Fång vänligt hö?

Sv: Fång vänligt hö?

När han hade fång så blev han aldrig varm i hovarna eller fick ökad puls utan han blev varm på ett litet område strax ovanför kronranden på insidan och det är där han blir varm nu med. Det är därför jag reagerar på den värmen men så länge han inte är stel eller stapplig/snubblig så ställer jag inte in honom men jag har koll flera gånger om dagen.

Jag vågar inte testa kwikbeet eller liknande eftersom han inte tål väl ursköljd betfor, det var det han fick fånganfall nr 2 av så jag vågar verkligen inte testa. Ett anfall till och det kan vara det sista...

Soja har han ätit i många år, det är sjätte året nu om jag inte minns fel så jag tror inte att det är det han reagerar på. Jag har försökt få tag på potatisprotein men det finns ingen här som vill ta hem det.
Jag ska inte ge honom mer lusern nu utan jag får räkna om foderstaten. Nu har jag ju testat det och han tålde det så dåligt att det inte är någon ide att ge. Höt är helt torrt, alltså riktigt hö inte hösilage.

Jag får diskutera en höjning av medicinen med veterinären för jag tror som du att sjukdomen inte är under kontroll.

Kvarnybyfoder levererar gratis om du köper en halv pall. Så har jag gjort, då har jag potatisprotein för hela året. Om du eller någon annan i stallet behöver tex lusernpellets så kan du ta hälften av varje. :)

Fast en halv pall... Då har jag potatisprotein för resten av livet :crazy: Jag har bara två hästar och har eget stall så jag har ingen att dela med heller. Jag har hört runt förut med bekanta men det är ingen som är intresserad av att dela med mig heller. Jag ska ändå ringa min lokala kvarn och höra med honom igen, han kan ju ha ändrat sig vem vet. Min andra häst vågar jag inte byta foder på för hon har lite problem med sin mage och jag vill inte testa nya saker nu när det är ganska stabilt. Hon tål inte lusern heller så det kan jag inte ta hälften av heller. Frågan är ju om de ens äter det bart? Jag ger ju inget som man kan blanda det med.

Han blir varm i hovarna om han går på hårt underlag vilket känns ganska hopplöst inför vintern.

Är han barfota? Kan du posta bilder på framhovarna?

Att hovarna är korrekt verkade är lika viktigt som att foderstaten är OK för en IR häst.

Det finns ingenting i foderstaten som ser speciellt farligt ut. Ditt hö har en kvot på 5,1. Måste du ge så mycket soja? IR brukar ha en negativ inverkan på sköldkörtelhormonerna T3 och T4 och soja kan också påverka sköldkörtelfunktionen negativt genom att hämma upptaget av jod. Du bör ha ca. 1 mg jod per 100 kg kroppsvikt i foderstaten.

Cushingshästar kan ha väldigt olika behov av medicin. 1 tablett/dygn är kanske inte tillräckligt för att kontrollera sjukdommen. Enda sättet att veta hur mycket man ska ge är att ta återkommande ACTH-prov. ACTH-nivån ökar alltid på hösten och brukar ha maximum i september-oktober. Många hästägare ökar därför dosen av prascend under hösten och trappar sen ner på våren. Du kan läsa om “seasonal rise” här:

http://liphookequinehospital.co.uk/wp-content/uploads/Lab-Book-PPID.pdf

“ACTH fluctuates on a seasonal basis and local seasonally-adjusted reference ranges need to be applied (Copas et al. 2012). Between August and October pituitary activity increases far more in PPID than in normal horses and this represents the optimal time of year to test for PPID (Figure 1).

Är han barfota? Kan du posta bilder på framhovarna?

Att hovarna är korrekt verkade är lika viktigt som att foderstaten är OK för en IR häst.

