L

lotta2

Hej, min ena shettis har fått fång. Veterinären var här nu på fm, gav en injektion Fenylbutazon. Och så ska hon äta det i pulver i 10 dagar. Min fråga är, hur lång tid tar det innan man ser att medicinen börjar verka??

Sv: Fång

Det är nog olika från häst till häst, men när jag fick det till min fångis så blev hon bättre/ piggare efter 2 dagar ungefär, iaf vände det ungefär då.
Står din lilla på boxvila nu?

Ok, det är bara så man vet ungefär. Ja hon står på boxvila. Veterinären sa att vi kan göra en liten hage till henne ute där hon kan stå på dagarna ca 5 * 5 m. Hon skulle stå så utan bete fram till midsommar sa han.

Usch, man får ju ångest. Nu är jag livrädd att den andra också ska få fång. Ändå går inte mina hästar på kraftigt bete. Hur ska man göra för att undvika det??? Hur gör ni andra?? Denna som fått det nu är 19 år och har aldrig haft det innan. Den andra är 3 år och har heller aldrig haft fång. De har gått ute och betat hela tiden så de har ju liksom inte släppts i ny hage utan fått beta på det som vuxit upp och halva hagen är full med gamla tuvor. Har ju inte hur många hagar som helst att välja mellan och de jag har är ungefär likadana.

Skulle inte släppa en ponny som fått fång nu på bete alls iår. Ponnyn är antagligen inte ens "friskförklarad" till midsommar.
Hur är hullet på den?

Man ska helst undvika att flytta på fånghästar under pågående anfall, är hagen precis utanför dörren eller kan hon stå där dygnet runt? Utan gräs alls alltså.

Fång är hemskt...

Vår russvalack fick fång i januari i år, förmodligen pga att motionen minskat pga den hårda vintern, inte överviktig. 16 år gammal och aldrig haft fång innan.

Det viktiga var ju mjukt underlag och stållastående, jag minns att vi hade in 6 hela balar spån i boxen, medicin morgon och kväll samt 3 kg hö med dåliga värden om dagen. Han fick oxå ha frogsbandage ända tills han fick skor.

6 veckor stod han på box, ingen förändring eller sänkning på hovbenen. Specialskor på och en 2 veckor efter det började han skrittas.
Han mår nu prima men både han och hans icke drabbade shettiskompis har numer varsin munkorg i hagen.

Den smärtan han hade vill jag aldrig någonsin utsätta honom för igen, så det är strikt koll på mat och mycket motion som gäller här!

Jag har också tagit på betesreducerare på den andra shettisen i dag. Vill absolut inte riskera att de ska få det fler ggr. Och när fånghästen nu blir bra så får hon också gå med det. Inte kul men vad gör man. Veterinären sa att jag kunde göra en hage ute, men han sa inget om att jag behöver ha något speciellt underlag. Bara att det inte skulle vara gras där.

Hagen blir i så fall precis utanför dörren så att hon även kan gå in. Och där finns inget gräs. Det är det enda stället som jag ej har gräs på. Men i så fall öppnar jag ju inte upp så hon kan gå dit förrän hon är bättre. Just nu är det ju inte aktuellt. Hovslagaren ska komma i slutet på v. Veterinären tyckte att han skulle vänta tills dess i o m att hon har så ont nu.

Ja, fång kanske är oundvikligt för vissa, men som vissa har sagt innan, hullet är nog ganska viktigt och motion för att förebygga. Inte ge dem massa extra mat och konstigheter.
Min häst stod i boxen första tiden, du ser ju om den knappt vill röra sig, då kan du väl ha den inne tills medicinen iaf börjat verka, men som sagt man ska inte flytta de så mycket och de ska ju inte röra sig.
Ha i mycket spån i boxen, hellre spån än halm. Men häst stod på halm innan, men fick byta ut allt och nu står hon på Spån för att ha koll på matintaget.
Blötlägg höet som du ger, för att minska att de får i sig så mycket socker. Det står om detta med att blötlägga hö i flera trådar här på Bukefalos om du vill läsa mer om detta.
Skulle inte heller släppa min häst på bete nått alls i sommar, möjligen att de går i nån som är väldigt nerbetad och med munkorg, men vissa klara inte ens det:(
Fång är ett skit, har hållit på med min i 4 års tid snart....de går upp och ner osv.

Nej, jag lovar jag ska inte släppa ut henne nu. Självklart menade jag inte att ställa henne i en liten hage nu när hon knappt kan röra sig. Jag menade längre fram när hon blivit bättre. Hon får stå i sin box ett tag. Det med att blötlägga hö har jag läst lite om och ska börja med, allt för att hon ska bli bra :) Nu har hon fått sin medicin för i kväll och det gick bra. Jag tror också att motionen har stor betydelse, vi kom igång så fint här precis när snön försvunnit men nu sista mån har det tyvärr varit sämre med det av olika orsaker. Men det dröjer ju ett tag tills hon kan motionera igen och det är väl att börja med skrittpromenader då. Ska inte heller släppa henne på bete i sommar, hon får nöja sig med hö. Tack för hjälpen allihopa, nu hoppas jag bara på att hon ska bli pigg igen.

Ett sto jag hade blev bra samma dag, valacken tog det ett par dagar innan han gick normalt.

OBS (jag vet inte riktigt hur du menar men för säkerhets skull)

Hästen blir inte bra av butta. Det finns inte någon medicin som kan bota och stoppa ett fånganfall. Butta lindrar smärtan och dämpar inflammationer. Man ska absolut inte tro att hästen är bra igen och tex släppa ut den i hagen eller börja rida den igen bara för att den kan gå som vanligt igen när den får butta eller ngt liknande läkemedel. Det tar betydligt längre tid innan den är helt återställd.

Hej, min ena shettis har fått fång. Veterinären var här nu på fm, gav en injektion Fenylbutazon. Och så ska hon äta det i pulver i 10 dagar. Min fråga är, hur lång tid tar det innan man ser att medicinen börjar verka??

Hej
Jag är verkligen ledsen för er skull.

Jag hoppas det går fort för din häst, min ena häst fick fång den 16/3 och det är först nu, 7 veckor senare jag ser en märkbar förbättring på henne.
Minst två kurer Fenylbutazon á 10 dagar har hon ätit.
Hon har stått på box med massor av spån fram till i lördags då jag gjorde en hage i hagen stor som en box som jag fyllde med spån. Som jag förstod det är det jätteviktigt att de har mjukt underlag att stå på.
Något bete lär det inte bli tal om i sommar och hon står på sträng diet för hon är rätt fet.

Massor av lycka till

Det "knixiga" med fång och smärt stillande är när de ska tas ur medicineringen.De kan då få "återfall" och bli halta igen.Så var väldigt försiktig med att låta henne gå ut.Vänta 14 dagar och helst någon dag extra efter att du slutat med Buttan.
Inget salt i boxen under "akut" tiden heller.Och blötlägga hö är bra men det måste ligga i blöt några timmar för att vara effektfullt.

Jag ska vänta med att ta ut henne. vill absolut inte att hon ska få tillbaka detta. Hon får stå där hon står. Får väl underhålla henne med att borsta mycket :) Det ger ju en blank häst. Det positiva är i alla fall att hon verkar redan lite piggare. Jag menar att medicinen verkar och tar bort den mesta smärtan. Skönt.

Stoet blev dock bra efter någon dag bara, lyckades stoppa det precis i tid. Eller ja, bra och bra. Hon visade inga symptom och vi slutade ge butta.

Och valacken hade inte ont och gick normalt efter dom dagarna, han blev ju inte bra...

Alla verkar få olika råd hur man skall behandla sin häst efter ett fånganfall.
Min stod i box med spån halvvägs upp till knäna i 5 veckor och smärtstillande.
Sedan boxliknande hage på dagarna på halmbädd i en månad.
Ensam i liten hage för att nu efter 4 månader gå med de andra hästarna och var ute dygnet runt. Han får gå korta promenader i skritt, ingen trav.
Skall om allt går bra sätta igång honom efter 8 månader. Minst halva hoven måste ha växt ut efter anfallet.
Inga förändringar på röntgen men man ser att det har hänt något med hoven på ränderna , rotation.
Fet har han inte varit utan han blev sjuk ändå på lösdrift utan fri tillgång på mat.

3 klinikbesök + akut vet hittills.

ts fråga när medicinen börjar verka.
Intravenöst verkar omedelbart, i alla fall gjorde det på mig och mitt akuta ryggskott.
Genom munnen tar lite längre tid antagligen som en huvudvärkstablett.
Sen blir ju inte hästen totalt smärtfri när den har riktigt ont. Den klingar ju också av efterhand. Jag fick rådet att min häst skulle äta det i flera veckor då hästen har ont länge men det beror väl lite på utgångs läget.
Är hästen så smärtpåverkad att den får intravenöst så har den riktigt ont och kommer att ha det ganska långt framåt även om man som människa inte ser det.

I dag har den lilla shettisen blivit ytterligare lite mer pigg. Härligt, hon haltar inte så mycket i dag. Det värsta är att när den andra shettisen går ut ur lösdriften så blir hon orolig (boxen är i anslutning till lösdriften) och går fram och tillbaka och skrapar med framhovarna. Det ger ju inte vila direkt. Jag hoppas inte det ska förvärra det hela. När den andra hästen är inne så är hon lugn och står för det mesta still.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat