju även belastningsfång som kommer från yttre påverkan gällande hovarna så då bör man kolla upp hovarnas status.

De senaste är att det är en viss fruktan/ stärkelse som kan ställa till det och en fång häst skall utfodras med mycket råfett och fibrer. Frostbitetgräs i hagarna är inte alls ovanligt att det kan ge fång.

Den kan även få fång om den får i sig för mycket foder kontra hur mycket den arbetat, har den lagrat upp en depå av energi i form av stärkelser/frukar så blir det till slut en förgiftning som kan ge fång, alt. belastningsfång.

Det finns drösvis med fångtrådar här om du söker.

MVH/

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 936
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 369
Senast: Shixle
·
Foder & Strö I år har vi två olika analyser från två företag på samma vallar (hösilage). På ena analysen diffar ju värdena litegrann men ändå inom...
Svar
19
· Visningar
1 259
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 556
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka