D

Daffne

Fång ? Finns det några särskilda tecken på det ? klart det finns :smirk: men t.ex som vita fläckar i hoven osv ? . Min lilla gumma har fått vita fläckar i hoven och en tjej i stallet sa att det kan vara fång . Har någon hört talas om det ?
/ Tacksam för svar . :D

När hoven växer ut på en häst som har varit drabbad av fång kan man vid verkning se att de vita linjen är bredare än normalt, detta är en följd av att kontakten mellan hovkapseln och den underliggande bindeväven har varit påverkad.
Det är nog det hon menar, men det är inte samma sak som vita "fläckar i hoven"

Som första tecken så kan man märka att hästen blir stelare, framförallt att den rör sig stelt med bakpartiet/benen. Det är en smygande fång som man kan stoppa upp om man märker den i tid, de kan även utveckla en "hingsnacke". Inte lätt att ha koll på om det är en "förstagångsfånghäst". Vita linjen kan även bli rosaaktig vid ett pågående/påbörjat fånganfall samt bredare.
En fånghäst växer gärna och mkt. i sina trakter och ibland så far hela hovarna iväg. Sedan har du även ömfotheten/hältan.
Har den vita fläckar som går att skrapa bort på sulan så handlar det om kalkavlagringar/löst sulhorn som inte är något farligt alls, skrapar man bort det finns hel och hård sula under.

MVH/

Nej dom vita fläckarna går inte att skrapa bort . Alltså fläckarna finns lite här och var. Jag har ingen aning om vad det är. Är som ett enda stort frågetecken :confused: .

En fråga bara..kan hästar få fång fast dom inte går på gröngräs..? Min polle tror jag visar lite tendenser till det, men är osäker..proffsutlåtande kommer i slutet av veckan. Han har inte gått ut på bete än och har aldrig haft problem med fång tidigare, enda är att jag river 1 IKEA kasse med grönt åt han varje dag..det "lilla" kan väl inte ha nån betydelse.
Han är bara lite stel och verkar ömfotad. Jag brukar ha sulor på han sommartid, vet ej om det är det eller nåt annat..Suck..! Vad trött man blir, tänk om dom kunde prata.!!!! :cry: :confused:

går han barfota nu?

dom avlastar framhovarna genom att sätta in bakhovarna under sig vid fång.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 564
Senast: Ceta
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix