Fång ponny på lösdrift, hur?

Z

Zalmiak

Jag har en liten fundering som jag skulle vilja höra era åsikter om. Jag har en b ponny som jag vill ha på lösdrift så jag har därför börjat kolla lite smått. Problemet är bara att han har fång så jag vet inte hur man ska lösa det här med maten, det är ju oftast fri tillgång på grovfoder i ösdrifter och med tanke på fången och att han är väldigt glupsk så skulle han inte klarar av att gå på fri tillgång, då skulle han äta och äta och äta...
Så jag undrar hur gör man? hur löser man det här med maten? Någon som har några tips eller erfarenheter av fång ponnysar på lösdrift?
Hur har ni löst det här med maten? SKriv och berätta!

mvh emma:)

Sv: Fång ponny på lösdrift, hur?

En häst som har fång ska väl inte gå i ngn större hage alls? Den är ju sjuk och ska hållas i stillhet. Men du menar kanske att den har haft fång?

ett betydligt större problem är att hästen kommer ha tillgång till gräs hela tiden....

Jag hade gärna haft hästarna på lösdrift. Men när det gäller fångponnyn vet jag inte riktigt. Jag vill nog ha koll på hur mkt och vad hon äter. Hon kan inte äta hur mkt som helst och inte gräs hela dygnet runt året om. Eleer i alla fall så tror inte jag det. Hon går visserligen oftast i en stor hage hela dagarna. Det är säkert bra att de rör på sig mkt. Men neej jag hade inte haft henne på lösdrift. Möjligen om hon klarar sig några år utan återfall.

Vår ponny hade fång förra sommaren och går på lösdrift. Vi har löst det så att de inte har fri tillgång på grovfoder(hö/ensilage) men väl halm så att de har något att tugga på. Vinterhagen är en skogshage med magert bete så det har inte varit något problem för oss. Sen gäller det att motionera så hon inte blir för tjock så klart.

Vår ponny hade fång förra sommaren och går på lösdrift. Vi har löst det så att de inte har fri tillgång på grovfoder(hö/ensilage) men väl halm så att de har något att tugga på. Vinterhagen är en skogshage med magert bete så det har inte varit något problem för oss. Sen gäller det att motionera så hon inte blir för tjock så klart.

tack för tipsen! :) det där med halmen var smart!

Men det förutsätter ju att de andra hästarna är lättfödda de också.

ja precis, det är det som är problemet, alla andra hästar som han skulle kunna stå med behöver liksom 10-15 kg hösilage om dagen..dem klarar sig inte på så magert med mat..:(

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 211
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 534
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 147
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar