Hej min islänning på 9 år har fått fångkänning som veterinären kallade det, stapplig gång och puls i frambenen är inte fet lite nacke men min fråga är hur vanligt är det att detta kommer i februari? Märkte på han innan snön kom att han tyckte det var jobbigt att gå i stenhård o knagglig hage ( just vid utgången till hagen) han står inne i box med metacam just nu, någon som har varit med om samma dilemma? Kan tillägga att han är skodd runt om... vad har ni för erfarenheter av denna symtom?
Inte ovanligt tyvärr men ofta misstas det för annan hälta. Att fång kommer mitt i vintern kan ha många olika orsaker. Dels kan det vara ett tecken på att hästen inte mår bra metaboliskt och därför ska prov för PPID tas när hästen mår bra igen. Man kan inte ta det provet vid pågående anfall då smärta och annan stress ger felaktigt provresultat. Det man kollar med det provet är ACTH vilket innebär att man kontrollerar kortisolhalten i blodet. Kortison kan utlösa fång och om det kroppsegna kortisonet som heter kortisol blir för högt kan det i sig utlösa fång. Kortisolet höjs vid smärta och annan stress men också vid sjukdomen PPID. Har hästen PPID är det livslång behandling med medicinen prascend som gäller.
Det kan också bero på köldutlöst fång och det är vanligast att fånganfallet då kommer när temperaturen faller snabbt. De hästarna som får köldutlöst fång har vanligtvis haft fång tidigare vilket har skadat hovens blodgenomströmning men första fånganfallet kan också komma mitt i vintern. Oavsett ska en häst som haft fång skyddas mot kylan och då framförallt när temperaturen faller snabbt. Så som
@ameo beskriver är ett bra sätt. Man kan använda yllesockar som går från knä till hov, smidiga transportskydd eller annat som täcker och värmer från hov till knä (hov till has i bak) och det är vanligt att de hästarna helt enkelt inte klarar snabba temperaturfall utan behöver komma in flera gånger per dag för att värma upp sig och få torra värmekällor på ben och hov för att undvika nya fånganfall.
Tredje orsaken kan vara insulinresistens. Vanligare på överviktiga hästar men kan förekomma även på normalviktiga. Att ha en foderstat med lågt stärkelse och sockerinnehåll och titta på det totala sockerinnehållet i foderstaten är viktigt för alla fånghästar men kan vara direkt livsavgörande för en häst med insulinrestistens. Man kan testa om hästen har insulinresistens men eftersom det testet i sig kan utlösa fång (man ger hästen sirap på fastande mage och tar sedan blodprov med visst intervall för att se hur sockret hanteras av kroppen) är det inget jag skulle göra på mina hästar utan istället skulle jag utgå ifrån att hästen är insulinresistent och fodra utefter det. Det finns medicin även för insulinresistens vid svåra fall där kostomläggning inte ger tillräcklig effekt. Den totala sockerhalten i foderstaten ska aldrig överstiga 10%. Ju lägre desto bättre och stärkelse ska inte ges alls. Inga spannmål överhuvudtaget.
Man bör också räkna på mineralerna. Både makro och mikromineralerna och se till att det blir rätt balans mellan mineralerna. Järnöverskott kan i sig ge fång och därtill relaterade sjukdomar.
Googlar du på "Dr Kellon laminitis" så hittar du massor med information och forskning om fång och fångrelaterade sjukdomar.
Just nu ska du se till att hästen står på mjukt och djupt underlag. Spån är bäst men torv kan också fungera. Det viktiga är att hästen kan borra ner tån och därmed avlasta så djupet bör vara minst 20 cm men gärna djupare. Du ska inte ta ut hästen från boxen ens för att mocka. Enda gången hästen ska tas ut från boxen är vid veterinärbesök. Du kan också kyla hov och ben, från hoven till knät 20 minuter åt gången minst 4 gånger per dag. Det är enklast att göra det med kylpaddar. Det ger förutom smärtlindring också en chans till att skadorna i hoven inte blir så allvarliga.
Allt foder ska serveras så att hästen inte behöver hänga på frambenen för att kunna äta och dricka. Servera alltså inget foder från golvet utan använd hönät eller annat så att det kommer rakt framför hästen (inte så att hästen äter uppåt! Det kan ge andra problem) och häng vattenhinken tillräckligt högt.
Se också till att hästkompis finns inne så att hästen inte blir än mer stressad. Stress i sig kan göra att kortisolhalten höjs än mer i blodet och förvärra fången. Smärtan i sig ökar stressen i kroppen och även en häst som i normalfallet är okej med att vara ensam kan fara väldigt illa utav att vara ensam när hen är sjuk.