Fång vänligt hö?

Sv: Fång vänligt hö?

Jag kollade hur mycket järn han får. Han får 70 mg. Jag har bara analysen på mineralfodret han får så det är den enda uppgiften jag har.

Jag ska kolla upp den örtblandningen. Kanske går den att få tag i i Sverige med någonstans.

Det är nog tyvärr endast Auburn Laboratories som säljer denna produkt.

APF (Advanced Protection Formula) är klassifiserad som en adaptogen. Adaptogener verkar ha förmågan att hämma kortisolproduktionen genom att binda vid ACTH-receptorer.

APF har visat sig vara otroligt effektiv när det gäller att motverka biverkningar av pergolid.

Om du tycker att kostnaden för APF blir för hög så kan du prova någon annan adaptogen, t.ex. Ginseng eller Jiaogulan.

Du har ett PM från mig.

Jag kollade hur mycket järn han får. Han får 70 mg. Jag har bara analysen på mineralfodret han får så det är den enda uppgiften jag har.

Det säger tyvärr inte så mycket. Grovfoder och vatten kan innehålla höga halter järn.

Orsaken till att jag frågade om järnhalten i foderstaten är att det finns tecken som tyder på att järn som lagras i hjärnan kan vara inblandad i PPID (Cushings).

Järn är ett mineral som hästen inte kan utsöndra i urinen eller göra sig av med på annat sätt. Ett överskott lagras i kroppen och där blir det kvar om man inte tappar hästen på blod. Jag har sett bilder på hästar som har obducerats och där levern är helt svart av järn. Ingen trevlig syn.

Det är nog tyvärr endast Auburn Laboratories som säljer denna produkt.

APF (Advanced Protection Formula) är klassifiserad som en adaptogen. Adaptogener verkar ha förmågan att hämma kortisolproduktionen genom att binda vid ACTH-receptorer.

APF har visat sig vara otroligt effektiv när det gäller att motverka biverkningar av pergolid.

Om du tycker att kostnaden för APF blir för hög så kan du prova någon annan adaptogen, t.ex. Ginseng eller Jiaogulan.

Du har ett PM från mig.

Jag har mailat en equterapeut som jag vet är duktig på örter och bifogat länken till sidan så får jag se om han kanske kan sätta ihop något liknande iallafall annars får jag ta ny ställning till att beställa ifrån USA om han inte kan det.
Jag tar fler kort ikväll och skickar så snart jag kan. Han har ju sulor nu så underifrån är kanske ingen ide eller?

Det säger tyvärr inte så mycket. Grovfoder och vatten kan innehålla höga halter järn.

Orsaken till att jag frågade om järnhalten i foderstaten är att det finns tecken som tyder på att järn som lagras i hjärnan kan vara inblandad i PPID (Cushings).

Järn är ett mineral som hästen inte kan utsöndra i urinen eller göra sig av med på annat sätt. Ett överskott lagras i kroppen och där blir det kvar om man inte tappar hästen på blod. Jag har sett bilder på hästar som har obducerats och där levern är helt svart av järn. Ingen trevlig syn.

Nej jag förstår att det inte gör det. Tyvärr har jag ingen järnanalys på hö´t, jag vet inte ens om det går att få? Jag har aldrig sett det iallafall.
Jag ska fråga bonden som vi delar brunn med om han har någon analys på hur mycket järn det är i vattnet. Jag vet inte hur mycket de analyserar när man har mjölkkor men jag vet att de kollar vattnet med jämna mellanrum.
Det enda jag vet är att vi bor på kalkhaltig mark.

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 628
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 076
Senast: mackan
·
H
Trav Det här är jag inte bra på, så är det någon som kan och vill hjälpa mig att räkna ut foderstater. Har fått analys på hö´t som ingår där...
Svar
7
· Visningar
1 347
Senast: Diestro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama