Fång vs överväxta hovar

MissFideli

Trådstartare
Tittar ofta på sånna där djurräddningsprogram och har börjat fundera på en sak.
I princip alltid, så kallar dom överväxta hovar för fång. Eller laminitis då.
Sånna här
Laminitis~~element32.jpg

Vad är egentligen skillnaden? Är det alltid samma sak? Eller är det själva symptomen som blir samma även om dom kommer från olika grunder?

Det är väldigt troligt att en häst så vanskött i hovarna får belastningsfång som resultat . Det finns flera typer av fång , belastningsfång är en .

Jag är inte super säker, men jag har en vag idé om att liminits är lättare fång och founder är med hovbenssänkning, typ.

Du kan se på hovarna att det handlar om fång, för av någon anledning så divergerar (avståndet ökar) ränderna på hovarna bak vid trakterna när de har/har haft fång. Titta på bilden du lade ut så ser du det även där.

Du kan se på hovarna att det handlar om fång, för av någon anledning så divergerar (avståndet ökar) ränderna på hovarna bak vid trakterna när de har/har haft fång. Titta på bilden du lade ut så ser du det även där.

Det har inget att göra med att hovarna är överväxta alltså?

Ränderna har inte med de övervuxna hovarna att göra.
Sen är det också så att fånghovar växer väldigt mycket fortare än friska hovar pga den inflammatoriska processen i hovarna. Så det ligger väldigt nära till hands att dra slutsatsen fång när man ser hovar som ser ut sådär, även om man inte sett dem på nära håll.

Jag är inte super säker, men jag har en vag idé om att liminits är lättare fång och founder är med hovbenssänkning, typ.
Laminitis är när hovväggen slutar växa efter hovbenet och lamellranden sträcks ut, inte kan hålla ihop hoven. Det händer när hovarna är förvuxna eller felverkade. Man ser att vinkeln högst upp mot kronranden är brantare än längre ner mot marken. Hoven bryts isär av kraften från varje steg. Alldeles för vanligt, massor av hästar har det. Det är dessa hästar som slarviga hovslagare kan säga har haft fång för att lamellranden är utdragen. Det är inte bra om en häst med laminitis får fång, den har redan mycket ansträngda lameller som inte kan hålla ihop hoven så en ytterligare delning av hoven (hovbenssänkning) går lättare.

Founder är fång, dvs inflammation som sväller lamellerna så blodet inte kan passera där och medför att dom inte kan hålla ihop hoven och så småningom dör. Det medför samma utseende på hoven om hovkapseln har släppt så den har tryckts upp lite grann (hovbenssänkning). Den nya hoven (när inflammationen upphör) växer ut i samma vinkel som hovbenets läge och kan därför ge samma ankvägg på hovväggen dvs hovens utväxt ändrar vinkel nedanför kronranden. Om det är länge sedan hästen hade fång så är ändringen i vinkel längre ner. Hoven växer helt ny på ca 1år.

Det går inte att se om hästen ovan lider av fång eller laminitis bara genom att se på bilden. Det finns dom som hävdar att hästar lider av laminitis, kanske det är så i det extrema fallet ovan, men jag har sett många exempel då hästarna rör sig utan hälta. Kolla in hovarna i er omgivning, har hovbenet samma vinkel hela vägen från kronranden till marken.

Fånghovar växer inte snabbare på grund av inflammationen, däremot så kan tån upplevas som lång om hovkapseln har flyttat sig uppåt i tån (hovbenssänkning). Det är vanligt att trakten växer i rekordfart eftersom hästen ofta belastar den mer för att avlasta tån och undvika att lamellerna slits isär ännu mer, aj aj. Men en hög trakt för mer ännu mer belastning fram på hoven, det är därför bra att ha kort tå på fånghästar och extremt korta intervaller mellan verkningarna.

Nja sambandet som vi kan jämföra med klister eller kardborre släpper eller dras isär.

fånghoven växer snabbare tillika en varm hov eller liniment på kronranden. Däremot så blir det ingen höjd iom att tåväggen är "lös" o strävar iväg framåt o som ger ytterligare dragning i lamellerna. hästen går då mer på sulan o fortsatt dragning ( fler fånganfall)sker så hästen blir inte bra på ens 1 år om man inte kapar tån.

I princip alltid, så kallar dom överväxta hovar för fång. Eller laminitis då.

Vad är egentligen skillnaden? Är det alltid samma sak? Eller är det själva symptomen som blir samma även om dom kommer från olika grunder?

Tyvärr är det så att det råder en språkförbistring här. Den numera vedertagna definitionen av fång (eng. = founder) är en förskjutning mellan hovben och hovkapsel. Denna förskjutning kan vara rotation och/eller translation (= hovbenssänkning). Fång kan uppkomma av olika orsaker där dock laminitis är den vanligaste orsaken. Andra orsaker kan vara felaktig hovform (t.ex. för långa tår) eller kraftig bärrandsröta.

Laminitis betyder i princip inflammation i lamellranden, dvs. i förbindningen mellan hovbenet och hovkapseln. Detta är vad många i dagligt tal ofta kallar för fång trots att det inte behöver vara fång. Fång blir det först om hovbenet roterar eller sjunker ner i hoven.

Den vanligaste orsaken till laminitis är hyperinsulinemi, dvs. en hög insulinhalt i blodet. Det lite paradoxala är att det har visat sig att denna form av laminitis ger upphov till väldigt lite inflammation, åtminstone i ett tidigt skede. Detta gör det många gånger svårt att diagnostisera laminitis i ett tidigt skede vilket gör att många hästägare inte vidtar åtgärder förrän i ett senare skede och då har skador redan skett.

Du kan se på hovarna att det handlar om fång, för av någon anledning så divergerar (avståndet ökar) ränderna på hovarna bak vid trakterna när de har/har haft fång.

Orsaken till att ränderna divergerar är att trakterna växer fortare än tån på dessa hästar. Att hovväggen i tån växer saktare beror på att blodflödet dit kraftigt hämmas.

Fång blir det först om hovbenet roterar eller sjunker ner i hoven.
Förlåt om detta är en dum fråga, men innebär detta i teorin att om en fånghäst går obehandlad och fortsätter att belasta sina hovar som vanligt att hovbenet, alltså skelettet(?), kommer att sjunka igenom hoven ner till marken?

Förlåt om detta är en dum fråga, men innebär detta i teorin att om en fånghäst går obehandlad och fortsätter att belasta sina hovar som vanligt att hovbenet, alltså skelettet(?), kommer att sjunka igenom hoven ner till marken?

Ja precis så är det. Såg det hända på mitt förra jobb en gång, fruktansvärt. (ponnyn avlivades genast, men det gick fort mellan att hon blev halt tills hovbenet syntes genom sulan.)

Ja precis så är det. Såg det hända på mitt förra jobb en gång, fruktansvärt. (ponnyn avlivades genast, men det gick fort mellan att hon blev halt tills hovbenet syntes genom sulan.)
Herregud vad fruktansvärt..! Obehagligt att det gått så fort också! Varför händer detta? Vad kan trigga den första inflammationen?

Hur ser man vinkeln på hovbenet? Skulle du vilja dra lite linjer på tex. bilden i TS till mig?
Man kan nästan se. Om det är ett grässtrå på bilden? På en rätt verkad häst med borttagen överutväxt så står hästen mer på hovväggen igen istället för som här på sulan. då följer den nya utväxten hovbenet som då sitter fäst igen. såvida man har fått bukt på orsaken till anfallet.
Som det är nu sker en fortsatt brytning o ger den karaktäristiska tån som man numera klarar av att ta bort.

Trakten SER bara ut att växa mer iom att tån bara åker iväg framåt- uppåt

Svar ja . En häst med fång som inte detekteras/behandlas korrekt i tid får hovbenssänkning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: Murray
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 242
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 740
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka