Fång vänligt hö?

Graceful

Trådstartare
Tacksam för er hjälp
Har fått analysen på ett hö som sägs fungera till mitt sto.Hon är fång ponny på 350 kg och dräktig.Fölar februari/mars om allt går vägen.
Veterinären har tagit blodprov för att se om hon även har cushing, har inte fått alla provsvaren ännu men hon har förhöjd blodsockerhalt.
Väntar på ett provsvar till. Tyvärr så har den inte sockeranalys..men om resten av värdena är ok så kan jag själv göra den analysen.

Vad tror ni? Vågar jag prova att ge detta.
Och hur mycke ska jag i så fall ge.
Hon äter även lusern.

torrsup 81
smältbartråprotein 35
råprotein 53
omsättnigsbar 7.0
kalsium 2.1
kalium 8.0
magnesium 0.5
fosfor 0.8

Om jag nu förstod rätt vad bonden sa då han ringde från en knackig mobil.
Om analysen verkar konstigt så får jag åka till honom och ta en bild på den..
jag är helt kass på detta.
Så jag hoppas ni som vet har lust att dela med er av er kunskap.

Sv: Fång vänligt hö?

Det är främst energin och sockerhalten som är intressant för en fånghäst. Det är lättare att tillsätta protein än att ta bort energi.

Det verkar vara ett foder med låg proteinhalt.
Har din ponny fång nu eller har hon haft det tidigare?
En dräktighet kan definitivt vara en utlösande faktor så det gäller att se upp och undvika nya anfall - till varje pris (är min egen uppfattning).

Ett hö bör inte ha lägre torrsubstans än 84%. 81% innebär att det är ett hö som inte har torkat ordentligt med risk för mögel och annat otrevligt.

Sedan bör man veta om värdena är per kg foder eller per kg torrsubstans.
Omsättningsbar= 7,0 låter som energiinnehållet i MJ.Det ger en kvot på 5 om man nu ska räkna med kvoter vilket jag aldrig gör men hur som så innebär det att du får lite protein/energienhet. Jag är inte helt insatt i hur man utfodrar dräktiga ston men jag är helt övertygad om att de behöver mkt protein. Om du ger lusern som har ungefär samma energiinnehåll så ökar du proteinandelen vilket är jättebra.

När det gäller en fånghäst så bör man oftast minska energin så mkt som möjligt. Det är kanske inte helt nödvändigt för ett dräktigt sto. Sedan gäller det att ge rätt sorts energi dvs rätt slags kolhydrater. Energi från socker och fruktan är farligt - energi från fibrer är betydligt ofarligare. Man måste ta en socker analys för att veta säkert. Men eftersom ditt hö innehåller ganska lite protein kan man möjligtvis gissa sig till att det är skördat ganska sent i vallgräsets utvecklingstadium och då bör fiberandelen vara lite högre.

Ja för att svara på din fråga - eller inte. Jag har lärt mig att de flesta frågor om fång går inte att besvara utan mkt förkunskaper: Höet kan nog kanske vara helt OK om det är tillräckligt torrt (vilket det kanske inte är). Men du behöver lägga till protein i form av proteinkoncentrat som tex soja, potatisprotein eller liknande eller lusern. Jag är tveksam till om det räcker med lusern.

Hon har haft ett anfall precis som börjar gå över.Detta fick hon av vårat hösilage som.Hon får nu pyttelite hö sen lusern och har börjat med kraft muskel vilket fungerar ännu..ökar lite i taget..
Samt halm i massor..
Och hon har cushing fick veta det i dag så nu ska hon få medicin mot det..
Hoppas det hjälper.

Vad ska jag försöka hitta för värde på höt, så det passar lite bättre.
Bönderna jag talat med säger in analys och jag kliar mig i huvudet och fattar ingenting.
Vet att det ska vara låga värden.Men sen då.
Ni här på buke är ju liksom proffsen.

Hitta ett hö med en sockerhalt under 10% och energi gärna under 7 men det kan vara svårt.
Protein är mycket lättare att ge extra i form av lucern eller potatisprotein till exempel.

Jag skulle inte ge en dräktig cushing/fång-häst det fodret alls faktiskt.

Hoppas någon orkar och vill hjälpa mig.

Nu har jag fått några analyser och behöver er hjälp att se om något kan vara lämpligt för min ponny.
Jag har lusläst allt om analyser här på buke men blir inte mycke klokare.

Analys 1
analysnamn resultat
Torrsubstans 76 %
sbrp 23g/kg
energi,foder 7.6 mj/kg
kalcium Ca 1.8 g/kg
fosfor P 1.0 g/kg
Magnesium Mg 0.5 g/kg
Kalium K 11.1 g/kg
-----------------------------
Råprotein 66 g/kg ts
smältbart råprotein 31 g/kg ts
energi 10.0 mj/kg ts
Socker (NIR) 151 g/kg ts
NDF 573 g/kg ts
kalcium Ca 2.3 G/kg ts
Fosfor P 1.3 g/kg ts
Magnesium Mg 0.7 g/kg ts
kalium K 14.6 g/kg ts
Natrium Na <0.5 g/kg ts
svavel S 1.0 g/kg ts

analys 2
analysnamn resultat
Torrsubstans 79 %
sbrp 26 g/kg
energi,foder 7.4 mj/kg
kalcium Ca 1.5 g/kg
fosfor P 0.7 g/kg
Magnesium Mg 0.4 g/kg
Kalium K 9.2 g/kg
-----------------------------
Råprotein 69 g/kg ts
smältbart råprotein 33 g/kg ts
energi 9.4 mj/kg ts
Socker (NIR) 145 g/kg ts
NDF 600 g/kg ts
kalcium Ca 1.9 G/kg ts
Fosfor P 0.9 g/kg ts
Magnesium Mg 0.6 g/kg ts
kalium K 11.7 g/kg ts
Natrium Na <0.5 g/kg ts
svavel S 1.2 g/kg

Fick endast detta på
ANALYS 3
Fodermedlets sammansättning
näringsvärde för häst
--------------------------------------
Torrsubstans (ts) 60 %
Råprotein (RP) 60 100 gram
Smältbart råprotein 38 63 gram
Omsättningsbar energi 6,4 10,6 MJ
Smältbart RP/
Omsättningsbar energi 5,9 Kvot
--------------------------------------------------------
Kalcium (Ca) 2,3 3,8 gram
Fosfor (P) 1.9 3.1 g

Magnesium (Mg) 0,6 1,0 gram
Kalium (K) 14,9 24,7 gram
Kalcium/Fosfor (Ca/P) 1,2 Kvot
----------------------------------------------------

Vad tror ni finns det något av dessa som kan passa..eller analysen i 1a inlägget.

Inget av de analyserna är riktigt bra för en fånghäst.
Du bör ha ett sockervärde på 100 g /kg TS eller mindre. Iofs är sockeranalysen ganska onoggrann. Kan skilja +-15 %. Ta det grovfodret med minst socker.

De två första med socker analys innehåller en hel del socker.
Sedan vet man ju inte hur mkt socker de andra innehåller.
alla fodren innehåller för lite protein i förhållande till energin.

Det första var bäst ur den synpunkten, är det ett plastat foder?

Jo det är plastat i småbalar.Kan ju laka ur höt även i fortsättningen så kanske sockerhalten blir lite mindre.
Protein är inget problem.Går att hitta komplement.
Hon äter nu 2 kg lusern och 2 dl kr--ft muskel samt 2dl olja 2 gånger om dagen.
Håller på att öka mängden mycke försiktigt.
Vill absolut inte få fång igen.
Har funderat på att ge Pavo Nature´s Best när jag vet att hon klarar det fodret hon får nu.

Har funderat på att ge Pavo Nature´s Best när jag vet att hon klarar det fodret hon får nu.

Hämtat från ett företag som säljer detta foder:
"Innehåller

Dinkel Luzern Vetekli Sojaskal Majs poppat Vete Sojaolja Morotsflan
Rörsockermelass Vitaminer & Mineraler

Garanterat innehåll
DE 11,5 MJ/kg Smältbart råprotein 8 % Rå Fett 3,8 %
Växttråd 16,6 % Råaska 8,5 %
Socker 2 % Stärkelse 24 %"

Jag hade definitivt sparat de pengarna. varför ska du ge detta till en fånghäst? :crazy:

Förmodligen för att j*kla idiot Pavo marknadsför det som "bra för fånghästar"!!! 24% stärkelse, då kan man lika gärna släppa fånghästen på grönbete i vinter.

:mad:

Då skippar vi Pavo.Men det verkar ju så bra när man står där i butik och säljaren predikar för hur bar det är.
Tack för hjälpen.

Jo det är plastat i småbalar.Kan ju laka ur höt även i fortsättningen så kanske sockerhalten blir lite mindre.
Protein är inget problem.Går att hitta komplement.
Håller på att öka mängden mycke försiktigt.
Vill absolut inte få fång igen.

Ett god recept for en fång ponny :grin:

Ett god recept for en fång ponny :grin:

Nej, det är ingen lämplig foderstat för ett dräktigt sto som är insulinresistent och har PPID. Har hon verkligen även förhöjd glukoshalt i blodet? Detta är ovanligt hos hästar och i så fall har hon även diabetes.

Kraft muskel innehåller 10% stärkelse och sockerhalten är okänd. Detta kan vara för mycket för en IR-häst som är dräktig även om hon inte får stora mängder. Ren potatisprotein är bättre att ge.

En foderstat med en hög fetthalt är direkt olämplig för en IR-häst. Det finns flera studier som tyder på att en foderstat med hög fetthalt försämrar insulinkänsligheten:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Fetthalten i hästens naturliga foder, dvs. gräs, är ca. 4 - 5%. Man bör därför undvika fetthalter över 5% i foderstaten.

Det är också skillnad på fett och fett. De billiga vegetabiliska oljorna som t.ex. rapsolja innehåller en låg andel essentiella fettsyror och dessa är dessutom till största delen omega-6 som är inflammationsdrivande. Inte det bästa att ge en IR-häst precis. Vill man tillföra olja så bör man ge linfröolja som har en hög halt omega-3.

Grunden i en foderstat är ett bra grovfoder så försök att hitta ett grovfoder med låg sockerhalt. De grovfoder som du har hittat hitills med runt 150 g socker per kg Ts är direkt olämpliga. Försök att hitta ett med max 80 g/kg Ts socker.

Sen är det viktigt att göra en foderstatsberäkning och se till så att foderstaten är balanserad. Lusern har t.ex. en olämplig Ca:P-kvot som måste rättas till.

En fråga nu när du har skrivit i tråden. Jag har ju en arab med cushing. Han har haft fång tre gånger varav en gång riktigt allvarligt. De andra två kunde vi häva i tid innan han blev riktigt dålig, han blev bara stel. Han magrade ju av något hemskt innan han fick prascend (1 tablett/dygn) vilket han har ätit i 44 dagar nu och han har gått upp ca 20-30 kg enligt viktmåttband men hans fettdepå nedanför manken växer också.
Han får i dagsläget 60 ml linfröolja, kan jag ge mer trots att fettdepån växer eller hur ska jag göra? Han är verkligen mager även om han börjar hämta sig nu. I övrigt får han 200 gram soja, 200 gram linfrökaka 350-400 gram lusern utan melass (får han mer blir han varm i hovarna) och 12 kg hö vilket är max vad han äter. Hö´t innehåller 8,6 Mj och 44 smb rp och 7,3% socker/kg foder.

Han blir varm i hovarna om han går på hårt underlag vilket känns ganska hopplöst inför vintern. Vi har haft minusgrader här nu och det hårda knögglet i den uppgrusade hagen gjorde att han direkt blev varm men är kall igen när han har stått inne. Hagen är tillplattad nu så jag hoppas att det ska hjälpa en del men varför blir han varm direkt? Är det så att han är så nära fången att det blir reaktion direkt om han går på hårt underlag? Vi ledde honom på grusväg i ca 15 minuter och det räckte för att han skulle bli varm första gången. Det har vi ju givetvis inte gjort mer sen.

Jag är väldigt tacksam om du vill svara.

Känner mig nu lite elak, med att göra dig mer orolig, än du säkert redan är, men har veterinären informerat dig om, att kastningsrisken är väldigt stor, om hon har konstaterad Cushings? Så - för att veta vad du ska fodra med, så bör du kanske kontrollera en extra gång, så att hon fortfarande är dräktig!

Jag hade ökat medicinen i första hand och sett hur han reagerar. Har du en bra foderstat så skall den absolut inte få större depåer, det betyder att sjukdomen ej är helt kontrollerad. Antigen det eller så reagerar han på lusernet eller sojan. Höet låter ju utmärkt (om det är torrt).

Kan du byta ut lusernet med betfiber? Väldigt bra näringsvärde och tryggt att ge. Jag ger Kwikbeet och en näve lusernpellets för att det skall smaka lite mer intressant. Soja är också lurigt, dels pga problem med kvarvarande gifter efter besprutning, dels pga att det påverkar hormonbalansen i kroppen. Byt ut mot potatisprotein??

Ang hovarna: Blir han även öm eller får puls? Att de blir varma av att röra på sig är inte ett sjukdomstecken, så det hade jag inte oroat mig för. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 628
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 076
Senast: mackan
·
H
Trav Det här är jag inte bra på, så är det någon som kan och vill hjälpa mig att räkna ut foderstater. Har fått analys på hö´t som ingår där...
Svar
7
· Visningar
1 347
Senast: Diestro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama