S

Skaploff

Jag har en ponny som är fet pga. då hon i höst-vinter-vår inte reds ordentligt pga senskada och jag gav henne lite för mycket hö.. Jagvet, superdumt av mig, men jag tänkte att hon var lite mullig då eftersom jag inte red henne i mer än skritt och lite trav efter ett tag. Men nu inser jag ju att jag skulle gett henne mindre hö. jajaa.. i stallet har hon ingen möjlighet att gå inne på natten och ute på dagen under hela sommaren. hon har gått ute/inne hela sommaren hittills, men nu kan hon inte göra det eftersom stallet ska stängas i 2 veckor pga. reparation och städning..... :( Så jag undrar lite saker om fång:

-Hur stor är risken tror ni att hon får fång? Hon är blandning mellan isis och morgan, altså är hon inte smäcker, men inte kraftig heller, och hon väger nu 350 kg... hon är 137 cm i mankhöjd.
- Vad är fång egentligen? Vet att det är något med hoven...
- Ni som har/haft ponnyer med fång, hur allvarligt är det? Måste den gå på smärtstillande? Kan den någonsin gå på gräs mer?
- Finns det olika grader av fång? Altså hur kraftig fången är.

Och slutligen behöver jag lite råd. Vad tycker ni att jag ska göra? Jag åker iväg snart så hon kommer att gå 3 veckor (varav jag är hemma en och rider henne) på ett bete med backar, berg, träd och nu är det ganska av-betat eftersom det har gått två hästar där i en månad nu.. vet ej hur stort det är dock. Är det jätte riskfullt att släppa henne där nu? eller jag vet inte vad jag har ör andra alternativ..... :confused:

Tack på förhand!! :)

Sv: Fång....

Det är nog omöjligt att svara på hur stor risken är att din häst får fång.
Men en ponny som är 137 cm och väger 350 kg, är den verkligen överviktig? Har du vägt henne på våg? Var sitter fettet, överallt på kroppen eller på vissa ställen? Har den haft fång tidigare?

Fång är en mkt allvarlig sjukdom. Ofta är hela hästen sjuk men det är bara i hovarna det märks. De går sönder inuti, mkt enkelt förklarat. De kan naturligtvis få det mer eller mindre allvarligt. Men om hästen får ett rejält fånganfall så får den fruktansvärt ont, måste ofta stå inne under lång tid (flera veckor), det tar nästan ett år innan man kan rida den igen..........om den blir bra, alla blir inte det. Det finns ingen medicin som botar själva sjukdomen utan den lindrar bara smärtan. Så om man misstänker att det finns en ganska stor risk att en häst får ett fånganfall ska man undvika det, tycker jag i alla fall.

Men alla hästar får inte fång. Det finns inget bättre foder för en häst än gräs och de mår bra av att gå i hage hela dygnet. Jag är uppvuxen med att det är jätteviktigt att hästar kommer ut på bete på sommaren och det sitter djupt rotat i mig att det ska vara så. Våra hästar går på bete dygnet runt i 6-7 månader varje år och jag har inga problem med att låta dem göra det utan är faktiskt helt övertygad om att det är det bästa för dem.

Men min fångponny som fick fång en vinter när hon var för tjock går inte på bete hela dygnet.

Så än en gång, det går tyvärr inte att svara på dina frågor. Möjligtvis kan man ge ngt råd om man får se hästen och betet osv men det går ju inte på internet. Ursäkta kanske onödigt svar.

jag har vägt henne med ett måttband och sedan räknat ut efter en formell, jag är inte säker på att det var rätt för jag förstod inte riktigt var man skulle mäta. Men vi har besiktigat henne och fick då anmärkningen,späcknacke, och något tjock ungefär.. Så överviktig är hon.

Tack för ditt svar, det var inte alls onödigt! :)

OK jag är med.

Om en veterinär har sagt att hon har späcknacke så är risken antagligen större att hon får fång än om hon inte hade haft det. Det finns vetenskapliga studier som har visat att överviktiga hästar med fettansamlinga i nacken och höga insulinhalter (och leptinerhalter) i blodet är i en riskgrupp för fånganfall om de släpps på bete.

vad det betyder just för din ponny på det just det betet är svårt att säga.

Om du är rädd att hon kommer käka för mycket kan du alltid köpa munkorg till henne. Kostar 199:- och om ditt enda val är att ha henne ute är det ganska bäst att hon har det vissa tider på dygnet, finns att köpa på internet..

Vår ponny överäter gärna och har haft "stel nacke" vid ett tidigare tillfälle men inte uttalat fång, finns inga spår på hovarna mm. Nu har vi betesreducerare på henne när hon går ute för att hon ska kunna gå ihop med hästkompisar. Det är inte jättemycket gräs i hagen, men dock klöver som sägs vara "starkt". Hästarna har möjlighet att gå in och ut som de vill så de tas inte in i sina boxar på natten. Hon brukar få gå utan korgen ett par timmar per dag utöver den tid hon rids och blir ompysslad och hon håller sig i vikt och verkar inte lida av att ha "munkorgen" på sig. Tog bara några dagar för henne att lära sig äta med den. För oss känns det som en bra lösning, lite skavsår fick hon i början, men jag har sytt på nosludd runt om och nu funkar det bra. Under ca 1 vecka fick hon ingen övrig motion än det hon rörde på sig i hagen pga att hon tappat en sko och hovslagaren hade inte tid att komma direkt, men det verkar inte heller påverkat henne gällande varken vikt/stel nacke. Lycka till med din ponny!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 304
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka