Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Just gipsklack har jag inte hört talas om (men det betyder inte nödvändigtvis att det är sällsynt, utan bara att jag inte har sett det...) men jag tror att man är ute efter att avlasta djupa böjsenan för att minimera risken för hovbensrotation. Och det kan säkert fungera.
Fast varifrån menar du att dragspänningen kommer? Jag säger inte emot dig utan refererar bara till det jag lärt mig på hovslagarutbildningen. Och för mig känns det logiskt att det blir en större dragkraft på hovbenets undersida när de placerar hovarna långt framför sig för att avlasta smärtan. Detta i kombination med inflammation i lamelläderhuden som gör lamellhornet svagare = ökar risken för separation.Det avlastar visserligen den djupa böjsenan men det är inte detta som är problemet. Tyvärr har varken veterinärer eller hovslagare någon utbildning i mekanik så dom förstår helt enkelt inte hur hoven fungerar mekaniskt och då blir det så här fel.
Hovbenet roterar p.g.a. en hög dragspänning i lamellranden i tån samtidigt som draghållfastheten är låg p.g.a. inflammation vilket leder till att lamellranden dras ut nertill i tån. Det som är helt avgörande för att förhindra/motverka rotation är att verka ner tåväggen. Om hovväggen i tån inte har markkontakt, dvs. inte belastas, så uppkommer ingen mekanisk spänning i lamellranden och då sker heller inte någon rotation. Detta är orsaken till att många hovslagare trots allt “kapar tån”.
Jag håller med “axel”. Strömsholm verkar vara en av få kliniker där man verkar behandla fånghästar på adekvat sätt. Åtminstone om man läser vad dom skriver. Jag har dock ingen egen erfarenhet av Strömsholm.