S
Skaploff
Jag har en ponny som är fet pga. då hon i höst-vinter-vår inte reds ordentligt pga senskada och jag gav henne lite för mycket hö.. Jagvet, superdumt av mig, men jag tänkte att hon var lite mullig då eftersom jag inte red henne i mer än skritt och lite trav efter ett tag. Men nu inser jag ju att jag skulle gett henne mindre hö. jajaa.. i stallet har hon ingen möjlighet att gå inne på natten och ute på dagen under hela sommaren. hon har gått ute/inne hela sommaren hittills, men nu kan hon inte göra det eftersom stallet ska stängas i 2 veckor pga. reparation och städning..... Så jag undrar lite saker om fång:
-Hur stor är risken tror ni att hon får fång? Hon är blandning mellan isis och morgan, altså är hon inte smäcker, men inte kraftig heller, och hon väger nu 350 kg... hon är 137 cm i mankhöjd.
- Vad är fång egentligen? Vet att det är något med hoven...
- Ni som har/haft ponnyer med fång, hur allvarligt är det? Måste den gå på smärtstillande? Kan den någonsin gå på gräs mer?
- Finns det olika grader av fång? Altså hur kraftig fången är.
Och slutligen behöver jag lite råd. Vad tycker ni att jag ska göra? Jag åker iväg snart så hon kommer att gå 3 veckor (varav jag är hemma en och rider henne) på ett bete med backar, berg, träd och nu är det ganska av-betat eftersom det har gått två hästar där i en månad nu.. vet ej hur stort det är dock. Är det jätte riskfullt att släppa henne där nu? eller jag vet inte vad jag har ör andra alternativ.....
Tack på förhand!!
-Hur stor är risken tror ni att hon får fång? Hon är blandning mellan isis och morgan, altså är hon inte smäcker, men inte kraftig heller, och hon väger nu 350 kg... hon är 137 cm i mankhöjd.
- Vad är fång egentligen? Vet att det är något med hoven...
- Ni som har/haft ponnyer med fång, hur allvarligt är det? Måste den gå på smärtstillande? Kan den någonsin gå på gräs mer?
- Finns det olika grader av fång? Altså hur kraftig fången är.
Och slutligen behöver jag lite råd. Vad tycker ni att jag ska göra? Jag åker iväg snart så hon kommer att gå 3 veckor (varav jag är hemma en och rider henne) på ett bete med backar, berg, träd och nu är det ganska av-betat eftersom det har gått två hästar där i en månad nu.. vet ej hur stort det är dock. Är det jätte riskfullt att släppa henne där nu? eller jag vet inte vad jag har ör andra alternativ.....
Tack på förhand!!