Jag är inte super säker, men jag har en vag idé om att liminits är lättare fång och founder är med hovbenssänkning, typ.
Laminitis är när hovväggen slutar växa efter hovbenet och lamellranden sträcks ut, inte kan hålla ihop hoven. Det händer när hovarna är förvuxna eller felverkade. Man ser att vinkeln högst upp mot kronranden är brantare än längre ner mot marken. Hoven bryts isär av kraften från varje steg. Alldeles för vanligt, massor av hästar har det. Det är dessa hästar som slarviga hovslagare kan säga har haft fång för att lamellranden är utdragen. Det är inte bra om en häst med laminitis får fång, den har redan mycket ansträngda lameller som inte kan hålla ihop hoven så en ytterligare delning av hoven (hovbenssänkning) går lättare.
Founder är fång, dvs inflammation som sväller lamellerna så blodet inte kan passera där och medför att dom inte kan hålla ihop hoven och så småningom dör. Det medför samma utseende på hoven om hovkapseln har släppt så den har tryckts upp lite grann (hovbenssänkning). Den nya hoven (när inflammationen upphör) växer ut i samma vinkel som hovbenets läge och kan därför ge samma ankvägg på hovväggen dvs hovens utväxt ändrar vinkel nedanför kronranden. Om det är länge sedan hästen hade fång så är ändringen i vinkel längre ner. Hoven växer helt ny på ca 1år.
Det går inte att se om hästen ovan lider av fång eller laminitis bara genom att se på bilden. Det finns dom som hävdar att hästar lider av laminitis, kanske det är så i det extrema fallet ovan, men jag har sett många exempel då hästarna rör sig utan hälta. Kolla in hovarna i er omgivning, har hovbenet samma vinkel hela vägen från kronranden till marken.
Fånghovar växer inte snabbare på grund av inflammationen, däremot så kan tån upplevas som lång om hovkapseln har flyttat sig uppåt i tån (hovbenssänkning). Det är vanligt att trakten växer i rekordfart eftersom hästen ofta belastar den mer för att avlasta tån och undvika att lamellerna slits isär ännu mer, aj aj. Men en hög trakt för mer ännu mer belastning fram på hoven, det är därför bra att ha kort tå på fånghästar och extremt korta intervaller mellan verkningarna.