Det finns ingenting i foderstaten som ser speciellt farligt ut. Ditt hö har en kvot på 5,1. Måste du ge så mycket soja? IR brukar ha en negativ inverkan på sköldkörtelhormonerna T3 och T4 och soja kan också påverka sköldkörtelfunktionen negativt genom att hämma upptaget av jod. Du bör ha ca. 1 mg jod per 100 kg kroppsvikt i foderstaten.

Cushingshästar kan ha väldigt olika behov av medicin. 1 tablett/dygn är kanske inte tillräckligt för att kontrollera sjukdommen. Enda sättet att veta hur mycket man ska ge är att ta återkommande ACTH-prov. ACTH-nivån ökar alltid på hösten och brukar ha maximum i september-oktober. Många hästägare ökar därför dosen av prascend under hösten och trappar sen ner på våren. Du kan läsa om “seasonal rise” här:

http://liphookequinehospital.co.uk/wp-content/uploads/Lab-Book-PPID.pdf

“ACTH fluctuates on a seasonal basis and local seasonally-adjusted reference ranges need to be applied (Copas et al. 2012). Between August and October pituitary activity increases far more in PPID than in normal horses and this represents the optimal time of year to test for PPID (Figure 1).

Nej han är inte barfota. Han är skodd med sidokappor med sådan skor som underlättar överrullningen. Vi funderade på om vi skulle sätta bakvända skor på honom men jag tror att de skorna han har underlättar överrullningen mer. Han ska skos nu i helgen så då kan jag försöka fixa en bild då. Jag anser att jag har en bra hovslagare och jag har alltid fått beröm när vi har varit på klinik eller veterinären har varit hemma så jag anser att han är välskodd.

Det är inte taget något ATCH-prov på honom eftersom han inte går att varken lasta eller köra längre så vi har fått gå på symptomen helt och hållet.

Jag får räkna en gång till men förra gången jag räknade så behövde han så mycket soja men jag kan kanske dra ner på det lite. Jag ska kolla upp hur mycket jod han får för det vet jag inte i huvudet. Det är ju lite svårt att räkna också eftersom han har saltsten men det kanske räcker att räkna det han får i foderstaten i övrigt?

Kan jag ge mer olja eller är det dumt?

Jag är urdålig på engelska och min sjukdom gör att jag har svårt för att fatta vad jag läser när det är längre stycken. Du skulle inte kunna berätta lite kort vad det står?

Tack så mycket för hjälpen!

Jo men jag använder bara showhorse mineraler, soja och linfrökaka så även om jag hade kunnat beställa allt det ifrån kvarnbyfoder så hade det blivit väldigt mycket.
Jag har inte hunnit ringa kvarnen idag eftersom jag har varit på begravning så jag vet inte om han kan ta hem potatisprotein nu.

Nu är jag här igen.Sorry att jag tjatar på er.
Har fått en analys till och vänder mig till er som vet.
värdena är protein 34g/kg foder, energi 6.0 MJ/kg foder.Socker (nir) 120
g/kg Ts.Ett torrt hö.
Min ponny är fortfarande dräktig.Mycke.
Har även skippat olja och kraftfoder och återgått till bara lusern.
Kikade på Hippo pro action.Vågar man ge det?
Hoppas ni orkar hjälpa mig

Han ska skos nu i helgen så då kan jag försöka fixa en bild då.

Det går inte att kommentera hovarna utan bilder. Du skriver att “han har haft fång tre gånger varav en gång riktigt allvarligt”. När har han haft laminitis? Kan du ange år och månad. Ska jag tyda “en gång riktigt allvarligt” som att han då hade rotation och/eller hovbenssänkning? När inträffade detta? Har du röntgenbilder på hovarna som visar rotation/sänkning? Är hovarna rehabiliterade, dvs, ingen kvarvarande rotation eller sänkning?

Det är inte taget något ATCH-prov på honom eftersom han inte går att varken lasta eller köra längre så vi har fått gå på symptomen helt och hållet.

Jag förmodar att det är veterinären som har diagnostiserat cushings eftersom han/hon har skrivit ut pergolid. Vilka symptomer har hästen som pekar på cushings?

Det du behöver för ett ACTH-prov är ett vanligt blodprov. Du behöver således inte transportera hästen någonstans. Problemet är att det Klinisk kemiska laboratoriet i Uppsala endast utför ACTH-test på häst i “forskningssyfte” enligt deras hemsida. Din veterinär kan ju kontakta labbet och höra om din häst kan vara med i “forskningsprojektet”. Annars kan man skicka provet till Liphook i Storbritannien.

Om du tittar på grafen i länken jag gav så ser du hur ACTH varierar under året. Du ser att ACTH-värdet är högst under månaderna augusti, september och oktober. Alla hästar har förhöjda ACTH-värden under hösten men höjningen är mer markant för cushingshästar. När man utvärderar provresultatet måste man därför ta hänsyn till årstiden när provet tas. Jag tror att Liphook t.o.m. rekommenderar att man tar provet under hösten.

Kan jag ge mer olja eller är det dumt?

Det finns ingen forskning på hur mycket omega-3 och omega-6 hästen behöver. NRC 2007 anger behovet av omega-6 tror jag men inte omega-3. En vanlig rekommendation i USA är ca. 3 – 5 oz mald linfrö för en normal häst (ca. 500 kg) vilket motsvarar ca. 10 ml linfröolja per 100 kg kroppsvikt. Detta gäller för normala hästar. IR-hästar bör man ge lite mer. Med tanke på att din häst både är IR och mager kan du gott ge lite mer linfröolja. Du bör dock ha max 5% totalt fett i foderstaten.

Jag är urdålig på engelska och min sjukdom gör att jag har svårt för att fatta vad jag läser när det är längre stycken. Du skulle inte kunna berätta lite kort vad det står?

I princip står det att ett ACTH-test är 90% tillförlitligt. Grafen kan du läsa utan att förstå engelska. Det finns också anvisningar för hur provet ska tas och förvaras.

Till sist en fråga: Har du koll på hur mycket järn du har i foderstaten?

Det går inte att kommentera hovarna utan bilder. Du skriver att “han har haft fång tre gånger varav en gång riktigt allvarligt”. När har han haft laminitis? Kan du ange år och månad. Ska jag tyda “en gång riktigt allvarligt” som att han då hade rotation och/eller hovbenssänkning? När inträffade detta? Har du röntgenbilder på hovarna som visar rotation/sänkning? Är hovarna rehabiliterade, dvs, ingen kvarvarande rotation eller sänkning?

Första gången han fick fång var i februari -10 Det gav sig först men kom igen men då betydligt lindrigare. Det första var det stora anfallet, dvs. då han var sämst. Han är inte röntgad eftersom det inte finns någon med portabel röntgen här och han går inte att lasta eller köra. Därför vet vi ju inget om ev. rotationer men vi behandlade honom som om han hade det. Han sattes igång försiktigt igen i maj -11. Innan dess stod han på box i 24 dagar och sedan i uppgrusad hage.
Varför jag skriver att jag ska försöka ordna bilder i helgen är för att jag måste föra över dem uppe och jag kan oftast inte gå upp för trappan pga min sjukdom utan måste kanske vänta tills sambon kommer hem i slutet på nästa vecka.

Jag förmodar att det är veterinären som har diagnostiserat cushings eftersom han/hon har skrivit ut pergolid. Vilka symptomer har hästen som pekar på cushings?

Veterinären har konstaterat cushing. Han fällde vinterpälsen mycket långsamt och hade också mycket tjockare päls än vad han brukar ha. Han har nu sommarpäls som är som vinterpälsen var tidigare. Han var mycket svullen över ögonen, har fettdepåer trots att han i övrigt är mycket mager. Han är bukig, mjällig och har små krustor och andra hudproblem. Han dricker och kissar mycket.

Det du behöver för ett ACTH-prov är ett vanligt blodprov. Du behöver således inte transportera hästen någonstans. Problemet är att det Klinisk kemiska laboratoriet i Uppsala endast utför ACTH-test på häst i “forskningssyfte” enligt deras hemsida. Din veterinär kan ju kontakta labbet och höra om din häst kan vara med i “forskningsprojektet”. Annars kan man skicka provet till Liphook i Storbritannien.

Veterinären tog reda på detta. Enda chansen vi har är att skicka en taxi till ett lab i Tyskland men det skulle bli orimligt dyrt. Så chansen att få till en analys av provet är nästan omöjlig i dagsläget.

Om du tittar på grafen i länken jag gav så ser du hur ACTH varierar under året. Du ser att ACTH-värdet är högst under månaderna augusti, september och oktober. Alla hästar har förhöjda ACTH-värden under hösten men höjningen är mer markant för cushingshästar. När man utvärderar provresultatet måste man därför ta hänsyn till årstiden när provet tas. Jag tror att Liphook t.o.m. rekommenderar att man tar provet under hösten.

Jag ska kolla på detta mer.

Det finns ingen forskning på hur mycket omega-3 och omega-6 hästen behöver. NRC 2007 anger behovet av omega-6 tror jag men inte omega-3. En vanlig rekommendation i USA är ca. 3 – 5 oz mald linfrö för en normal häst (ca. 500 kg) vilket motsvarar ca. 10 ml linfröolja per 100 kg kroppsvikt. Detta gäller för normala hästar. IR-hästar bör man ge lite mer. Med tanke på att din häst både är IR och mager kan du gott ge lite mer linfröolja. Du bör dock ha max 5% totalt fett i foderstaten.

Okej, tack

I princip står det att ett ACTH-test är 90% tillförlitligt. Grafen kan du läsa utan att förstå engelska. Det finns också anvisningar för hur provet ska tas och förvaras.

Till sist en fråga: Har du koll på hur mycket järn du har i foderstaten?

Jag får kolla järnet också. Jag vet att jag har räknat på det men är just nu så dålig att jag inte kan leta i mina anteckningar.

Jag har pratat med veterinären och vi höjer prascend till två tabletter/dygn några veckor så får vi se om fettdepåerna lättar eller iallafall blir mjukare.

Nu är jag här igen.Sorry att jag tjatar på er.
Har fått en analys till och vänder mig till er som vet.
värdena är protein 34g/kg foder, energi 6.0 MJ/kg foder.Socker (nir) 120
g/kg Ts.Ett torrt hö.
Min ponny är fortfarande dräktig.Mycke.
Har även skippat olja och kraftfoder och återgått till bara lusern.
Kikade på Hippo pro action.Vågar man ge det?
Hoppas ni orkar hjälpa mig

Du behöver inte be om ursäkt för att du frågar.

Bättre än de tidigare men inte bra. Om jag var i ditt ställe skulle jag aldrig våga ge detta hö till din häst.

Din häst är inte bara IR utan har även cushings vilket förvärrar IR särskilt nu på hösten och dessutom är hon dräktig som också förvärrar IR. Hon ligger därmed i absoluta riskzonen för ett nytt fånganfall om hon inte behandlas på rätt sätt.

Jag har sett ovanligt många grovfoder med sockerhalter under 10% i år. Det borde gå att hitta ett med lägre sockerhalt, helst under 8% (80 g/kg Ts).

Hittar du inget annat grovfoder med lägre sockerhalt utan måste köpa detta hö så måste du blötlägga höet i en timma före utfodring för att få bort en del av sockret. Detta är någonting man helst vill undvika eftersom det är arbetsamt och besvärligt särskilt vintertid.

Proteinhalten i detta hö är väl rätt OK (kvot 5,7) med tanke på väderleken vi hade i sommras.

HippoPro action och annat färdigfoder kan du glömma. Jag har inte ens hittat en näringsdeklaration av detta foder. Varningslampan lyser lång väg när man inte ens deklarerar innehållet i produkten.

Veterinären har konstaterat cushing. Han fällde vinterpälsen mycket långsamt och hade också mycket tjockare päls än vad han brukar ha. Han har nu sommarpäls som är som vinterpälsen var tidigare. Han var mycket svullen över ögonen, har fettdepåer trots att han i övrigt är mycket mager. Han är bukig, mjällig och har små krustor och andra hudproblem. Han dricker och kissar mycket.

Då råder det knappast någon tvekan.

Enda chansen vi har är att skicka en taxi till ett lab i Tyskland men det skulle bli orimligt dyrt. Så chansen att få till en analys av provet är nästan omöjlig i dagsläget.

Du kan som sagt skicka provet till Liphook. Det viktiga är att det måste kylas eftersom ACTH är temperaturkänsligt. Man kan skicka det på is. USA är ett vidsträckt land och ibland kan det vara stora avstånd till labbet så man skickar alltid provet med is.

Jag har pratat med veterinären och vi höjer prascend till två tabletter/dygn några veckor så får vi se om fettdepåerna lättar eller iallafall blir mjukare.

Ett klokt beslut. Du verkar ha en förstående veterinär vilket är guld värt.

Jag glömde ju, hans tredje anfall var i augusti i år.

Ytterligare en symptom på cushings.

ACTH är ett hormon som stimulerar kortisolproduktion och en hög kortisolhalt ger upphov till insulinresistens (IR). ACTH-nivån hos cushingshästar är som högst under hösten och många cushingshästar får därför laminitis/fång på hösten.

Då råder det knappast någon tvekan.

Nej det tyckte varken jag, veterinären eller försäkringsbolaget som ersatte även utan att prov hade tagits.

Du kan som sagt skicka provet till Liphook. Det viktiga är att det måste kylas eftersom ACTH är temperaturkänsligt. Man kan skicka det på is. USA är ett vidsträckt land och ibland kan det vara stora avstånd till labbet så man skickar alltid provet med is.

Jag ska be veterinären kolla upp det. Även om nu min får behandling så kan det ju vara bra för henne att veta och vi kan ju behöva ta prov också. Min största ångest just nu är att han inte ska klara vintern. Han reagerade ju direkt när marken blev frusen och det är ofta så här att marken är frusen men utan snö på vintrarna. Tack och lov att jag har min sambo som åtminstone kan skrapa hela hagen med traktorn så att den inte är så knögglig när det väl har frusit på. Det gör ju det lite bättre även om det hårda inte är bra heller men jag kan inte ha honom inne hela vintern för då hade han tappat livsgnistan. Han avskyr att vara inne. Det var ett helvete när han hade akut fång och var tvungen.

Ett klokt beslut. Du verkar ha en förstående veterinär vilket är guld värt.

Ja hon är suverän. En privat hästveterinär som hjälper till så mycket hon kan och som inte är sen med att kolla upp sådant hon inte kan eller vet.

Ytterligare en symptom på cushings.

ACTH är ett hormon som stimulerar kortisolproduktion och en hög kortisolhalt ger upphov till insulinresistens (IR). ACTH-nivån hos cushingshästar är som högst under hösten och många cushingshästar får därför laminitis/fång på hösten.

Ja jag läste det då när han fick fång i höstas. Jag märkte det ju tack och lov tidigt också, han var lite lite stel när jag skulle ta in honom för ridning och då ställde jag in honom i boxen istället och det vände ganska direkt när han hade fått metacam. Han fick börja med prascend strax efter.
Jag märker ju att prascend gör skillnad för svullnaden över ögonen försvann ju på bara någon vecka och han slutade gå ned i vikt och började gå upp istället. Nu håller jag bara tummarna för att den där envisa fettdepån går ner igen. Den var ju mjuk förut men blev hård i samband med att det frös på och han blev varm där vid kronranden.

Tack för ditt svar.
Jag kommer fortsätta leta hö.Tills dess jag hittat ett som passar henne så får hon fortsätta äta sin halm vilken hon tyck gilla och lusern.
Tyvärr så har alla visst fått in ett bra hö i år eller så är det storbal som är ganska blöt,som kommer hinna ruttna.
Har en bonde som lämnade in analyser i onsdags på hösilage skördat nu i september och han har små plastade.får vänta och se vad han får för värden.
Tack för er hjälp.
Nu håller jag tummarna för att allt går bra och att min ponny får må bra tills hon fölar.

Jag har räknat om hans foderstat nu och kunnat ta bort sojan helt. Han blir bara sämre och sämre så det är riktigt jobbigt just nu :cry: Han äter inte upp sitt natthö så förmodligen mår han väl illa av att jag höjde dosen. Jag ska ge honom inatt också sedan ringer jag veterinären igen i morgon om det inte har vänt. Han är fortfarande stenhård på fettdepåerna och har börjat fylla i i mankammen också :cry: Jag är livrädd för ett fånganfall till men kan ju bara vänta och hoppas att det vänder. Han är iallafall inte stel eller varm och ingen förhöjd puls heller.

Han fick sulor med silicon under i fredags men nu ligger pixbox nere så jag kan inte lägga ut några bilder för jag fattar inte hur man gör någon annanstans. Kan jag maila bilderna direkt till dig?

Han blir bara sämre och sämre så det är riktigt jobbigt just nu :cry: Han äter inte upp sitt natthö så förmodligen mår han väl illa av att jag höjde dosen.

Dålig aptit och depression är tyvärr en ganska vanlig bieffekt av pergolid/prascend. Man ska därför öka dosen i små steg. Rekommendationen är att öka dosen i 0,25 mg steg var tredje dag.

Om du har ökat dosen mer så skulle jag råda dig att gå tillbaks till den gamla dosen (1 mg?) och sedan öka stegvis enligt ovan.

I USA ger man ofta cushingshästar en produkt som heter APF tillsammans med pergolid. APF är en örtblandning som har visat sig ha en otrolig positiv effekt på hästar som får pergolid. APF förbättrar aptiten och gör hästen mycket piggare.

http://www.auburnlabs.com/html/eqPRO.html

Det kostar väl en slant att beställa från USA men om du har möjlighet så skulle jag rekommendera denna produkt om han inte blir bättre.

Kan jag maila bilderna direkt till dig?

Min PM box är nästan full och jag vet inte riktigt hur man raderar meddelanden så du kan nog inte skicka bilder dit. Om du skickar ett PM till mig och ange din e-postadress så skickar jag dig min e-postadress.

Dålig aptit och depression är tyvärr en ganska vanlig bieffekt av pergolid/prascend. Man ska därför öka dosen i små steg. Rekommendationen är att öka dosen i 0,25 mg steg var tredje dag.

Om du har ökat dosen mer så skulle jag råda dig att gå tillbaks till den gamla dosen (1 mg?) och sedan öka stegvis enligt ovan.

I USA ger man ofta cushingshästar en produkt som heter APF tillsammans med pergolid. APF är en örtblandning som har visat sig ha en otrolig positiv effekt på hästar som får pergolid. APF förbättrar aptiten och gör hästen mycket piggare.

http://www.auburnlabs.com/html/eqPRO.html

Det kostar väl en slant att beställa från USA men om du har möjlighet så skulle jag rekommendera denna produkt om han inte blir bättre.

Min PM box är nästan full och jag vet inte riktigt hur man raderar meddelanden så du kan nog inte skicka bilder dit. Om du skickar ett PM till mig och ange din e-postadress så skickar jag dig min e-postadress.

Tack så mycket för hjälpen! Ett pm är skickat :)
Jag ska kolla upp den örtblandningen. Kanske går den att få tag i i Sverige med någonstans.
Jag ska testa att ge honom mindre dos igen då.

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 628
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 076
Senast: mackan
·
H
Trav Det här är jag inte bra på, så är det någon som kan och vill hjälpa mig att räkna ut foderstater. Har fått analys på hö´t som ingår där...
Svar
7
· Visningar
1 347
Senast: Diestro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama