kamitza

Trådstartare
Jag har fått fång på min gamla dam.

Är det ofta dom lägger gips på hoven med klack ?
Det är så just nu så står hon på boxvila enbart på metacam.
Är det vanligt att dom får annan medcin med ?
Hur är dom vanligaste behandlingarna ?

Är det någon som vet

Mvh S

Sv: Fång

Det finns nog många sätt att behandla fång, men det vanligaste är just att man ger dem antiinflammatorisk medicin som smärtlindring.

Just gipsklack har jag inte hört talas om (men det betyder inte nödvändigtvis att det är sällsynt, utan bara att jag inte har sett det...) men jag tror att man är ute efter att avlasta djupa böjsenan för att minimera risken för hovbensrotation. Och det kan säkert fungera.

det finns massor med fångtrådar här, kika lite i dem så får du nog massor av tips
lycka till!

Båda mina hästar har haft fång, den ena en gång och den andra två gånger, idag mår båda bra, men jag är försiktig så att de inte blir för tjocka och de har en lång invänjningsperiod innan de kan gå på gräs dygnet runt på sommaren, men det har fungerat i tre år nu, utan återfall.

Just gipsklack har jag inte hört talas om (men det betyder inte nödvändigtvis att det är sällsynt, utan bara att jag inte har sett det...) men jag tror att man är ute efter att avlasta djupa böjsenan för att minimera risken för hovbensrotation. Och det kan säkert fungera.

Det avlastar visserligen den djupa böjsenan men det är inte detta som är problemet. Tyvärr har varken veterinärer eller hovslagare någon utbildning i mekanik så dom förstår helt enkelt inte hur hoven fungerar mekaniskt och då blir det så här fel.

Hovbenet roterar p.g.a. en hög dragspänning i lamellranden i tån samtidigt som draghållfastheten är låg p.g.a. inflammation vilket leder till att lamellranden dras ut nertill i tån. Det som är helt avgörande för att förhindra/motverka rotation är att verka ner tåväggen. Om hovväggen i tån inte har markkontakt, dvs. inte belastas, så uppkommer ingen mekanisk spänning i lamellranden och då sker heller inte någon rotation. Detta är orsaken till att många hovslagare trots allt “kapar tån”.

Jag håller med “axel”. Strömsholm verkar vara en av få kliniker där man verkar behandla fånghästar på adekvat sätt. Åtminstone om man läser vad dom skriver. Jag har dock ingen egen erfarenhet av Strömsholm.

Tack för infon ni gav mig.

Någon som har haft hästar med fång som är över 20 ? och som har blivit återställda och inte har fått tillbaka det.
Min är nämligen det, och min vetrinär sa att hon har ju tyvär ålder emot sig

Min ena är 21 nu, hade fång för 3 år och 4 år sedan, (alltså två år på raken) har inte fått tillbaks det, går på bete på sommaren, lång invänjning, aldrig dygnet runt innan midsommar. försöker se till så hon inte blir för fet. Har funkat hittills i alla fall. får hon det en gång till blir det hästhimlen :( så har jag tänkt i alla fall.

Senast ändrad:

Det avlastar visserligen den djupa böjsenan men det är inte detta som är problemet. Tyvärr har varken veterinärer eller hovslagare någon utbildning i mekanik så dom förstår helt enkelt inte hur hoven fungerar mekaniskt och då blir det så här fel.

Hovbenet roterar p.g.a. en hög dragspänning i lamellranden i tån samtidigt som draghållfastheten är låg p.g.a. inflammation vilket leder till att lamellranden dras ut nertill i tån. Det som är helt avgörande för att förhindra/motverka rotation är att verka ner tåväggen. Om hovväggen i tån inte har markkontakt, dvs. inte belastas, så uppkommer ingen mekanisk spänning i lamellranden och då sker heller inte någon rotation. Detta är orsaken till att många hovslagare trots allt “kapar tån”.

Jag håller med “axel”. Strömsholm verkar vara en av få kliniker där man verkar behandla fånghästar på adekvat sätt. Åtminstone om man läser vad dom skriver. Jag har dock ingen egen erfarenhet av Strömsholm.
Fast varifrån menar du att dragspänningen kommer? Jag säger inte emot dig utan refererar bara till det jag lärt mig på hovslagarutbildningen. Och för mig känns det logiskt att det blir en större dragkraft på hovbenets undersida när de placerar hovarna långt framför sig för att avlasta smärtan. Detta i kombination med inflammation i lamelläderhuden som gör lamellhornet svagare = ökar risken för separation.
Det är fullt möjligt att detta inte stämmer, men för mig känns det som en godtagbar förklaringsmodell.

Förr vet jag att man började med att höja upp trakterna på hästarna, av nämnda skäl, i fångens akutskede. Och sedan verkar ner trakterna för att följa hovbenets nya läge efter rotation, om det blir en sådan. Och det är väl det man är ute efter med gipsklacken, skulle jag tro.

Låt henne/han gå i sandhage och några allmänna tips:
Var noga med vad den äter
Motionera den (ex longering eller liknande) lite varje vecka för att hålla igång den..
Eller tja.. det beror ju på hur ont den har ;)

Mvh A

Sandhage är det bästa nu denna årstid. Aldrig bra att hästen äter frostgräs! Sen var det någon som tipsade om longering? Blir fundersam, hästen ska inte motioneras så länge den har ont? En fånghäst sätter man igång väldigt försiktigt.

Okey, jag tror inte mitt sto har gräs fång utan belastnings fång av 2 st hovbölder enligt vetrinären.
Är det lika farligt för dom att att äta gräs som hästar som har gräs fång ?
Blir det sämre av leriga och blöta hagar ?

Har du otur får den foderfång oxå. Varför chansa?

ET ska inte lämna råd om fång o ej heller ska de röra på sig innan hoven är stabil igen.

Satt och tittade på en film om fång igår kväll, där de redogjorde för forskning angående lamellerna, men också allmänpåverkan.

Det som forskningen visade var bl a att just Cox 2 stack iväg vid fång, och om jag kommer ihåg rätt så är metacam det enda NSAID som går mot både Cox 1 och Cox 2, övriga går bara mot Cox 1.

För den som är intresserad så var det en av många seminariefilmer på thehorse.

---

Jag har varit med om gipsade hovar vid fångdiagnos och gjort av Strömsholm, för min häst fungerade det inte alls, men det är säkert olika. Efos-pads fungerade dock utmärkt!

Senast ändrad:

Jag tror inte att de har ngt med samma substans som "buttan" som oftast fungerar bäst på smärtlindring av fång. Den ger ju livstidskarens så det förklarar väl varför man i andra länder föredrar Metacam o dylikt.

Jag har två fånghästar just nu, varav den ena är 20 år (halvblod/fullblod). Vad jag vet är det hennes första fång. Hon har fått stå på strikt boxvila i fyra veckor och under denna tid behandlats med butta. Nu ska hon successivt under en månad återgå till normal utevistelse men går i liten sjukhage och inte med de andra hästarna. Hon ska gå i den hagen året ut. Än så länge ser det lovande ut och hon har inga förändringar som syns på hovarnas utsida i alla fall till skillnad från min islänning som har en tydlig "kant" på ena framhoven. Min veterinär har inte sagt något om att 20-åringen ska ha några problem att bli bra, men att vi får räkna med ca 4 månader totalt innan vi kan börja rida med någon typ av belastning. Detta förutsatt att det inte blir några bakslag förstås.

Lycka till med din häst!

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 369
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka